VI kadencja
Interpelacja nr 24382
do prezesa Rady Ministrów
w sprawie statusu nuncjusza apostolskiego w Polsce
Szanowny Panie Premierze! Nuncjusz apostolski w RP jest przedstawicielem dyplomatycznym Stolicy Apostolskiej w Polsce oraz legatem papieskim wobec Kościoła Katolickiego w Polsce. Jego status wynika zasadniczo z przepisów Konwencji wiedeńskiej o stosunkach dyplomatycznych, sporządzonej w Wiedniu dnia 18 kwietnia 1961 r. (Dz. U. z 1965 r. Nr 37, poz. 232) oraz z przepisów Konkordatu miedzy Stolicą Apostolską i Rzecząpospolitą Polską, podpisanego w Warszawie dnia 28 lipca 1993 r. (Dz. U. z 1998 r. Nr 51, poz. 318), a także z międzynarodowego prawa zwyczajowego.
Jego status, biorąc pod uwagę naturę pełnionego urzędu, jest szczególny. W wielu państwach nuncjusz apostolski jest automatycznie dziekanem korpusu dyplomatycznego. Ma to miejsce niezależnie od czasu pełnienia przez niego swojej misji. Jest jednocześnie pierwszym dyplomatą w ramach przyjętej w tych państwach precedencji. Decyzja w tym zakresie należy do państwa przyjmującego. Jest to niezwykle istotny urząd dla stosunków dwustronnych. Jednocześnie chcę podkreślić, iż bardzo wysoko oceniam pracę i pozytywny wkład do tych stosunków, tak poprzedniego nuncjusza apostolskiego w RP abp. Józefa Kowalczyka, jak i obecnego - abp. Celestino Migliore.
W związku z powyższym uprzejmie proszę Pana Premiera o odpowiedź na następujące pytania:
1. Czy do nuncjusza apostolskiego ma zastosowanie wymóg uzyskania przez Stolicę Apostolską agrément, czyli wymóg otrzymania wstępnej zgody państwa przyjmującego na przyjęcie określonej osoby w charakterze szefa misji dyplomatycznej? Jak ta kwestia jest rozwiązywana w praktyce polskiej?
2. Jaki polski akt prawny lub jakiej rangi i przez kogo wydana decyzja stanowi, iż nuncjusz apostolski w Polsce zajmuje w myśl reguł procedencji pierwsze miejsce wśród akredytowanych w Polsce dyplomatów?
3. Jaki polski akt prawny lub jakiej rangi i przez kogo wydana decyzja stanowi, iż nuncjusz apostolski w Polsce jest dziekanem korpusu dyplomatycznego w Polsce?
4. Jaki jest zakres praw i obowiązków dziekana korpusu dyplomatycznego w Polsce?
5. Jaki jest wewnętrzny tryb wyboru kandydata na nuncjusza apostolskiego oraz jego mianowania w Kościele katolickim, którego władzą zwierzchnią jest Stolica Apostolska? Jak z formalnego i praktycznego punktu widzenia wygląda przebieg tego procesu zwieńczonego wydaniem przez papieża nominacji, która z punktu widzenia Kodeksu prawa kanonicznego jest aktem administracyjnym kompetentnej władzy kościelnej?
6. Czy do nuncjusza apostolskiego w Polsce jako legata papieskiego ma zastosowanie art. 6 ust. 5 oraz art. 7 ust. 2 i 3 konkordatu?
Uprzejmie proszę o odpowiedź na wszystkie postawione pytania.
Z wyrazami szacunku
Poseł Karol Karski
Warszawa, dnia 19 września 2011 r.