VI kadencja

Odpowiedź na zapytanie w sprawie powodów opóźnień przy budowie autostrady A4 na odcinku Kraków - Szarów

Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury - z upoważnienia ministra -

na zapytanie nr 3570

w sprawie powodów opóźnień przy budowie autostrady A4 na odcinku Kraków - Szarów

   Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na pismo z dnia 17 marca 2009 r., nr SPS-024-3570/09, w sprawie opóźnień przy budowie autostrady A4 odcinek Kraków - Szarów, uprzejmie przekazuję następujące informacje.

   Budowa autostrady A4 od węzła Wielicka do węzła Szarów została zaplanowana na 24-miesięczny okres realizacji, rozpoczęty w kwietniu 2007 r. Wykonawca robót został wyłoniony w drodze postępowania przetargowego i jest nim konsorcjum firm Dragados SA i Polimex-Mostostal SA. Zgodnie z warunkami kontraktu na tych firmach spoczywa solidarna odpowiedzialność za realizację powierzonego zadania.

   Kontrolę nad prawidłowością realizowanego kontraktu sprawuje kierownik projektu wyznaczony przez GDDKiA oraz zespół wykwalifikowanych osób wchodzących w skład nadzoru inwestorskiego wyłonionego na potrzeby przedmiotowego kontraktu w drodze postępowania przetargowego.

   Roboty budowlane prowadzone są w oparciu o zaopiniowany przez nadzór inwestorski i zaakceptowany przez zamawiającego harmonogram rzeczowo-finansowy. W trakcie prowadzenia robót mogą występować nieprzewidziane dla zamawiającego i wykonawcy okoliczności, które narzucają konieczność wprowadzenia zmian do tego harmonogramu. Takie zmiany są bardzo szczegółowo omawiane przez strony kontraktu i dodatkowo opiniowane przez nadzór inwestorski. Za zgodą zamawiającego skorygowany harmonogram jest przyjmowany do realizacji.

   Z takimi nieprzewidzianymi okolicznościami mamy do czynienia również w tym przypadku. Ze względów niezależnych od zamawiającego, ale leżących po jego stronie, wykonawca robót konsorcjum Dragados SA i Polimex-Mostostal SA złożyło roszczenie czasowe dotyczące wydłużenia kontraktu celem ukończenia obiektu mostowego będącego pierwszym obiektem na kontrakcie. Z powodu braku kompletnej dokumentacji projektowej przedmiotowego obiektu mostowego oraz braku dostępu do terenu wykonawca nie mógł wykonać robót w założonym w harmonogramie terminie, co zostało potwierdzone przez nadzór inwestorski. Po szczegółowej analizie przedłożonych przez wykonawcę dokumentów nadzór inwestorski opracował opinię, zgodnie z którą uzasadniono i wykazano podstawę do wydłużenia czasu na ukończenie obiektu mostowego o 139 dni, czyli do dnia 31.08.2009 r.

   Kierownik projektu przyjął powyższą opinię i za zgodą zamawiającego postanowił objąć wydłużonym czasem o 139 dni cały realizowany kontrakt. Jest to uzasadnione tym, iż równolegle do budowanej autostrady jest obecnie realizowana budowa węzła Bieżanów, którego roboty związane z budową obiektów mostowych węzła, system odwodnienia, oświetlenie, oznakowanie, są prowadzone w obrębie placu budowy autostrady i do czasu ich zakończenia nie można zakończyć robót na autostradzie i oddać jej do ruchu.

   W odpowiedzi na pytanie pana posła o wyegzekwowanie kar umownych za powstałe opóźnienia i w nawiązaniu do wyjaśnień udzielonych powyżej, informuję, iż na dzień dzisiejszy nie ma podstaw do naliczania wykonawcy konsorcjum Dragados SA i Polimex-Mostostal SA kar umownych za przedłużenie terminu realizacji.

   Jednocześnie informuję, że zarówno firma Dragados SA, jak i firma Polimex-Mostostal SA złożyły wnioski w toczącym się postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego na budowę kolejnych odcinków autostrady A4, tj. od węzła Szarów do węzła Krzyż. Postępowanie to jest prowadzone w trybie przetargu ograniczonego, gdzie do składania ofert zapraszani są wykonawcy legitymujący się wysokim poziomem doświadczenia zawodowego i posiadający referencje za zrealizowane wcześniej podobne zadania. Złożone przez wskazane wyżej firmy dokumenty spełniają postawione w zamówieniu kryteria i potwierdzają, że wykonawcy ci są rzetelni, wykonywali zlecone zadania w terminie, co pozwala im przejść do kolejnego etapu przetargu, tj. do złożenia ofert cenowych.

   Ustawodawca w art. 24 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz. 1655, z późn. zm.) przewidział możliwość wykluczenia z postępowania o udzielenie zamówienia publicznego nierzetelnych wykonawców, którzy wyrządzili szkodę, nie wykonując zamówienia lub wykonując je nienależycie, jeżeli szkoda ta została stwierdzona prawomocnym orzeczeniem sądu wydanym w okresie 3 lat przed wszczęciem postępowania. Żadna z przedmiotowych firm nie może zostać wykluczona z postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, gdyż zamawiający nie ma do tego podstaw.

   Jednocześnie informuję, iż zamawiający w celu ochrony przed nierzetelnymi wykonawcami zaostrza warunki umowne.

   GDDKiA, z uwagi na rangę przedsięwzięcia inwestycyjnego, jakim jest budowa autostrady, na bieżąco monitoruje postęp robót i natychmiast reaguje na każdy zgłaszany przez strony kontraktu problem. Wielokrotnie monitowała wykonawcę robót o przyspieszenie ich tempa, zwiększenie zatrudnienia i obsadzenie na stanowiskach kierowniczych osób o najwyższych kwalifikacjach i doświadczeniu zawodowym.

   GDDKiA, podejmując ww. działania, ma na celu zapewnienie terminowego zakończenia inwestycji, tj. do dnia 31 sierpnia 2009 r.

   Z poważaniem

   Podsekretarz stanu

   Radosław Stępień

   Warszawa, dnia 9 kwietnia 2009 r.