VI kadencja
Interpelacja nr 6316
do ministra infrastruktury
w sprawie zapewnienia środków finansowych na utrzymanie oraz wykonanie niezbędnych robót budowlanych na byłym odcinku drogi krajowej nr 3 od km 294+500 do km 311+350, w granicach administracyjnych gmin: Zielona Góra, Otyń, Nowa Sól oraz Nowa Sól-Miasto, po wybudowaniu i oddaniu do użytkowania północnej obwodnicy Nowej Soli
Szanowny Panie Ministrze! W związku ze zmianą kategorii odcinka drogi krajowej nr 3 (od km 294+500 do km 311+350) władze samorządu nowosolskiego zwróciły się do mnie o pomoc i interwencje w tej sprawie. Odcinek ten po wybudowaniu północnej obwodnicy Nowej Soli z mocy ustawy o drogach publicznych został zaliczony do kategorii drogi gminnej. Wójtowie i prezydenci są rozgoryczeni i niezadowoleni z takiego przebiegu sprawy.
W pełni popieram i rozumiem rozgoryczenie władz samorządowych, ponieważ przekazane drogi są w fatalnym stanie. Wymagają niezbędnych i pilnych remontów zapewniających bezpieczeństwo ruchu na przejętym odcinku drogi. Gmin na utrzymanie ww. odcinka po prostu nie stać.
Pragnę podkreślić, iż ze względu na występowanie skrzyżowań dróg różnej kategorii wymaga to współdziałania zarządców dróg gminnych, powiatowych oraz wojewódzkich. Szacowane wydatki na utrzymanie przejętego odcinka drogi wyniosą ok. 622 tys. zł rocznie.
Kwota ta jest niezbędna do pokrycia kosztów realizacji następujących zadań:
- wykonywania niezbędnych remontów cząstkowych nawierzchni jezdni i chodników,
- utrzymania zimowego,
- utrzymania zieleni,
- utrzymania czystości,
- odnawiania oznakowania,
- utrzymania funkcjonowania sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniach,
- oświetlenia węzła Nowa Sól-Rudno.
Dodatkowe konieczne wydatki, które będą musiały ponieść samorządy, wynikają ze złego stanu technicznego drogi oraz obiektów mostowych w jej ciągu.
Z przekazanej informacji przez GDDKiA Oddział w Zielonej Górze ewidencji odcinka drogi wynika, że np. gmina Nowa Sól-Miasto musi przystąpić pilnie do remontów dwóch mostów, o których konieczności wykonania wiedziano w GDDKiA od 2004 r. W tymże roku zakwalifikowano jeden most do kapitalnego remontu, a w 2007 r. podtrzymano decyzje potwierdzające konieczność przebudowy jednego mostu oraz remont drugiego. Szacuje się, że koszt wykonania tych zadań to wydatek ok. 4,5 mln zł, który będzie musiała ponieść Gmina Nowa Sól-Miasto.
W pełni podzielam stanowisko władz samorządowych i uważam, że były zarządca drogi, czyli Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad powinna przekazać drogę wyremontowaną, bez ukrytych wad, takich jak zagrażający bezpieczeństwu stan mostów przekazanych gminie Nowa Sól-Miasto. W postępowaniu Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad zauważam brak partnerskiego traktowania samorządów i wykorzystywanie swojej uprzywilejowanej pozycji.
Popieram również wniosek powiatu nowosolskiego, który dotyczy przekazania kwoty 400 tys. zł na wykonanie robót związanych z przywróceniem do stanu pierwotnego (sprzed rozpoczęcia budowy obwodnicy) dróg i chodników, które zostały zdewastowane przez wykonawców obwodnicy. Zwracam uwagę, iż do dnia dzisiejszego szkody nie zostały naprawione mimo wielokrotnych interwencji w oddziale Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Zielonej Górze i u wykonawców. Powiatowy Zarząd Dróg w Nowej Soli dysponuje dokumentacją dotyczącą wymienionych wyżej dewastacji i zniszczeń dróg i chodników.
Poniesienie tak dużych nakładów przez gminy jest niemożliwe z powodu realizacji innych wynikających z ustaw zadań. Możliwości finansowe nie pozwalają dzisiaj samorządom udźwignąć taki wydatek. Nie ma możliwości, aby którykolwiek samorząd wygospodarował w budżecie tak duże środki własne na wykonanie ww. inwestycji.
Poniżej przedstawiam zestawienie wymienionych w piśmie zadań i ich kosztów:
- bieżące utrzymanie: 622 tys. zł/rok;
- remont mostów: 4 500 tys. zł;
- przebudowa zdegradowanych dróg i skrzyżowań 20 050 tys. zł;
- remont dróg dojazdowych i chodników 400 000 zł
- razem 25 572 000 zł.
W związku z powyższym zwracam się do Pana Ministra o interwencję i odpowiedź na następujące pytania:
1. Czy ww. samorządy mogą liczyć na pomoc finansową Ministerstwa Infrastruktury?
2. Czy Ministerstwo Infrastruktury zaplanowało w budżecie na rok 2009 oraz w budżetach na lata następne środki finansowe dla gmin: Zielona Góra, Otyń, Nowa Sól-Miasto oraz powiatu nowosolskiego na bieżące utrzymanie oraz wykonanie niezbędnych, pilnych remontów zapewniających bezpieczeństwo ruchu na przejętym odcinku drogi?
Z poważaniem
Poseł Bogdan Bojko
Nowa Sól, dnia 7 listopada 2008 r.