VI kadencja

Odpowiedź na interpelację w sprawie budowy autostrady A1 na odcinku Nowe Marzy-Toruń

Odpowiedź ministra infrastruktury

na interpelację nr 261

w sprawie budowy autostrady A1 na odcinku Nowe Marzy-Toruń

   Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na interpelację Pani Poseł Anny Zielińskiej-Głębockiej (SPS-023-261/08) z dnia 4.01.2008 r. w sprawie budowy odcinka autostrady A1 Grudziądz-Toruń przekazuję na ręce Pana Marszałka niniejsze wyjaśnienia.

   ˝Proszę o wskazanie działań, jakie zamierza Pan podjąć w sprawie budowy autostrady A1 na odcinku Gdańsk-Toruń, jak również ich terminarza.˝

   Planowana jest realizacja odcinka autostrady A1 Nowe Marzy-Toruń w latach 2008-2010 w systemie tradycyjnym. Postępowanie przetargowe na wybór wykonawców robót budowlanych w trybie przetargu ograniczonego zostało ogłoszone przez generalnego dyrektora dróg krajowych i autostrad w połowie października 2007 r.

   Równocześnie w związku z wystąpieniem spółki Gdańsk Transport Company SA z dnia 18 stycznia 2008 r. deklarującym gotowość realizacji II etapu autostrady płatnej A1, tj. odcinka Nowe Marzy-Toruń (węzeł Czerniewice), w oparciu o dokumentację przygotowaną przez GDDKiA Rada Ministrów w dniu 22 stycznia 2008 r. przyjęła do wiadomości informację ministra infrastruktury o wznowieniu negocjacji ze spółką Gdańsk Transport Company SA w sprawie budowy i eksploatacji przedmiotowego odcinka. W tym wariancie etap II zostałby zrealizowany w terminie do 31 grudnia 2011 r.

   ˝Istotną kwestią związaną z przedstawioną sprawą jest w mojej ocenie konieczność zbadania pod względem legalności dotychczasowych kroków związanych z budową na odcinku Nowe Marzy-Toruń. Według posiadanych przeze mnie informacji w czerwcu 2006 r. poprzedni minister doprowadził do rozpisania przetargu na projekt budowy A1 na odcinku Nowe Marzy-Toruń. W sierpniu 2006 r. podpisano z firmą Transprojekt Gdański sp. z o.o. umowę obejmującą projekt ww. odcinka. Formalnie decyzję o wygaszeniu koncesji GTC SA podjęto w grudniu 2006 r. Tym samym wydatkowano kwotę ok. 38 mln zł sfinansowanych ze środków publicznych na projekt inwestycji, która w chwili wydatku formalnie miała być wykonana przez inny podmiot. W wypadku potwierdzenia powyższych informacji proszę Pana Ministra o analizę legalności przedmiotowych zadań pod względem gospodarowania finansami publicznymi.˝

   Najwyższa Izba Kontroli rekomendowała pilne podjęcie przez organy rządowe decyzji co do zasadności kontynuowania realizacji budowy autostrady za pośrednictwem GTC SA oraz dokonanie kompleksowej analizy koncesji udzielonej firmie GTC, ze szczególnym uwzględnieniem ochrony interesów Skarbu Państwa, a także rozważenie podjęcia decyzji o cofnięciu koncesji na budowę i eksploatację autostrady A1.

   W oparciu o opinie prawne sporządzone dla Ministerstwa Transportu zasadne było wszczęcie i przeprowadzenie postępowania administracyjnego usuwającego z obrotu prawnego koncesję, która stała się bezprzedmiotowa.

   Ponadto wyjaśniam, iż działanie generalnego dyrektora dróg krajowych i autostrad polegające na zleceniu przygotowania projektu budowlanego na realizację odcinka Nowe Marzy-Toruń zostało podjęte w formie określonej przepisami prawa.

   Z wyrazami szacunku

   Minister

   Cezary Grabarczyk

   Warszawa, dnia 29 stycznia 2008 r.