VI kadencja
Odpowiedź sekretarza stanu w Ministerstwie Skarbu Państwa - z upoważnienia ministra -
na zapytanie nr 7600
w sprawie komunalizacji Przedsiębiorstwa Energetyki Cieplnej SA z Jastrzębia-Zdroju
W odpowiedzi na zapytanie poselskie pani Bożeny Kotkowskiej, poseł na Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, z dnia 1 sierpnia 2010 r., przekazane do ministra skarbu państwa przez Marszałka Sejmu pismem z dnia 17 sierpnia 2010 r., znak: SPS-024-7600/10, w sprawie komunalizacji Przedsiębiorstwa Energetyki Cieplnej SA w Jastrzębiu-Zdroju, przedstawiam następujące wyjaśnienia w kwestiach poruszonych przez panią poseł.
Komercjalizacja przedsiębiorstwa państwowego, w wyniku czego została utworzona spółka Przedsiębiorstwa Energetyki Cieplnej SA z siedzibą w Jastrzębiu-Zdroju, została dokonana na wniosek prezydenta miasta Jastrzębia-Zdroju, który powołując się na art. 4a i 4b ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji (t.j. Dz. U. z 2002 r. Nr 171, poz. 1397, z późn. zm.), wystąpił z wnioskiem o dokonanie komercjalizacji przedsiębiorstwa państwowego w celu komunalizacji poprzez zbycie całości akcji utworzonej spółki na rzecz wnioskodawcy. W przedmiotowym wniosku prezydent miasta Jastrzębia-Zdroju poinformował, że zainteresowane strony, tj. miasto Jastrzębie-Zdrój (na obszarze którego położona jest siedziba PEC SA) oraz 10 następujących miast: Rybnik, Żory, Wodzisław Śląski, Racibórz, Knurów, Czerwionka-Leszczyny, Rydułtowy, Pszów, Kuźnia Raciborska, Pawłowice, zawarły w dniu 3 kwietnia 2007 r. porozumienie, zgodnie z którym w razie zbycia na rzecz miasta Jastrzębia-Zdroju nieodpłatnie wszystkich akcji PEC SA prezydent miasta Jastrzębia-Zdroju zobowiązuje się zbyć je nieodpłatnie na rzecz gmin - stron porozumienia w proporcjach określonych w tym porozumieniu.
Prezes Jastrzębskiej Spółki Węglowej SA (JSW SA) zwrócił się do MSP o rozważenie budowy grupy energetyczno-ciepłowniczej regionu Jastrzębie w oparciu o Spółkę Energetyczną Jastrzębie SA - SEJ SA (spółka w 100% zależna od Jastrzębskiej Spółki Węglowej SA) i PEC SA w Jastrzębiu-Zdroju. Przedstawiona koncepcja budowy grupy energetyczno-ciepłowniczej zakładała (konsolidację) połączenie tych podmiotów poprzez przeniesienie w trybie art. 492 § 1 pkt 1 K.s.h. na PEC SA (spółka przejmująca) całego majątku SEJ SA (spółka przejmowana) w zamian za akcje emisji połączonej, jakie spółka przejmująca wyda jedynemu akcjonariuszowi spółki przejętej, tj. Jastrzębskiej Spółce Węglowej SA. Natomiast komunalizacja połączonego podmiotu, tj. PEC SA, poprzez nieodpłatne zbycie przez Skarb Państwa posiadanych w tej spółce akcji na rzecz miasta Jastrzębia-Zdroju mogłaby nastąpić po przeprowadzonej konsolidacji.
W odpowiedzi na powyższą koncepcję konsolidacji prezydent miasta Jastrzębia-Zdroju (powołując się na zawarte z gminami porozumienie z dnia 3 kwietnia 2007 r.), wyraził stanowisko co do pierwszeństwa komunalizacji spółki PEC SA przed rozważeniem propozycji konsolidacji, tj. połączenia PEC SA i SEJ SA.
W związku z rozbieżnymi koncepcjami co do dalszych działań wobec PEC SA odbyło się kilka spotkań z udziałem zainteresowanych stron celem wypracowania wspólnego stanowiska co do dalszych działań. Podczas ostatniego spotkania zorganizowanego w MSP w dniu 31 marca 2010 r. rozważane były następujące warianty:
- konsolidacja PEC SA z SEJ SA i następnie komunalizacja połączonego podmiotu poprzez nieodpłatne zbycie na rzecz miasta Jastrzębia-Zdroju akcji posiadanych przez SP w połączonym podmiocie,
- komunalizacja PEC SA i w dalszej kolejności podjęcie działań konsolidacyjnych.
Z przebiegu dyskusji wynikało jednoznacznie, iż są rozbieżności odnośnie do wizji dalszych działań wobec PEC SA. Spotkanie zakończono ustaleniem, że zainteresowane strony przedstawią do MSP swoje oczekiwania co do kształtu i zakresu analizy finansowej dla oceny skutków konsolidacji oraz będzie to stanowić podstawę do decyzji właścicielskich odnośnie do ewentualnej komunalizacji PEC SA lub konsolidacji obu spółek.
W odpowiedzi na powyższe prezydent miasta Jastrzębia-Zdroju podtrzymał wcześniejsze stanowisko przyznające pierwszeństwo postępowaniu komunalizacyjnemu przed ewentualnym połączeniem spółek, wskazując jednocześnie, że reprezentowane przez niego gminy nie czują się umocowane do zajmowania stanowiska w sprawie przeprowadzenia analiz finansowych. Natomiast prezes JSW SA (podtrzymując stanowisko co do pierwszeństwa konsolidacji przed komunalizacją), wskazał, że przedmiotowa analiza powinna dotyczyć aspektów prawnopodatkowych oraz ekonomiczno-finansowych, z uwypukleniem kwestii dotyczących możliwości realizacji niezbędnych zadań inwestycyjnych wynikających z planów obu spółek, wpływu połączenia na stabilność i gwarancję dostaw ciepła na potrzeby gmin oraz prognoz ciepła na potrzeby socjalno-bytowe w poszczególnych gminach w perspektywie wieloletniej.
Pragnę uprzejmie poinformować Pana Marszałka, iż podczas odbytych spotkań, jak również w korespondencji kierowanej do prezydenta miasta Jastrzębia-Zdroju, nie poczyniono ustaleń, że na rzecz związku jednostek samorządu zostanie przekazany nieodpłatnie pakiet akcji przedmiotowej spółki, co zostało podniesione w zapytaniu pani poseł. Natomiast była rozważana koncepcja nieodpłatnego przekazania akcji PEC SA na rzecz miasta Jastrzębia-Zdroju, o co wnioskował prezydent Jastrzębia-Zdroju.
Należy zwrócić uwagę, że minister skarbu państwa jest zobligowany do przeprowadzenia wszechstronnej i pogłębionej analizy związanej z gospodarowaniem mieniem Skarbu Państwa w formie akcji/udziałów spółek Skarbu Państwa oraz do rozważenia wszystkich możliwości jego wykorzystania w sposób zgodny z zasadami racjonalnej gospodarki.
Po dokonaniu gruntownej analizy, biorącej pod uwagę następujące przesłanki:
- PEC SA w Jastrzębiu-Zdroju wykonuje na rzecz wnioskodawcy komunalizacji, tj. miasta Jastrzębia-Zdroju, ok. 20% usług, a ok. 80% na rzecz pozostałych gmin sygnatariuszy porozumienia z dnia 3 kwietnia 2007 r.,
- kompetencja ministra skarbu państwa, określona w ustawie o komercjalizacji i prywatyzacji, odnośnie do komunalizacji spółek Skarbu Państwa ma charakter fakultatywny, co oznacza, że MSP nie ma obowiązku prawnego nieodpłatnego przekazania akcji na rzecz jednostek samorządu terytorialnego,
- brak woli porozumienia w kwestii konsolidacji PEC SA i SEJ SA ze strony gmin w przypadku komunalizacji PEC SA może w przyszłości skutkować z uwagi na rozbieżność interesów samorządów podziałem tej spółki,
- dobra kondycja ekonomiczno-finansowa PEC SA rokuje pomyślne przeprowadzenie procesu prywatyzacji tej spółki, a pozyskanie inwestora strategicznego zapewni rozwój spółki,
- zapewnienie odpowiedniego poziomu wpływów budżetowych z przeprowadzonych procesów prywatyzacji spółek Skarbu Państwa, z których korzystają wszyscy, w tym gminy zainteresowane komunalizacją,
- możliwość nabycia przez zainteresowane gminy kontrolnego pakietu akcji PEC SA Jastrzębie-Zdrój w prowadzonym procesie prywatyzacji,
została podjęta decyzja, że Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej SA z siedzibą w Jastrzębiu-Zdroju zostanie objęte procesem prywatyzacji poprzez zbycie w trybie negocjacji na podstawie publicznego zaproszenia pakietu 85% akcji. Obecnie prowadzone są działania związane z wyborem doradcy ministra skarbu państwa, który sporządzi analizy przedprywatyzacyjne dotyczące tej spółki.
Ponadto nadmieniam, że zgodnie z art. 23 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne (j.t. Dz. U. z 2006 r. Nr 89, poz. 625, z późn. zm.) zatwierdzanie i kontrolowanie stosowania taryf ciepła pod względem zgodności z zasadami określonymi w tej ustawie, w tym analizowanie i weryfikowanie kosztów przyjmowanych przez przedsiębiorstwa energetyczne jako uzasadnione do kalkulacji cen i stawek opłat w taryfach, należy do zakresu działania prezesa Urzędu Regulacji Energetyki. Powyższe oznacza, że rynek ciepła jest rynkiem regulowanym, w związku z czym kształtowanie cen za ciepło nie odbywa się na warunkach arbitralnie ustalonych przez sprzedawcę, a status własnościowy spółki nie ma przełożenia na kształtowanie cen za energię cieplną. Dlatego też nie można zgodzić się z tezą pani poseł, że prywatyzacja spółki będzie niekorzystna dla mieszkańców gmin.
Sekretarz stanu
Jan Bury
Warszawa, dnia 26 sierpnia 2010 r.