VI kadencja
Odpowiedź sekretarza stanu w Ministerstwie Środowiska - z upoważnienia ministra -
na interpelację nr 867
w sprawie niezaproszenia do obrad ˝okrągłego stołu˝ dotyczących budowy obwodnicy Augustowa przedstawicieli samorządów z Łomży, Suwałk, Grajewa, a także innych miejscowości położonych w ciągu drogi krajowej nr 61 na odcinku Łomża-Augustów, również dotkniętych problemami komunikacyjnymi, w tym ruchem tranzytowym z Warszawy do granicy państwa na trakcie Via Baltica
Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na pismo z dnia 4 lutego 2007 r., znak: SPS-023-867/08, przekazujące pismo Posła Lecha Kołakowskiego w sprawie budowy obwodnicy Augustowa, przedstawiam poniższe wyjaśnienia.
Zarówno dla Ministerstwa Środowiska, jak i Ministerstwa Infrastruktury sprawa budowy obwodnicy Augustowa jest priorytetowa, zarówno ze względu na jej aspekt społeczny, jak i z powodu wartości przyrodniczej tego obszaru. Konieczne jest podjęcie szybkich działań, których konsekwencją będzie wyprowadzenie ruchu tranzytowego poza granice Augustowa.
W tym celu, z inicjatywy obu resortów, zwołany został cykl spotkań ˝okrągłego stołu˝ w sprawie obwodnicy Augustowa. Skład gremium ustalony został w porozumieniu z ministrem infrastruktury. Wybór przedstawicieli władz samorządowych województwa podlaskiego pozostawiono w gestii marszałka województwa podlaskiego.
W dniu 9 stycznia 2008 r. odbyło się pierwsze spotkanie ˝okrągłego stołu˝. W rozmowach uczestniczyli przedstawiciele inwestora - Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, przedstawiciele samorządu województwa podlaskiego i miasta Augustowa oraz organizacji pozarządowych, a także eksperci. W spotkaniu wzięli również udział: minister środowiska, minister infrastruktury, posłowie Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa i Komisji Infrastruktury Sejmu RP, wojewoda podlaski oraz przedstawiciel Komisji Europejskiej.
Wynikiem pierwszego dnia rozmów było postanowienie o przeprowadzeniu analizy porównawczej podstawowych wariantów realizacji obwodnicy: wariantu IVL realizowanego przez GDDKiA z podwariantami: w postaci tunelu, mostu podwieszanego, mostu wiszącego oraz estakady dziesięcioprzęsłowej budowanej w technologii, która nie wymaga budowy tymczasowego mostu układanego na torfowisku (mostu technicznego); wariantu ˝Chodorki˝ proponowanego przez organizacje pozarządowe z podwariantem zakładającym wprowadzenie na obwodnicę Augustowa ruchu z kierunku Łomży, zgodnie z wariantem 4-2 z opracowania ˝Strategia rozwoju I Pan-Europejskiego Korytarza Transportowego˝ wykonanego na zlecenie GDDKiA i wariantu ˝Raczki˝ analizowanego już wcześniej przez GDDKiA - a obecnie zmienionego w celu zminimalizowania liczby niezbędnych wyburzeń wraz z podwariantem zakładającym wprowadzenie na obwodnicę Augustowa ruchu z kierunku Łomży.
Uczestnicy spotkania stwierdzili, że warianty te stanowią komplet wariantów realizacji obwodnicy Augustowa, jakie należy rozpatrzyć dla potrzeb dalszych rozmów przy ˝okrągłym stole˝.
W dniu 19 stycznia 2008 r. odbyło się drugie spotkanie ˝okrągłego stołu˝. Celem rozmów był zgodny wybór kryteriów umożliwiających porównanie między sobą trzech wariantów realizacji obwodnicy Augustowa, ustalonych na poprzednim spotkaniu.
W wyniku rozmów ustalono część kryteriów oceny wariantów. Uzyskano zgodę co do kryteriów transportowych i komunikacyjnych oraz ekonomicznych, a także co do części kryteriów społecznych.
W dniu 4 lutego 2008 r. odbyło się trzecie spotkanie ˝okrągłego stołu˝. Po zapoznaniu się z opinią prawną eksperta - pana Jerzego Jendrośki uczestnicy spotkania ustalili, iż w obecnym stanie prawnym, w świetle wyroków wojewódzkiego sądu administracyjnego z kwietnia i grudnia 2007 r., istnieje konieczność przeprowadzenia ponownej oceny oddziaływania na środowisko planowanej budowy obwodnicy Augustowa. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad - jako inwestor - zleci wykonanie raportu oddziaływania inwestycji na środowisko.
Biorący udział w spotkaniu ustalili kryteria ocen wybranych wariantów. Kryteria te są bardzo istotną sprawą dla dalszego procedowania w sprawie inwestycji, gdyż one wraz z wariantami obwodnic będą podstawą do opracowania wytycznych dla raportu oddziaływania na środowisko.
Podczas spotkania, z inicjatywy Ministerstwa Środowiska i Ministerstwa Infrastruktury, zostało zaproponowane wydelegowanie ze strony samorządowej i organizacji pozarządowych po jednym przedstawicielu, który weźmie udział w pracach komisji przetargowej, jaką powoła GDDKiA w celu wyłonienia wykonawcy raportu.
Wykonawca raportu będzie zobowiązany do dokonania w pierwszej fazie studium analizy wariantów w sposób pozwalający na wskazanie wariantu obwodnicy, który będzie proponowany przez inwestora.
Sprawnie przeprowadzona procedura wyboru wykonawcy raportu umożliwi przedstawienie wyników tej części studium w czerwcu 2008 r. - przed ostatecznym zakończeniem opracowywania raportu oceny oddziaływania na środowisko. W tym terminie planowane jest kolejne spotkanie plenarne ˝okrągłego stołu˝.
Z poważaniem
Sekretarz stanu
Stanisław Gawłowski
Warszawa, dnia 12 lutego 2008 r.