VI kadencja
Odpowiedź sekretarza stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej - z upoważnienia ministra -
na interpelację nr 8214
w sprawie zaliczenia nauki w studium nauczycielskim do stażu pracy umożliwiającego przejście na emeryturę nauczycielską
Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na interpelację pań posłanek Ewy Malik i Anny Paluch oraz pana posła Krzysztofa Maciejewskiego z dnia 21 stycznia 2009 r. nr SPS-023-8214/09 w sprawie zaliczenia nauki w studium nauczycielskim do stażu pracy umożliwiającego przejście na emeryturę nauczycielską, uprzejmie przedstawiam następujące wyjaśnienia:
W obowiązującym stanie prawnym nauczyciele urodzeni po dniu 31 grudnia 1948 r., a przed dniem 1 stycznia 1969 r., mogą przejść na wcześniejszą emeryturę bez względu na wiek, po rozwiązaniu na swój wniosek stosunku pracy, na podstawie art. 88 ust. 1 i 2a ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674, z późn. zm.), jeżeli:
- do dnia 31 grudnia 2008 r. osiągnęli trzydziestoletni okres zatrudnienia, w tym 20 lat wykonywania pracy w szczególnym charakterze, zaś nauczyciele szkół, placówek, zakładów specjalnych oraz zakładów poprawczych i schronisk dla nieletnich - dwudziestopięcioletni okres zatrudnienia, w tym 20 lat wykonywania pracy w szczególnym charakterze w szkolnictwie specjalnym;
- nie przystąpili do otwartego funduszu emerytalnego, albo złożyli wniosek o przekazanie środków zgromadzonych na rachunku w otwartym funduszu emerytalnym, za pośrednictwem Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, na dochody budżetu państwa.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. z 2004 r. Nr 39, poz. 353, z późn. zm.) przy ustalaniu prawa do emerytury i renty i obliczaniu ich wysokości uwzględnia się następujące okresy:
1) składkowe, o których mowa w art. 6;
2) nieskładkowe, o których mowa w art. 7.
Przy ustalaniu prawa do emerytury i renty oraz obliczaniu ich wysokości okresy nieskładkowe uwzględnia się w wymiarze nieprzekraczającym jednej trzeciej udowodnionych okresów składkowych.
Wśród okresów nieskładkowych w art. 7 pkt 9 ww. ustawy wskazano okres nauki w szkole wyższej na jednym kierunku, pod warunkiem ukończenia tej nauki, w wymiarze określonym w programie studiów. Na tej podstawie do trzydziestoletniego okresu zatrudnienia, a w przypadku nauczycieli szkół, placówek, zakładów specjalnych oraz zakładów poprawczych i schronisk dla nieletnich - dwudziestopięcioletniego okresu zatrudnienia, o którym mowa w art. 88 ust. 1 Karty Nauczyciela, zalicza się okres studiów w szkole wyższej na jednym kierunku, pod warunkiem, iż ukończone one zostały w planowanym terminie.
Brak możliwości zaliczenia do celów emerytalnych okresu nauki w studium nauczycielskim jako okresu nieskładkowego wynika zatem z przepisów ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, ponieważ studium nauczycielskie było zakładem kształcenia nauczycieli i nie posiadało statusu szkoły wyższej.
Należy podkreślić, iż możliwość tworzenia zakładów kształcenia nauczycieli niebędących szkołami wyższymi wynikała z art. 34 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 15 lipca 1961 r. o rozwoju systemu oświaty i wychowania (Dz. U. Nr 32, poz. 160, z późn. zm.), który stanowił, iż kształcenie nauczycieli i wychowawców odbywa się w szkołach wyższych oraz w innych zakładach kształcenia nauczycieli. Jako zakład kształcenia nauczycieli funkcjonowało studium nauczycielskie (wychowania przedszkolnego, nauczania początkowego), a także pedagogiczne studium techniczne. Na podstawie przepisów rozporządzenia ministra edukacji narodowej z dnia 5 marca 1992 r. w sprawie zakładów kształcenia nauczycieli (Dz. U. Nr 26, poz. 115, z późn. zm.) te formy kształcenia zostały zniesione i zastąpione kolegiami nauczycielskimi.
Przedstawiając powyższe wyjaśnienia, uprzejmie proszę Pana Marszałka o ich przyjęcie.
Z poważaniem
Sekretarz stanu
Krystyna Szumilas
Warszawa, dnia 6 marca 2009 r.