VI kadencja

Odpowiedź na zapytanie w sprawie przyczyn odwołania ze stanowiska świętokrzyskiego komendanta wojewódzkiego Państwowej Straży Pożarnej w Kielcach

Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji - z upoważnienia ministra -

na zapytanie nr 1845

w sprawie przyczyn odwołania ze stanowiska świętokrzyskiego komendanta wojewódzkiego Państwowej Straży Pożarnej w Kielcach

   Szanowny Panie Marszałku! W nawiązaniu do pisma z dnia 10 czerwca 2008 r. (sygn. SPS-024-1845/08), przekazującego zapytanie posła na Sejm RP pana Przemysława Gosiewskiego z dnia 2 czerwca 2008 r. w sprawie przyczyn odwołania ze stanowiska świętokrzyskiego komendanta wojewódzkiego Państwowej Straży Pożarnej w Kielcach, uprzejmie przedstawiam następujące informacje.

   Minister spraw wewnętrznych i administracji, na podstawie art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o Państwowej Straży Pożarnej (t.j.: Dz. U. Nr 96, poz. 667, z późn. zm.), po uzyskaniu pozytywnej opinii wojewody świętokrzyskiego, decyzją nr 128-178-2008 z dnia 15 maja 2008 r. odwołał st. bryg. G. J. ze stanowiska świętokrzyskiego komendanta wojewódzkiego PSP. W ślad za decyzją ministra spraw wewnętrznych i administracji komendant główny PSP wydał decyzję nr 450/2008 z dnia 15 maja 2008 r. w sprawie przeniesienia st. bryg. G. J. do dyspozycji świętokrzyskiego komendanta wojewódzkiego PSP z dniem 15 maja 2008 r. Według stanu na dzień odwołania, st. bryg. G. J. posiadał ponad 31-letnią wysługę emerytalną.

   Powołując się na fakt nabycia prawa do zaopatrzenia emerytalnego z tytułu osiągnięcia 30 lat wysługi emerytalnej, st. bryg. G. J. złożył komendantowi głównemu PSP raport z dnia 30 maja 2008 r. o zwolnienie ze służby w PSP z dniem 2 lipca 2008 r. Raport ten został poparty przez świętokrzyskiego komendanta wojewódzkiego PSP.

   Komendant główny PSP, przychylając się do prośby st. bryg. G. J., wydał decyzję nr 600/2008 z dnia 4 czerwca 2008 r o zwolnieniu st. bryg. G. J. ze służby w PSP z dniem 2 lipca 2008 r.

   Pragnę poinformować, iż odwołanie st. bryg. G. J. ze stanowiska świętokrzyskiego komendanta wojewódzkiego PSP wynikało z przesłanek merytorycznych. Na decyzję o odwołaniu nie miały wpływu rozgrywki polityczne wskazane w piśmie pana posła.

   Warto nadmienić, że zgodnie z ustawą o Państwowej Straży Pożarnej formacja PSP jest apolityczna, a strażacy nie mogą być członkami żadnych partii politycznych.

   Należy również dodać, że komendant główny PSP, jako odpowiedzialny za efekty działania kierowanej formacji Państwowej Straży Pożarnej, uwzględniając potrzebę właściwej realizacji zadań, ma wpływ na obsadę stanowiska komendanta wojewódzkiego, które jest stanowiskiem ˝z powołania˝. Podkreślenia wymaga, iż stosunek pracy i służby ˝z powołania˝, w tym stosunek służbowy strażaka Państwowej Straży Pożarnej na stanowisku kierowniczym, jest najmniej trwały. Stosownie do art. 31a ustawy o Państwowej Straży Pożarnej, strażak pełniący służbę na stanowisku służbowym zajmowanym na podstawie powołania może być w każdym czasie, niezwłocznie albo w określonym terminie, odwołany z tego stanowiska przez organ uprawniony do powołania. W celu zminimalizowania ewentualnych ujemnych skutków takiego odwołania ustawodawca sformułował określone gwarancje, stanowiąc, iż odwołanie strażaka ze stanowiska służbowego zajmowanego na podstawie powołania nie powoduje rozwiązania stosunku służbowego. Ponadto strażaka odwołanego z zajmowanego stanowiska można przenieść do dyspozycji właściwego przełożonego, jeśli przewiduje się powołanie (przeniesienie) odwołanego strażaka na inne stanowisko służbowe lub zwolnienie ze służby. Okres pozostawania strażaka w dyspozycji nie może być dłuższy niż 6 miesięcy (vide: art. 31a ust. 4 ww. ustawy).

   Z poważaniem

   Podsekretarz stanu

   Zbigniew Sosnowski

   Warszawa, dnia 30 czerwca 2008 r.