VI kadencja
Interpelacja nr 19959
do ministra spraw wewnętrznych i administracji
w sprawie fotoradarów
Szanowny Panie Ministrze! Z kontroli Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji wynika, że władze gmin traktują fotoradary jak maszynki do zarabiania pieniędzy. MSWiA skontrolowało straże miejskie, które dzierżawią fotoradary od prywatnych firm. Z raportu z kontroli, której przeprowadzenie kierownictwo resortu zleciło wojewodom, wynika, że taka praktyka prowadzi do licznych nieprawidłowości na styku między samorządami a przedsiębiorstwami. Największe wątpliwości budzą sposób podpisywania umów i zasady rozliczania się z firmami. Stwierdzono przypadki uzależniania opłat za dzierżawę fotoradarów od liczby mandatów, jakie wystawiono dzięki działaniu tych urządzeń. Im więcej było mandatów, tym więcej pieniędzy wpływało do kasy prywatnej firmy. W regulującej tę sprawę instrukcji MSWiA z 2008 r. zapisano, że umowy na dzierżawę fotoradarów nie mogą przewidywać udziału firm we wpływach, jakie gminy uzyskują z mandatów. Z danych MSWiA wynika, że w związku z naruszeniem zasad bezpieczeństwa ruchu drogowego straże gminne ujawniły tylko w 2009 r. 2 mln wykroczeń i nałożyły około miliona mandatów na kwotę 148 mln zł. Duża ich część pochodzi właśnie z fotoradarów.
Innym wnioskiem płynącym z kontroli jest niedozwolona praktyka dopuszczania pracowników firm, do których należą urządzenia, do dokumentacji związanej z wystawieniem mandatu. W efekcie mieli oni dostęp do danych osobowych kierowców. Tych nieprawidłowości nie da się wyeliminować bez lepszego nadzoru.
W związku z powyższym pytam Pana Ministra: Czy ministerstwo podejmie kroki, jeśli tak, to jakie, aby zlikwidować nieprawidłowości na styku między samorządami a przedsiębiorstwami?
Poseł Anna Sobecka
Toruń, dnia 15 grudnia 2010 r.