VI kadencja

Odpowiedź na zapytanie w sprawie likwidacji połączeń kolejowych na trasie Inowrocław - Zduńska Wola Karsznice

Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury - z upoważnienia ministra -

na zapytanie nr 2588

w sprawie likwidacji połączeń kolejowych na trasie Inowrocław - Zduńska Wola Karsznice

   Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na zapytanie pana posła Krzysztofa Brejzy w sprawie likwidacji połączeń kolejowych na trasie Inowrocław - Zduńska Wola Karsznice, uprzejmie informuję:

   ˝Strategia dla transportu kolejowego do roku 2013˝ zatwierdzona przez Radę Ministrów w dniu 17 kwietnia 2007 r. przewiduje, że od roku 2009 spółka PKP Intercity SA będzie realizować przewozy międzywojewódzkie. Z tego względu projekt oferty przewozowej w ruchu międzywojewódzkim na rozkład jazdy 2008/2009 został przygotowany przez spółkę PKP Przewozy Regionalne w uzgodnieniu (w lutym br.) z PKP Intercity SA. Stosownie do podstawowego zakresu działalności PKP Intercity SA, przygotowywane przejęcie przez tę spółkę obsługi pociągów międzywojewódzkich obejmuje, w komunikacji krajowej, wyłącznie pociągi pospieszne, zaś uruchamiane dotychczas pociągi osobowe mające status międzywojewódzkich nie są przedmiotem przejęcia przez PKP Intercity SA.

   W związku z powyższym na konferencji poświęconej ofercie przewozowej 2008/2009 w Jachrance w marcu br. oferta przewozowa pociągów międzywojewódzkich została przedstawiona obecnym na konferencji przedstawicielom poszczególnych urzędów marszałkowskich. Jednocześnie uczestnicy konferencji zostali poinformowani, że spółka na rozkład jazdy 2008/2009 może złożyć wnioski o przydzielenie tras dla pociągów międzywojewódzkich osobowych na zamówienie zainteresowanych urzędów marszałkowskich. O powyższym stanowisku spółki wszyscy marszałkowie zostali poinformowani pisemnie w dniu 7 czerwca 2008 r.

   Skutkiem tego było zamówienie przez organizatorów przewozów, tj. niektóre urzędy marszałkowskie, spośród 48 osobowych pociągów międzywojewódzkich 28 pociągów, które będą kursowały nadal i będą dofinansowywane przez samorządy województw. Natomiast 20 pociągów, w tym kursujących na liniach kolejowych nr 131 i nr 181 nie zostało zamówionych. Deficyt z kursowania tych pociągów oszacowany został przez spółkę PKP Przewozy Regionalne na kwotę w wysokości ok. 20 mln zł.

   Od momentu złożenia przez przewoźnika wniosków o przydzielenie tras pociągów trwały negocjacje z organizatorami przewozów w województwach właściwych ze względu na przebieg tras tych pociągów. Prowadzone rozmowy nie doprowadziły do konsensusu w kwestii finansowania deficytu przez te województwa.

   Zgodnie z harmonogramem opracowania rozkładu jazdy 2008/2009 wydanym przez zarządcę infrastruktury kolejowej do dnia 16 czerwca 2008 r. przewoźnik mógł wprowadzać zmiany w złożonych wnioskach o przyjęcie tras bez ponoszenia dodatkowych opłat. Jednakże urzędy marszałkowskie nie były zainteresowane złożeniem zamówień na uruchomienie pociągów na liniach nr 131 i nr 181.

   Faktem jest, iż dotychczas przedmiotowe międzywojewódzkie pociągi osobowe były i jeszcze w bieżącym roku są objęte dofinansowaniem dotacją z budżetu państwa przez ministra infrastruktury w ramach umowy o świadczenie usług publicznych zawartej z PKP Przewozy Regionalne. Niemniej jednak od roku 2009 nie będzie to możliwe z następujących przyczyn. Dotacja budżetowa na dofinansowanie przewozów międzywojewódzkich i międzynarodowych w projekcie budżetu państwa na rok 2009, mimo podejmowanych przez ministra infrastruktury starań o jej zwiększenie, pozostała na poziomie roku 2007 i 2008, tzn. zaplanowana została w kwocie 240 mln zł. W związku ze znaczącym wzrostem kosztów stałych wykonywania tych przewozów, wynikającym głównie ze wzrostu cen energii oraz usług zewnętrznych, nie jest możliwe objęcie dofinansowaniem przez Ministra Infrastruktury takiej samej oferty przewozowej, jak dotychczas. Jednocześnie faktem potwierdzonym wynikami badań marketingowych wykonywanych zgodnie z postanowieniami zawartej umowy jest to, iż osobowe pociągi międzywojewódzkie zaspokajały głównie potrzeby przewozowe lokalnych społeczności na obszarze województwa i w zakresie przejazdów do sąsiednich województw, a ze względu na charakter przejazdów i odległość przewozu spełniały głównie rolę przewozów regionalnych. Ponadto objęcie dofinansowaniem dotacją z budżetu państwa międzywojewódzkich pociągów osobowych skutkowałoby koniecznością zawieszenia kursowania pociągów pospiesznych dalekobieżnych (często jest to tylko jeden pociąg w dobie kursujący na danej trasie), obsługujących zdecydowanie większe potoki podróżnych. W związku z tym, iż nie jest możliwe zwiększenie dotacji budżetowej, podjęto decyzję, że w 2009 r. osobowe pociągi międzywojewódzkie nie będą dofinansowywane przez ministra infrastruktury.

   W tej sytuacji, ze względu na charakter przewozów realizowanych pociągami, o których mowa, zasadne staje się zastosowanie art. 40a ustawy o transporcie kolejowym, zgodnie z którym przewozy osób wykonywane w połączeniach międzywojewódzkich pociągami krajowymi mogą być również dotowane z dochodów własnych jednostek samorządu terytorialnego. Spółka PKP Przewozy Regionalne wyraża gotowość uruchomienia przedmiotowych pociągów w ramach usług publicznych, jednak obecnie może to mieć miejsce na zamówienie urzędów marszałkowskich, które dofinansują te przewozy z budżetów własnych.

   Uprzejmie proszę Pana Marszałka o przyjęcie powyższej odpowiedzi, a panu posłowi Krzysztofowi Brejzie bardzo dziękuję za zainteresowanie się powyższą sprawą.

   Podsekretarz stanu

   Juliusz Engelhardt

   Warszawa, dnia 28 października 2008 r.