VI kadencja

Interpelacja w sprawie zwiększenia udziału kolei w transporcie towarów

Interpelacja nr 22605

do ministra infrastruktury

w sprawie zwiększenia udziału kolei w transporcie towarów

   Szanowny Panie Ministrze! Każdy z nas chce jeździć po bezpiecznych drogach, bez tragicznych wypadków przy udziale samochodów ciężarowych. Jednak przede wszystkim chcemy poruszać się po drogach, które nie są podziurawione jak szwajcarski ser. Szwajcaria cieszy się równymi jak stół drogami (porównanie do szwajcarskiego sera jest więc nie na miejscu). Dlaczego? Bo w tym alpejskim kraju tiry jeżdżą koleją, a jeśli nie, to płacą wysoki podatek (100 km jazdy po płatnej autostradzie - 328 zł/85 euro).

   W związku z wniesioną przeze mnie interpelacją nr 19363 z 25 października 2010 r. dotyczącą wprowadzenia polityki transportowej przyjaznej ludziom i środowisku, polegającej na przewozie samochodów ciężarowych o zwiększeniu ładowności przez teren naszego kraju na platformach kolejowych, tj. transportu kombinowanego, pragnę wyrazić swoje niezadowolenie z dotychczasowych działań ministerstwa w tej kwestii. Nadmieniam równocześnie, że odpowiedź na moją interpelację, nadesłana przed podsekretarza stanu Juliana Englelhardta, nie jest dla mnie satysfakcjonująca. Program przedstawiony przez ministerstwo w żaden sposób nie doprowadzi do przełamania dysproporcji nakładów na transport kolejowy i drogowy. Opinia społeczna oczekuje większego zaangażowania ministerstwa w realizację programu transportu kombinowanego i drastycznego zwiększenia nakładów na kolej. Pragnę nadmienić, że unijne rekomendacje to 60% środków na drogi, 40% na kolej.

   Jestem zaniepokojony faktem, że w odpowiedzi ministerstwa na moją interpelację pominięte zostały kwestie zagrożeń dla bezpieczeństwa ruchu drogowego powodowanych przez ruch pojazdów ciężarowych. Chciałbym odwołać się do opinii Banku Światowego, który w opublikowanym w lutym br. dokumencie ˝W kierunku zrównoważonego rozwoju transportu lądowego˝ przypomniał, że koszty ekonomiczne i społeczne wypadków na polskich drogach szacowane są na 1,5% PKB, czyli około 10 mld dolarów rocznie. Udział transportu w obecnej emisji CO2 osiągnął już 12%, przy czym na transport drogowy przypada 92% tej wielkości.

   W związku z tą niepokojącą sytuacją apeluję o opublikowanie raportu na temat zagrożeń w bezpieczeństwie ruchu drogowego powodowanych przez ciężarówki. Nadmieniam także, że w sierpniu 2008 r. minął termin wdrożenia dyrektywy w sprawie doposażenia samochodów ciężarowych zarejestrowanych we Wspólnocie w lusterka samochodowe (2007/38/WE). Dyrektywa ta wymaga także doposażenia starszych pojazdów w dodatkowe lusterka panoramiczne, eliminujące ˝martwe pole˝ - brak widoczności po stronie pasażera.

   Już w marcu 2009 r. Komisja wezwała Polskę do niezwłocznej realizacji dyrektyw. Apeluję więc o podjęcie kroków zmierzających do realizacji rozporządzeń i podania ostatecznego terminu ich wdrożenia.

   Oczekuję przedstawienia informacji na temat stanu przygotowań oraz spodziewanych kosztów uruchomienia polskich odcinków europejskich korytarzy transportu kolejowego (północ - południe oraz wschód - zachód), co zgodnie z rozporządzeniem KE i Rady 913/2010 ma nastąpić już w 2015 r.

   Dostrzegam także konieczność powołania przy Ministerstwie Infrastruktury rady ds. transportu intermodalnego na wzór podobnego ciała działającego w Niemczech.

   Proszę Pana Ministra również o odpowiedź na następujące pytania:

   1. Jakie kroki podjęło ministerstwo w kwestii realizacji tzw. transportu kombinowanego?

   2. Jakie działania podejmie Pana resort w sprawie ograniczenia zagrożeń w bezpieczeństwie ruchu drogowego powodowanych przez ciężarówki?

   Z poważaniem

   Poseł Henryk Milcarz

   Kielce, dnia 4 maja 2011 r.