VI kadencja

Odpowiedź na zapytanie w sprawie ostatecznego wyegzekwowania kompleksowej kontroli firmy Kronospan w Szczecinku przeprowadzonej przez niezależnych naukowców, w tym zagranicznych, z obowiązkowym udziałem strony społecznej, oraz natychmiastowego i definitywnego uregulowania kwestii ochrony środowiska naturalnego

Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Środowiska - z upoważnienia prezesa Rady Ministrów -

na zapytanie nr 8752

w sprawie ostatecznego wyegzekwowania kompleksowej kontroli firmy Kronospan w Szczecinku przeprowadzonej przez niezależnych naukowców, w tym zagranicznych, z obowiązkowym udziałem strony społecznej, oraz natychmiastowego i definitywnego uregulowania kwestii ochrony środowiska naturalnego

   Odpowiadając na pismo Pana Marszałka z dnia 28 lutego 2011 r., znak: SPS-024-8752/11, dotyczące zapytania posła Czesława Hoca z dnia 15 lutego 2011 r. w sprawie ostatecznego wyegzekwowania kompleksowej kontroli firmy Kronospan w Szczecinku przeprowadzonej przez niezależnych naukowców, w tym zagranicznych, z obowiązkowym udziałem strony społecznej, oraz natychmiastowego i definitywnego uregulowania kwestii ochrony środowiska naturalnego, przekazuję poniższe informacje.

   Odpowiadając na wniosek pana posła w sprawie przeprowadzenia kontroli spółek Kronospan w Szczecinku przez niezależnych naukowców, w tym zagranicznych, uprzejmie wyjaśniam:

   - zgodnie z ustawą z dnia 20 lipca 1991 r. o Inspekcji Ochrony Środowiska (Dz. U. z 2007 r. Nr 44, poz. 287, z późn. zm.) kontrole przestrzegania przepisów o ochronie środowiska realizuje Inspekcja Ochrony Środowiska. Zadania te realizuje na szczeblu centralnym główny inspektor ochrony środowiska oraz na szczeblu wojewódzkim w imieniu wojewody, jako kierownika zespolonej administracji wojewódzkiej, wojewódzki inspektor ochrony środowiska. Możliwość udziału ekspertów zewnętrznych podczas kontroli prowadzonej przez Inspekcję Ochrony Środowiska została wykreślona z ww. ustawy o Inspekcji Ochrony Środowiska wskutek wprowadzonych zmian w ustawie z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2010 r. Nr 220, poz. 1447, z późn. zm.),

   - zgodnie z art. 379 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2008 r. Nr 25, poz. 150, z późn. zm.) kontrolę przestrzegania i stosowania przepisów o ochronie środowiska sprawują marszałek województwa, starosta oraz wójt, burmistrz lub prezydent miasta, każdy w zakresie objętym właściwością tych organów. Na podstawie ust. 3 pkt 1 ww. artykułu w ramach tych kontroli możliwy jest udział ekspertów zewnętrznych.

   W świetle powyższego uprzejmie informuję Pana Marszałka, że nie widzę prawnej możliwości dla organów Inspekcji Ochrony Środowiska do wyegzekwowania kompleksowej kontroli firmy Kronospan w Szczecinku przeprowadzonej przez niezależnych naukowców, w tym zagranicznych, z obowiązkowym udziałem strony społecznej, oraz natychmiastowego i definitywnego uregulowania kwestii ochrony środowiska naturalnego.

   Poniżej w odpowiedzi na pytania pana posła pragnę przedstawić Panu Marszałkowi informacje dotyczące działań podejmowanych w związku z negatywnym oddziaływaniem na środowisko spółek Kronospan w Szczecinku:

   W latach 2009 i 2010 Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w Szczecinie przeprowadził szereg kontroli kompleksowych wraz z pomiarami na terenie wszystkich spółek Kronospan prowadzących działalność przy ul. Waryńskiego 1 w Szczecinku. Wyniki kontroli zostały wykorzystane m.in. do oceny oddziaływania ww. spółek na środowisko oraz oceny realizacji zapisów pozwoleń na emisję oraz pozwolenia zintegrowanego. Kontrole procedur związanych z nadzorem nad eksploatacją instalacji wykazały szereg naruszeń warunków poszczególnych decyzji.

   Zachodniopomorski WIOŚ pismami z dni: 25 lutego 2010 r., 2 marca 2010 r., 31 maja 2010 r. oraz 13 grudnia 2010 r. skierował do marszałka woj. zachodniopomorskiego wystąpienia informujące o ustaleniach kontroli wraz z wnioskami o podjęcie stosownych działań, zgodnie z art. 195 ust. 2 ustawy Prawo ochrony środowiska.

   W ocenie Inspekcji Ochrony Środowiska dla uregulowania zagadnień ochrony środowiska w spółkach Kronospan najważniejszym zadaniem jest obecnie dostosowanie przez marszałka woj. zachodniopomorskiego wszystkich decyzji administracyjnych dotyczących gospodarczego korzystania ze środowiska, posiadanych przez spółki Kronospan do obowiązujących przepisów.

   1. Czy wobec powyższego jest w Polsce szansa, by taki koncern działał w oparciu o rzeczywiste najnowsze dostępne technologie i nie wpływał degradująco na środowisko przyrodnicze oraz nie zagrażał zdrowiu i życiu obecnie mieszkających, jak i przyszłych pokoleń?

   W ocenie zachodniopomorskiego wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska emisja zanieczyszczeń do powietrza ze spółek Kronospan w Szczecinku, mimo wzrostu produkcji, nie powoduje przekroczeń wartości dopuszczalnych, określonych w posiadanych przez nie pozwoleniach wydanych przez wojewodę zachodniopomorskiego i marszałka woj. zachodniopomorskiego. Wskazują na to wyniki pomiarów wykonanych przez WIOŚ w Szczecinie podczas szeregu kontroli oraz wyniki pomiarów własnych spółek Kronospan wykonywanych na zlecenie przez specjalistyczne firmy zewnętrzne spełniające wymogi określone w ustawie P.o.ś. Ze względu jednak na występujące uciążliwości i liczne skargi mieszkańców Szczecinka dotyczące w szczególności zapachów oraz pyłów zasadne jest zdaniem Zachodniopomorskiego WIOŚ nałożenie na spółki Kronospan dodatkowych obowiązków w posiadanych pozwoleniach związanych z nakładającymi się na siebie emisjami i ich wpływem na jakość powietrza w Szczecinku. Zadania te przyczyniłyby się do ograniczenia oddziaływania na środowisko spółek Kronospan i podjęcia możliwych środków zapobiegawczych przed zanieczyszczaniem środowiska. Zapewnić ten cel mogą odpowiednie zapisy w pozwoleniach ustalających dopuszczalne emisje zanieczyszczeń oraz właściwie przygotowane procesy inwestycyjne. Natomiast WIOŚ w Szczecinie, w ramach swoich kompetencji, ponownie dokona kontroli dotrzymywania warunków określonych w pozwoleniach.

   Dotychczas zostały podjęte następujące działania mające na celu ograniczenie uciążliwości spółek Kronospan:

   - Zachodniopomorski WIOŚ, w związku ze stwierdzeniem emisji amoniaku do powietrza bez wymaganych uregulowań w wyniku przeprowadzonego postępowania administracyjnego w trybie art. 367 ustawy Prawo ochrony środowiska, wydał następujące decyzje:

   a) dla Kronospan Szczecinek sp. z o.o. - decyzję z dnia 31 sierpnia 2010 r. wyznaczającą termin usunięcia naruszenia polegającego na emisji do powietrza amoniaku z instalacji wentylacji linii prasowania płyt MDF-2 bez wymaganego pozwolenia, do dnia 28 listopada 2011 r.,

   b) dla Kronospan Polska sp. z o.o. - decyzję z dnia 30 września 2010 r. wyznaczającą termin usunięcia naruszenia polegającego na emisji do powietrza amoniaku z instalacji wentylacji linii prasowania płyt bez wymaganego pozwolenia, do dnia 28 listopada 2011 r.;

   - regionalny dyrektor ochrony środowiska w Szczecinie prowadzi postępowanie w sprawie szkody w środowisku spowodowanej przez Kronospan Szczecinek sp. z o.o. (na wniosek burmistrza Szczecinka); ze względu na zgłoszenie uwag przez burmistrza Szczecinka do materiału zebranego w trakcie prowadzonego postępowania wyznaczony został nowy termin zakończenia postępowania do dnia 31 marca 2011 r.;

   - w Głównym Inspektoracie Ochrony Środowiska trwają prace nad wnioskiem do NFOŚiGW o sfinansowanie wykonania badań składu chemicznego odpadów na hałdzie należącej do Kronospan Szczecinek sp. z o.o. oraz wykonania badań środowiska wokół hałdy;

   - marszałek woj. zachodniopomorskiego w wyniku prowadzonego postępowania administracyjnego wydał następujące decyzje:

   - dla Kronospan Chemical Szczecinek sp. z o.o. z dnia 24 lutego 2011 r., znak WRiOŚ-II-KS/7740/3-8/10/11, zmieniającą pozwolenie zintegrowane na prowadzenie instalacji do produkcji formaliny oraz instalacji do produkcji żywic, polegającą m.in. na określeniu dopuszczalnej emisji amoniaku (po 0,38 kg/h) z emitorów dwóch układów destylacji żywic,

   - dla Kronospan Polska sp. z o.o. z dnia 15 lutego 2011 r., znak: WRiOŚ-II-BKow/7720/1-13/10, zmieniającą pozwolenie sektorowe na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza z instalacji do produkcji płyt wiórowych, w tym na emisję amoniaku z dwóch emitorów (po 8 kg/h); postępowanie w stosunku Kronospan Szczecinek sp. z o.o. w przedmiocie zmiany pozwolenia sektorowego nie zostało zakończone.

   2. Jak rozwiązać poważny i niebezpieczny problem hałdy poprodukcyjnej z aktualnymi odciekami i emisją gazów w wyniku przemian biochemicznych wewnątrz tej hałdy, a także poważną kwestię wspólnej kanalizacji deszczowej trzech spółek?

   W kwestii hałdy odpadów poprodukcyjnych informuję, że spółka Kronospan Szczecinek rozpoczęła wydobywanie odpadów z hałdy. Podczas kontroli przeprowadzonej w 2009 r. przez WIOŚ w Szczecinie stwierdzono, że proces wydobycia odpadów prowadzony był bez wymaganego art. 54a ustawy o odpadach pozwolenia na wydobycie odpadów ze składowiska. W związku z tym zastosowano wobec prezesa spółki sankcję karną w postaci mandatu w maksymalnej wysokości.

   Po wystąpieniu zachodniopomorskiego wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska do marszałka woj. zachodniopomorskiego w listopadzie 2009 r. w sprawie hałdy odpadów drzewnych właściwe organy ochrony środowiska wydały nw. decyzje:

   - marszałek woj. zachodniopomorskiego decyzją z dniem 11 marca 2010 r., znak: WRiOŚ-II-WR-7710/1/10, umorzył jako bezprzedmiotowe postępowanie administracyjne w sprawie udzielenia wnioskowanego przez Kronospan Szczecinek sp. z o.o. pozwolenia na wytwarzanie odpadów poprzez wydobycie z hałdy odpadu zakwalifikowanego jako odpad o kodzie 030105 - trociny, wióry, ścinki, drewno, płyta wiórowa i fornir inne niż wymienione w 030104,

   - minister środowiska decyzją z dnia 29 września 2010 r., znak 281-107/42404/10/MT, utrzymał w mocy zaskarżoną decyzję marszałka województwa; w uzasadnieniu decyzji wskazano, że ˝...jeśli zrekultywowana hałda negatywnie oddziałuje na środowisko, to kwestia eliminacji tego oddziaływania może i powinna być rozważana poprzez usunięcie odpadów z tego terenu z przywróceniem środowiska do stanu właściwego. Rozstrzygnięcie tej kwestii powinno nastąpić w trybie art. 362 ustawy Prawo ochrony środowiska˝.

   Podczas kolejnej kontroli przeprowadzonej w okresie 14 października - 15 listopada 2010 r. na terenie spółki Kronospan Szczecinek przez WIOŚ w Szczecinie stwierdzono, że na terenie hałdy odpadów poprodukcyjnych pracowała ładowarka i spycharka. Wewnątrz hałdy ustawiony był przesiewacz, za pomocą którego drobną frakcję kierowano na wywrotki i wywożono. Grubą frakcję kierowano do pojemnika z opisem ˝pojemnik na odpady drzewne i drewnopochodne kolor zielony, przeznaczenie odpadów Borman˝. Przedstawione przez spółkę Kronospan Szczecinek dokumenty oraz złożone wyjaśnienia nie wskazały jednoznacznie, gdzie trafiła gruba frakcja odpadów hałdy odpadów poprodukcyjnych. Zachodniopomorski WIOŚ wystąpieniem z dnia 13 grudnia 2010 r., znak: WI.OP.0932/11-2/2010, poinformował o powyższym marszałka woj. zachodniopomorskiego.

   W kwestii dotyczącej wspólnej kanalizacji deszczowej wszystkich trzech spółek informuję, że w posiadanym przez spółkę Kronospan Szczecinek pozwoleniu wodnoprawnym - decyzja wojewody zachodniopomorskiego z dnia 11 marca 2005 r., znak K-SR-S-3/6811/9/05 - na pobór wód podziemnych z własnego ujęcia oraz na odprowadzanie ścieków opadowych i ze stacji uzdatniania wody do rowu melioracji szczególnej w zlewni jeziora Trzesiecko ujęto wszystkie zlewnie znajdujące się na terenie prowadzenia działalności przez spółki Kronospan. W ten sposób organ ochrony środowiska wyraził zgodę na odprowadzanie wód opadowych wspólną kanalizacją. W ocenie zachodniopomorskiego WIOŚ zasadne byłoby rozważenie nałożenia na spółki Kronospan w pozwoleniu wodnoprawnym dodatkowych obowiązków w zakresie monitorowania jakości pobieranej wody i jakości ścieków odprowadzanych do kanalizacji spółki Kronospan Szczecinek oraz przyjęcie rozwiązań techniczno-eksploatacyjnych, które zapewnią dotrzymanie standardów jakości środowiska. Analizę w tym zakresie powinien przeprowadzić organ ochrony środowiska, w tym przypadku marszałek woj. zachodniopomorskiego. Zachodniopomorski WIOŚ pismem z dnia 25 lutego 2010 r. skierował wystąpienie do marszałka woj. zachodniopomorskiego o rozważenie podjęcia działań w powyższej sprawie.

   3. Sprawa występowania chorób i schorzeń w powiecie szczecineckim

   Zagadnienia z zakresu epidemiologii i występowania określonych chorób i schorzeń pozostają w kompetencji ministra zdrowia. Stanowisko odnośnie do danych w powiecie szczecineckim zajęło Ministerstwo Zdrowia, Departamentu Zdrowia Publicznego, w piśmie z dnia 23 marca 2010 r., znak MZ-ZP-Ś-078-16443-5/WS/10, skierowanym do członka zarządu Kronospan Szczecinek sp. z o.o. (kopia w załączeniu)*).

   4. Kronospan Polska sp. z o.o. nie posiada pozwoleń na wytwarzanie odpadów, ich składowanie, transport, przetwarzanie i magazynowanie. Proszę o wyjaśnienie, co się do tej pory działo i dzieje z odpadami powstałymi na terenie tej spółki?

   Podczas kontroli WIOŚ w Szczecinie ustalono, że w wyniku eksploatacji instalacji do produkcji płyt wiórowych mogą powstawać odpady z podgrupy 03 01: odpady z przetwórstwa drewna oraz z produkcji płyt, 15 01: odpady opakowaniowe (włącznie z selektywnie gromadzonymi komunalnymi odpadami opakowaniowymi), 15 02: sorbenty, materiały filtracyjne, tkaniny do wycierania i ubrania ochronne. Do czasu kontroli spółka nie prowadziła ewidencji wytwarzanych odpadów. W dniu 25 lutego 2010 r. wydano zarządzenie pokontrolne nr 2/OP/2010 zobowiązujące do usunięcia stwierdzonych w tym zakresie nieprawidłowości. Kronospan Polska sp. z o.o. uregulowała stan formalnoprawny w zakresie gospodarki odpadami, uzyskała w tym zakresie pozwolenie: decyzję z dnia 24 stycznia 2011 r. wydaną przez marszałka woj. Zachodniopomorskiego, znak: WRiOŚ-II-BKoc/7710/17-11/10/11.

   5. Przy ul. Leśnej na obszarze podmokłym z dużą ilością oczek wodnych firma Kronospan doprowadziła do zasypywania tego terenu odpadami. Wobec powyższego jakie działania zostaną podjęte w tej sprawie w celu powstrzymania tego procederu i wywożenia odpadów, które są zagrożeniem dla środowiska, w tym również wód podziemnych z pokładów, z których korzystają mieszkańcy Szczecinka?

   Odnosząc się do wywiezienia odpadów na grunty przy ul. Leśnej, informuję, iż na działki 8/4 i 8/2 spółka Kronospan Szczecinek wywiozła odpady trocin, wiórów, żużli, popiołów, gruzu betonowego i ceglanego bez zezwolenia na ich składowanie lub odzysk. W związku z powyższym zachodniopomorski wojewódzki inspektor ochrony środowiska w Szczecinie skierował wystąpienie do marszałka woj. zachodniopomorskiego o naliczenie opłaty podwyższonej za składowanie odpadów w miejscu na ten cel nieprzeznaczonym. Ponadto zostało skierowane wystąpienie do burmistrza miasta Szczecinek o wydanie decyzji w trybie art. 34 ustawy o odpadach nakazującej spółce usunięcie odpadów z miejsca nieprzeznaczonego na ten cel. Burmistrz miasta Szczecinek decyzją z dnia 26 lutego 2010 r., znak K-7661/3/22/0910, nakazał Kronospan Szczecinek sp. z o.o. usunięcie odpadów zgromadzonych na nieruchomości przy ul. Leśnej w Szczecinku (działki nr 8/2 i 8/4 obręb 18 miasta Szczecinek). Spółka złożyła odwołanie od decyzji burmistrza miasta Szczecinek do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Koszalinie. Decyzją z dnia 22 kwietnia 2010 r., znak SKO.424/754/2010, Samorządowe Kolegium Odwoławcze uchyliło przedmiotową decyzję i sprawę przekazało do ponownego rozpatrzenia przez organ pierwszej instancji. Kronospan Szczecinek decyzję tę zaskarżył do WSA w Szczecinie, który wyrokiem z dnia 3 listopada 2010 r., sygn. akt IISA/Sz 519/10, uchylił ww. decyzję SKO. Aktualnie sprawa toczy się w SKO w Koszalinie.

   Dodatkowo pragnę poinformować, że uchwałą nr V/35/11 z dnia 8 marca 2011 r. Sejmik Województwa Zachodniopomorskiego określił program ochrony powietrza dla strefy powiat szczecinecki ze względu na stwierdzone przekroczenie poziomu docelowego przez średnioroczne stężenie benzo(a)pirenu - na podstawie rocznej oceny jakości powietrza za rok 2007. Poziom docelowy powinien zostać osiągnięty w roku 2013 za pomocą ekonomicznie uzasadnionych działań technicznych i technologicznych, Sejmik ustalił zaś termin realizacji programu na 2020 r.

   Jednocześnie informuję, że w ocenie stanu jakości powietrza za rok 2009, przekazanej marszałkowi woj. zachodniopomorskiego w marcu 2010 r., ze względu na stwierdzone przekroczenie standardu jakości powietrza przez 24-godzinne stężenia pyłu PM10 na stanowisku w Szczecinku ul. Artyleryjska niezbędne jest opracowanie programu ochrony powietrza również dla pyłu PM10. W ocenie tej wskazano zakłady należące do spółek Kronospan zlokalizowane na terenie nieruchomości przy ul. Waryńskiego 1 w Szczecinku jako jedną z potencjalnych przyczyn przekroczeń poziomu dopuszczalnego pyłu PM10 w strefie powiat szczecinecki. Wnioski takie są wynikiem analizy inwentaryzacji emisji przeprowadzonej w 2009 r. przez WIOŚ w Szczecinie na potrzeby wykonania obliczeń modelowych wykorzystanych w rocznej ocenie m.in. do określenia na obszarze woj. zachodniopomorskiego przestrzennego rozkładu stężeń pyłu PM10 oraz warunków meteorologicznych. Według danych znajdujących się w wojewódzkiej bazie emisji emisja pyłu z tych zakładów stanowi ponad 50% emisji ze źródeł punktowych pochodzących z obszaru całego powiatu szczecineckiego. Przeprowadzono również analizę porównawczą dobowych stężeń pyłu PM10 w dniach z przekroczeniami ze stężeniami występującymi w tych dniach na innych stanowiskach pomiarowych w woj. zachodniopomorskim. Spośród stwierdzonych na podstawie pomiarów w Szczecinku w 2009 r. 39 dni z przekroczeniami średniodobowego poziomu dopuszczalnego pyłu PM10 wynoszącego 50 mg/m3 wskazano 13 dni, w których wpływ zakładów należących do spółek Kronospan mógł stanowić główną przyczynę przekroczeń. Były to w większości dni z przewagą wiatrów wiejących z kierunków południowych i południowo-wschodnich, przenoszących zanieczyszczenia emitowane przez te zakłady na obszary zamieszkane miasta Szczecinek.

   Odnosząc się do stwierdzeń przedstawionych w uzasadnieniu zapytania, wyjaśniam, że z pomiarów WIOŚ w Szczecinie wynika, iż największe stężenia benzo(a)pirenu (B(a)P) w powietrzu na terenie miasta Szczecinka w latach 2008-2010 zaobserwowano w okresach zimowych, natomiast dla okresów letnich stężenie tej substancji w powietrzu znacznie się obniżało. Wobec powyższego można wnioskować, że wzrost stężenia B(a)P w powietrzu w Szczecinku związany jest z sezonowym działaniem urządzeń grzewczych na terenie miasta. Należy jednak zaznaczyć, że specyficzne warunki lokalizacji miasta (położone jest ono pomiędzy dwoma jeziorami) w połączeniu z dużą emisją zanieczyszczeń z emitorów instalacji spółek Kronospan przy niskich prędkościach wiatru mogą powodować efekt kumulowania się zanieczyszczeń w powietrzu, w tym pyłu PM10 i zawartego w nim B(a)P. Pomiary emisji B(a)P emitowanego przez zakłady spółek Kronospan w latach 2009 i 2010 wykonane przez WIOŚ oraz na zlecenie spółek Kronospan wykazały nieznaczną emisję tego związku do powietrza. Aktualne pozwolenie na wprowadzanie gazów i pyłów do powietrza przez Kronospan Polska - decyzja znak: WRiOŚ-II-BKow/7720/1-13/10 wydana w dniu 15 lutego 2011 r. przez marszałka woj. zachodniopomorskiego zezwala na emisję tej substancji, nie określając wartości dopuszczalnej.

   Wykonywane od 2007 r. przy ul. Artyleryjskiej w Szczecinku pomiary manualne pyłu PM10 nie wykazały - w latach 2007 i 2008 - przekroczeń standardów jakości powietrza określonych dla stężeń 24-godzinnych oraz dla stężenia średniorocznego. Dane pomiarowe za lata 2009 i 2010 wykazały, że standard jakości powietrza dla 24-godzinnych stężeń PM10 został przekroczony. Wykonywane (podczas kontroli) przez WIOŚ w Szczecinie pomiary emisji pyłów z emitorów zakładowych nie wykazywały przekroczeń wartości określonych w pozwoleniach. Nie wyklucza to wpływu zakładów spółek Kronospan na wysokość stężeń PM10 w Szczecinku. Analizę taką powinien uwzględnić będący w przygotowaniu program ochrony powietrza dla tego zanieczyszczenia.

   Mając na uwadze skalę uciążliwości emisji zanieczyszczeń z instalacji spółek Kronospan, w listopadzie 2010 r. WIOŚ w Szczecinie uruchomił zakupioną ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Szczecinie automatyczną stację pomiarową zanieczyszczeń powietrza w Szczecinku. Na stacji mierzone są stężenia dwutlenku siarki, tlenków azotu, pyłu zawieszonego PM10, amoniaku oraz warunki meteorologiczne. Interpretacja tych danych będzie możliwa po zakończeniu rocznych serii pomiarowych, a więc na początku 2012 r. Wyniki pomiarów on-line dostępne są na stronie internetowej WIOŚ w Szczecinie.

   Należy dodać, że emisja amoniaku do powietrza z instalacji spółek Kronospan nie była określona w pozwoleniach na wprowadzanie do powietrza gazów i pyłów, co było błędem wnioskodawcy oraz organów uprawnionych do ich wydawania. Jak wspomniano wcześniej, w wyniku działań pokontrolnych zachodniopomorskiego WIOŚ marszałek woj. zachodniopomorskiego decyzjami z lutego 2011 r. określił dopuszczalną emisję amoniaku dla Kronospan Chemical Szczecinek sp. z o.o. oraz Kronospan Polska sp. z o.o.

   Reasumując, należy stwierdzić, że dotychczasowe działania zachodniopomorskiego WIOŚ sukcesywnie prowadzą do poprawy w dostosowywaniu się spółek Kronospan do przestrzegania wymogów ochrony środowiska.

   Jednocześnie uprzejmie informuję Pana Marszałka, że zachodniopomorski WIOŚ zaplanował przeprowadzenie w II kwartale 2011 r. kolejnej kontroli spółek Kronospan wraz z pomiarami emisji zanieczyszczeń.

   Podsekretarz stanu

   Bernard Błaszczyk

   Warszawa, dnia 29 marca 2011 r.