VI kadencja
Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury - z upoważnienia ministra -
na zapytanie nr 1974
w sprawie jakości usług przewozu osób świadczonych przez PKP na przykładzie pociągu ˝Jadwiga˝ relacji Warszawa Centralna-Radom
Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na interpelację posła Krzysztofa Sońty (nr SPS-024-1974/08 z dnia 26 czerwca br.) w sprawie jakości usług przewozu osób na przykładzie pociągu pospiesznego ˝Jadwiga˝ relacji Łuków/Terespol-Radom-Kraków Płaszów poniżej przedstawiam wyjaśnienia.
Na wstępie pragnę zaznaczyć, iż zaspokojenie podstawowych potrzeb przewozowych społeczeństwa jest głównym celem, któremu służy dofinansowywanie kolejowych przewozów pasażerskich ze środków publicznych. Kwota dotacji przeznaczana jest na dofinansowanie nierentownych przewozów międzywojewódzkich i międzynarodowych, określana jest corocznie w ustawie budżetowej i na rok 2008 została ustalona łącznie w wysokości 240 mln zł.
Podkreślenia wymaga fakt, iż przewoźnicy kolejowi wykonujący przewozy międzywojewódzkie i międzynarodowe w ramach usług publicznych zobowiązani są, zgodnie z umowami zawartymi z ministrem infrastruktury, przedstawiać comiesięczne raporty z wykonania zadania, tzn. sprawozdania z osiągniętej punktualności.
Na podstawie powyższych raportów zamawiający, czyli minister infrastruktury, nalicza kary umowne w razie niedotrzymania poziomu punktualności wykonywania przewozów powstałego z przyczyn leżących po stronie przewoźnika.
Opóźnienia, jakich doznał pociąg ˝Jadwiga˝, przedstawione w interpelacji są naganne. W związku z powyższym wszczęte zostało postępowanie mające na celu wyjaśnienie i wyeliminowanie opóźnień na linii kolejowej nr 8.
Mając na uwadze doświadczenia pierwszego kwartału tego roku, dotyczące utrudnień związanych z modernizacją odcinka Terespol-Łuków, spółka PKP Przewozy Regionalne podjęła decyzję o skróceniu relacji pociągu ˝Jadwiga˝ do Łukowa z zachowaniem skomunikowań z i do Terespola, co miało zmniejszyć skutki opóźnień występujących lawinowo na modernizowanym odcinku. Pomimo tego opóźnienia nadal występują, choć są mniejsze niż w przypadku, gdyby pociąg nadal kursował w relacji do i z Terespola.
Pierwotną przyczyną opóźnienia pociągu ˝Jadwiga˝ najczęściej jest oczekiwanie na stacji Łuków na opóźniony pociąg 88330 relacji Terespol-Łuków (w wymienionych w interpelacji datach miało to miejsce w dziewięciu na dziesięć przypadków).
Opóźnienia pociągu 88330 są opóźnieniami wtórnymi wynikającymi z jednotorowości modernizowanego odcinka Terespol-Łuków i nie mają stałego charakteru; we wskazanym w interpelacji okresie przyczynami były:
- opóźnienia pociągów z zagranicy (z Niemiec i Białorusi),
- brak gotowości maszynisty pociągu towarowego,
- wydłużona odprawa Straży Granicznej,
- defekt pociągu Kolei Mazowieckich,
- zerwanie hamulca bezpieczeństwa przez podróżnego.
Powyższe opóźnienia mają charakter losowy i nie powstały z winy przewoźnika - spółki PKP Przewozy Regionalne.
W mniejszym stopniu na opóźnienia pociągu ˝Jadwiga˝ na stacji Warszawa Centralna wpływa wydłużona praca manewrowa na stacji Warszawa Wschodnia, związana z przełączaniem wagonu sypialnego relacji Moskwa-Kraków do tego pociągu. Wydłużenie czasu pracy wynika z wprowadzonych przez PKP PLK SA ograniczeń w dostępności torów na tej stacji, co nie zostało uwzględnione przy opracowywaniu przez PKP PLK SA rozkładu jazdy pociągu ˝Jadwiga˝.
Na odcinku Warszawa-Radom pociąg nie zwiększa znacząco opóźnienia, a jeżeli ma już to miejsce, to są to zmiany wtórne wynikające z opóźnionego wyjazdu z Warszawy (krzyżowanie z planowymi pociągami na odcinkach jednotorowych).
Jedynym skutecznym rozwiązaniem eliminującym opóźnienia tego pociągu byłoby skrócenie relacji do Warszawy Wschodniej, bez możliwości nawiązania połączenia z kierunku Terespola. Pogorszona zostanie jednak w ten sposób dostępność i tak już ubogiej oferty połączeń międzywojewódzkich rejonu północnej Lubelszczyzny. Działania takie z pewnością nie pozostaną bez krytyki ze strony mieszkańców korzystających z transportu kolejowego.
Należy jednak zwrócić uwagę, iż niedogodności związane z opóźnieniami pociągu ˝Jadwiga˝ najprawdopodobniej będą miały miejsce do końca obowiązującego rozkładu jazdy. Przewiduje się, że poprawa punktualności tego pociągu nastąpi z wdrożeniem nowego rozkładu jazdy, niemniej zależeć to będzie od ostatecznego terminu zakończenia modernizacji odcinka Terespol-Łuków.
Z poważaniem
Podsekretarz stanu
Juliusz Engelhardt
Warszawa, dnia 17 lipca 2008 r.