VI kadencja
Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury - z upoważnienia ministra -
na interpelację nr 24259
w sprawie zawieszenia połączenia kolejowego Bojanowo - Góra
Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na interpelację pana posła Michała Jarosa wraz z grupą posłów, skierowaną do ministra infrastruktury pana Cezarego Grabarczyka przy piśmie SPS-023-242594/11 z dnia 2 września 2011 r., w sprawie zawieszenia połączenia kolejowego Bojanowo - Góra Śląska, przedstawiam poniższe informacje.
Linia kolejowa nr 372 Bojanowo - Góra Śląska o długości 16,363 km jest linią jednotorową, niezelektryfikowaną, znaczenia miejscowego, nieujętą w wykazie linii o znaczeniu państwowym oraz umowach międzynarodowych AGC (o głównych międzynarodowych liniach kolejowych) i AGTC (o głównych międzynarodowych liniach kolejowych transportu kombinowanego).
Według obecnego stanu prawnego linia ta od km 0,808 do km 0,323 jest wniesiona do PKP Polskie Linie Kolejowe SA aportem na podstawie ˝Protokołu przeniesienia własności dla aportu aktywów trwałych grupy GUS 1 i 2, wchodzących w skład linii kolejowych, wnoszonych do spółki PKP Polskie Linie Kolejowe SA˝. Natomiast linia ta od km 0,323 do km 15,555 oddana jest w zarząd PKP Polskie Linie Kolejowe SA na podstawie ˝Umowy oddania do odpłatnego korzystania z linii kolejowych oraz innych nieruchomości niezbędnych do zarządzania liniami kolejowymi˝, zawartej pomiędzy PKP SA a PKP Polskie Linie Kolejowe SA. Ponieważ wpływy za udostępnianie infrastruktury nie pokrywały kosztów jej utrzymania, linia nr 372 spełniała ustawowy warunek umożliwiający wszczęcie procedury likwidacyjnej w trybie art. 9 ustawy o transporcie kolejowym.
Projekt budowy drogi ekspresowej S5 na podstawie zebranych opinii instytucji i samorządów woj. wielkopolskiego oraz braku zainteresowania przejęcia linii w utrzymanie zakładał likwidację przedmiotowej linii, na którą to likwidację nie zgadzają się powiat górowski i gmina Góra, uzasadniając to koniecznością obsługi dziesięciu lokalnych firm korzystających z przewozów kolejowych, rozwojem i funkcjonowaniem Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej ˝Inwest - Park˝ podstrefa Góra oraz planowanej działalności firm w górowskiej podstrefie ekonomicznej warunkowanej dostępem do linii kolejowej Bojanowo - Góra.
Uwzględniając potrzebę szybkiego i sprawnego zakończenia realizacji budowy drogi ekspresowej S5 przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad oraz mając na uwadze potrzeby powiatu górowskiego i gminy Góra, w dniu 21 lipca 2010 r. pomiędzy GDDKiA, PKP PLK SA oraz powiatem górowskim i gminą Góra zawarte zostało ˝Porozumienie w sprawie linii kolejowej nr 372 Bojanowo - Góra Śląska˝.
Porozumienie to nakłada na poszczególne strony następujące zobowiązania:
1. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad:
- wybudowanie wiaduktu kolejowego wraz z dojazdami nad drogą ekspresową S5 w ciągu dwóch lat po zgłoszeniu potrzeby uruchomienia linii kolejowej przez Starostwo Powiatowe w Górze, gminę Góra lub PKP Polskie Linie Kolejowe SA,
- przekazanie linii na odcinku wybudowanego wiaduktu kolejowego wraz z dojazdami w administrację i utrzymanie do samorządów powiatu górowskiego i gminy Góra.
2. PKP Polskie Linie Kolejowe SA:
- ponowne wszczęcie procedury likwidacyjnej przedmiotowej linii,
- weryfikacja uzgodnień projektu drogi ekspresowej S5.
3. Powiat górowski i gmina Góra:
- uzgodnienie projektu budowlanego budowy drogi S5,
- wystąpienie o wybudowanie dwupoziomowego skrzyżowania (wiaduktu kolejowego wraz z dojazdami) drogi S5 i linii kolejowej nr 372 w przypadku wystąpienia uzasadnionych potrzeb społeczno-administracyjnych,
- przejęcie w administrację i utrzymanie wybudowanej linii w zakresie wiaduktu kolejowego wraz z dojazdami.
Niniejsze porozumienie obowiązuje do końca 2020 r. i co do zasady zaspokaja roszczenia wszystkich stron.
Zgodnie ze wstępnym kosztorysem inwestorskim koszt budowy wiaduktu oscyluje w granicach 23-45,5 mln zł, jednakże przedmiotowa kwota nie jest zabezpieczona w tytule inwestycyjnym. Ponadto w przyjętym przez Radę Ministrów w dniu 25 stycznia br. programie wieloletnim pn.,,Program budowy dróg krajowych na lata 2011-2015˝, który zastąpił dotychczasowy ˝Program budowy dróg krajowych na lata 2008-2012˝ ustanowiony uchwałą Rady Ministrów w dniu 25 września 2007 r., kwota ta również nie była przewidziana i zatwierdzona przez Radę Ministrów. Ponadto w 2012 r. resort infrastruktury dokona aktualizacji programu. Nastąpi to w momencie, kiedy znane już będą poziomy finansowania infrastruktury drogowej dostępne dla Polski w ramach Wieloletnich Ram Finansowych Unii Europejskiej na lata 2014-2020, a także urealnione zostaną prognozy makroekonomiczne na kolejne lata realizacji programu.
Niezależnie jednak od powyższego do Ministerstwa Infrastruktury wpłynął wniosek burmistrza miasta Góra, z którego wynika, iż istnieje zainteresowanie zarówno ze strony samorządu, jak i przewoźników wstrzymania procedury likwidacji przedmiotowej linii, a więc podjęcia działań zmierzających do prowadzenia towarowych przewozów kolejowych. Powiat górowski i gmina Góra wyrażają zainteresowanie rewitalizacją linii kolejowej nr 372 celem zapewnienia dogodnego połączenia ze stolicą województwa oraz atrakcyjności gospodarczej dla podstrefy ˝Góra˝. Dlatego też burmistrz miasta Góra zadeklarował zamiar finansowania całości deficytu generowanego przez omawianą linię kolejową.
Ministerstwo Infrastruktury, mając na uwadze harmonijny rozwój wszystkich środków transportu oraz kierując się ważnym interesem społecznym, zobowiązało zarządcę infrastruktury kolejowej PKP Polskie Linie Kolejowe SA do umorzenia postępowania likwidacyjnego w sprawie likwidacji linii kolejowej nr 372 Bojanowo - Góra Śląska, rozpoczęcia negocjacji z burmistrzem miasta Góra w sprawie umowy o finansowaniu deficytu, jaki generuje wyżej wymieniona linia kolejowa, oraz podjęcia we współpracy z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad wszelkich niezbędnych działań koniecznych dla sprawnej realizacji inwestycji S5 oraz budowy wiaduktu kolejowego nad tą drogą.
Mając na uwadze powyższe, proszę o przyjęcie przedmiotowego stanowiska.
Z poważaniem
Podsekretarz stanu
Andrzej Massel
Warszawa, dnia 12 września 2011 r.