VI kadencja

Odpowiedź na interpelację w sprawie prowadzenia działalności hotelowej na obszarach leśnych

Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Środowiska - z upoważnienia ministra -

na interpelację nr 22815

w sprawie prowadzenia działalności hotelowej na obszarach leśnych

   Odpowiadając na przesłaną przy piśmie z dnia 8 czerwca 2011 r., znak: SPS-023-22815/11, interpelację posła Pawła Orłowskiego z dnia 27 maja 2011 r. w sprawie prowadzenia działalności hotelowej na obszarach leśnych, przedstawiam następujące stanowisko.

   Podnoszona w interpelacji posła Pawła Orłowskiego kwestia funkcjonowania ośrodków wypoczynkowych, w tym obiektów hotelarskich, na terenach dzierżawionych od Lasów Państwowych jest bardzo złożona i wielowątkowa. Zagadnienie to było w tym roku przedmiotem m.in. posiedzenia sejmowej Komisji Nadzwyczajnej ˝Przyjazne Państwo˝ do spraw związanych z ograniczaniem biurokracji.

   W celu kompleksowego rozpoznania tego tematu dyrektor generalny Lasów Państwowych zebrał szczegółowe informacje o gruntach Skarbu Państwa będących w zarządzie Lasów Państwowych zajętych pod ośrodki wypoczynkowe, hotele, stanice wodne schroniska górskie i inne tego typu obiekty. Z uzyskanych informacji wynika, że na terenach Lasów Państwowych posadowionych jest ponad 700 takich obiektów, których powierzchnia wynosi 1476 ha.

   W ciągu ostatnich 60 lat na gruntach leśnych Skarbu Państwa będących w zarządzie Lasów Państwowych powstała zabudowa niezwiązana z prowadzoną gospodarką leśną jak np. ośrodki wypoczynkowe, hotele, zabudowa rekreacyjna itp. Zabudowa ta powstawała w różnych okolicznościach prawnych. I tak część naniesień posadowiono jeszcze przed obowiązywaniem przepisów chroniących grunty rolne i leśne, przy czym pierwsza ustawa w tym zakresie weszła w życie 1 stycznia 1972 r. Z kolei część zabudowy rekreacyjnej powstała już w trakcie obowiązywania przepisów o ochronie gruntów rolnych i leśnych, lecz inwestycje te były realizowane bez wyłączania gruntów leśnych z produkcji. Istnieją także przypadki, że dla zabudowy wydawano decyzje zmieniające uprawę leśną na grunt nieleśny, jednak fakt ten nie został ujawniony w powszechnej ewidencji gruntów.

   Obecnie na terenie Lasów Państwowych znajduje się także zabudowa, która wg powszechnej ewidencji gruntów posiada zapis ˝Ls˝ (grunt leśny), a faktycznie jest to grunt wykorzystywany od dziesiątek lat na cele nieleśne.

   Warto w tym miejscu zauważyć, iż właściciele hoteli czy też ośrodków wczasowych, nabywając je, posiadali pełną świadomość, że stan prawny gruntów nie był do końca uregulowany pod względem własnościowym, bowiem przedmiotem nabycia było prawo własności wyłącznie obiektów budowlanych - bez prawa do własności gruntów. Ponadto na przestrzeni minionych lat dokonywany był wtórny obrót tymi nieruchomościami, co dodatkowo komplikuje sytuację prawną w tym zakresie.

   Z powyższego wynika, że działania jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych zmierzające do uregulowania spraw własnościowych takich nieruchomości wymagają dłuższego czasu.

   W trakcie rozpoznawania przedmiotowego zagadnienia dyrektor generalny Lasów Państwowych zlecił kancelarii prawnej sporządzenie opinii dotyczącej regulacji stanu prawnego zabudowań usytuowanych na gruntach leśnych. Zakres opinii obejmuje analizę obowiązujących przepisów prawa pod kątem uregulowania stanu prawnego gruntów leśnych Skarbu Państwa w zarządzie Lasów Państwowych, na których znajdują się naniesienia obce nieujawnione w powszechnej ewidencji, oraz określenie, w jaki sposób, zgodnie z aktualnymi przepisami prawa, powinno się doprowadzać do zgodności zapisów w powszechnej ewidencji ze stanem faktycznym w przypadku uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego lub uzyskania decyzji o warunkach zabudowy dla obiektów budowlanych (z uwzględnieniem okresu powstania) znajdujących się na gruntach leśnych - w kontekście obowiązującej ustawy z dnia 3 lutego 1995 r. o ochronie gruntów rolnych i leśnych.

   Kancelaria prawna sporządziła w grudniu 2010 r. obszerną opinię, która zawiera m.in.: analizę stanu faktycznego i statusu gruntów leśnych, opis procedur zmiany przeznaczenia gruntów leśnych oraz wyłączenia gruntów leśnych z produkcji (w ujęciu historycznym), opis procedur dotyczących regulacji stanu prawnego zabudowy istniejącej na gruntach leśnych i procedur legalizacji samowoli budowlanej.

   W opinii tej przedstawiono także analizę przepisów oraz propozycję rozwiązania problemu, wskazując jednakże na konieczność podchodzenia do każdego przypadku zabudowy indywidualnie, ze względu na różne uwarunkowania historyczne i różną praktykę organów biorących udział w regulowaniu stanu prawnego. Opinia ta potwierdza, że uregulowanie stanu prawnego gruntów Skarbu Państwa w zarządzie Lasów Państwowych zajętych pod ośrodki wypoczynkowe, w tym hotele, musi odbywać się odrębnie dla każdej nieruchomości.

   Ponadto informuję, że w styczniu 2011 r. dyrektor generalny Lasów Państwowych polecił zebranie z podległych jednostek organizacyjnych informacji na temat możliwej przewidywanej sprzedaży gruntów w jednostkach Lasów Państwowych w okresie najbliższych trzech lat. Informacje te będą zawierały także dane dotyczące terenów ośrodków wypoczynkowych i gruntów wykorzystywanych na cele rekreacyjne. Informacja ta będzie przedmiotem stosownej analizy dokonanej przez dyrektora generalnego LP.

   Aktualne przepisy ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach (Dz. U. z 2011 r. Nr 12, poz. 59, ze zm.) umożliwiają w określonych przypadkach sprzedaż nieruchomości znajdujących się w zarządzie Lasów Państwowych. Jednak większość obiektów rekreacyjnych położona jest w kompleksach leśnych i sprzedaż ich spowodowałaby powstawanie enklaw i półenklaw wśród gruntów leśnych własności Skarbu Państwa, co negatywnie odbiłoby się na prowadzonej gospodarce leśnej. Z powyższych względów aktualnie brakuje, w mojej ocenie, podstaw do przygotowania szczególnych regulacji prawnych ułatwiających nabywanie dzierżawionych terenów, na których posadowione są m.in. obiekty hotelarskie.

   Ponadto wątpliwe jest także kompleksowe uregulowanie prawa własności gruntów pod wszystkimi ośrodkami i obiektami hotelarskimi znajdującymi się na terenie Lasów Państwowych, ze względu na konieczność respektowania przepisów ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych (grunty zajęte pod tego typu obiektami powinny mieć nierolnicze i nieleśne przeznaczenie) oraz fakt, że część obiektów posiada nietrwałą zabudowę.

   Jednocześnie informuję, że dyrektorzy regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych zostali zobligowani przez dyrektora generalnego LP do pogłębionej analizy warunków funkcjonowania ośrodków wypoczynkowych i porządkowania ich stanu prawnego w sposób umożliwiający niezbędny rozwój i modernizację.

   Ponadto, rozumiejąc potrzebę rozwoju sektora turystycznego, dyrektor generalny LP podejmie w uzasadnionych przypadkach działania zmierzające do uregulowania sposobu udostępnienia gruntów własności Skarbu Państwa, tak aby umowy dzierżawy czy najmu gruntów pod ośrodkami wypoczynkowymi umożliwiały unowocześnianie obiektów np. poprzez zawieranie długoterminowych umów na czas oznaczony. Dodatkowo zagadnienie regulowania stanu prawnego gruntów pod zabudowaniami i naniesieniami ośrodków wypoczynkowych będzie przedmiotem stałego monitoringu ze strony Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych.

   Przedstawiając powyższe stanowisko, uprzejmie informuję Pana Marszałka, że problem uregulowania kwestii własnościowych m.in. obiektów hotelarskich usytuowanych na gruntach Skarbu Państwa będących w zarządzie Lasów Państwowych z uwagi na przedstawioną specyfikę wymaga długiego procesu oraz indywidualnego podejścia do każdej sprawy.

   Podsekretarz stanu

   Janusz Zaleski

   Warszawa, dnia 17 czerwca 2011 r.