VI kadencja
Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi - z upoważnienia ministra -
na interpelację nr 9082
w sprawie programu pomocy ˝Wspieranie gospodarstw niskotowarowych˝ w ramach PROW
Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na interpelację pana posła Włodzimierza Karpińskiego, przekazaną przy piśmie z dnia 15 kwietnia 2009 r., znak SPS-023-9082/09, dotyczącą możliwości uruchomienia w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich (PROW 2007-2013) działania mającego na celu wspieranie gospodarstw rolnych niskotowarowych w fazie restrukturyzacji, pragnę przedstawić stanowisko w odniesieniu do podniesionych kwestii.
Pomoc realizowana poprzez działanie: Wspieranie gospodarstw niskotowarowych objęte Planem Rozwoju Obszarów Wiejskich 2004-2006 ma charakter premii stanowiącej równowartość 1250 euro rocznie i może być wypłacana maksymalnie w ciągu pięciu kolejnych lat. Uwzględniając, iż producenci rolni mieli możliwość przystąpienia do działania w ramach dwóch naborów, w okresach 1 lutego - 23 marca 2005 r. oraz 6-16 listopada 2006 r., należy wskazać, iż wsparcie dla tej grupy gospodarstw może być udzielane odpowiednio do 2010 i 2011 r.
Odnosząc się do kwestii możliwości uruchomienia działania w nowym okresie programowania 2007-2013, na wstępie pragnę wyjaśnić, iż możliwość wdrożenia ww. instrumentu związana jest ze zmianą Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich (PROW 2007-2013).
Kwestie dotyczące zmian w PROW 2007-2013 zostały uregulowane w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1974/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r. ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW).
Stosownie do postanowień zawartych w art. 7 ust. 2 ww. rozporządzenia zmiany do programu można składać tylko raz na rok kalendarzowy. Natomiast ostatni wniosek o zmianę tego dokumentu został przekazany Komisji Europejskiej w grudniu 2008 r.
Należy mieć na uwadze, że ww. działanie jest instrumentem finansowym zaproponowanym nowym krajom członkowskim Unii Europejskiej i ma charakter przejściowy, stąd jego ewentualne wprowadzenie do PROW 2007-2013 musi mieć bardzo silne uzasadnienie od strony ekonomicznej, jak również nie może być postrzegane jako instrument wsparcia dochodów rodzin rolniczych, lecz jako sposób pobudzenia aktywności inwestycyjnej w takich gospodarstwach.
Jednocześnie wszelkie wnioski mówiące o zasadach jego funkcjonowania w przyszłości będzie można wysnuć po przeprowadzeniu oceny ex post Planu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2004-2006.
Ocena ex post będzie składać się m.in. z oceny stopnia wykorzystania środków finansowych, oceny skuteczności i sprawności wsparcia oraz oddziaływania na beneficjentów i ich otoczenie (skuteczność i oddziaływanie) oraz oceny efektywności, tj. oceny poniesionych nakładów w stosunku do uzyskanych wyników i rezultatów.
Odnosząc się do powyższego oraz w związku z faktem, iż wdrożenie działania wymaga akceptacji ze strony Komisji Europejskiej, uprzejmie wyjaśniam, iż w chwili obecnej nie jest możliwe wskazanie terminu uruchomienia instrumentu polegającego na wspieraniu gospodarstw rolnych niskotowarowych w fazie restrukturyzacji.
Z poważaniem
Podsekretarz stanu
Artur Ławniczak
Warszawa, dnia 7 maja 2009 r.