VI kadencja

Odpowiedź na interpelację w sprawie możliwości uzupełnienia wykształcenia w toku szczególnych studiów zawodowych dla absolwentów kierunku fizjoterapii medycznych szkół zawodowych oraz liceów medycznych a także policealnych szkół medycznych

Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Zdrowia - z upoważnienia ministra -

na interpelację nr 3399

w sprawie możliwości uzupełnienia wykształcenia w toku szczególnych studiów zawodowych dla absolwentów kierunku fizjoterapii medycznych szkół zawodowych oraz liceów medycznych a także policealnych szkół medycznych

   Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na interpelację pana posła Kazimierza Gołojucha, przekazaną przy piśmie Pana Marszałka z dnia 10 czerwca br., znak: SPS-023-3399/08, dotyczącą uzupełniania wykształcenia w toku szczególnych studiów zawodowych dla techników fizjoterapii dziękuję za okazane zainteresowanie problematyką podwyższania kwalifikacji zawodowych przez osoby wykonujące zawody medyczne, a w szczególności problemami podwyższania kwalifikacji przez techników fizjoterapii.

   System kształcenia w zawodach medycznych w Polsce uległ transformacji, w wyniku której zmieniło się również kształcenie w zawodzie fizjoterapeuty. Do najważniejszych zmian należy likwidacja kształcenia w zawodzie technik fizjoterapii, prowadzona w szkołach policealnych na poziomie średnim, i prowadzenie kształcenia na kierunku fizjoterapia w toku studiów wyższych pierwszego i drugiego stopnia. Mając na uwadze powyższe, informuję iż osoby, które ukończyły policealną szkołę medyczną kształcącą w zawodzie technik fizjoterapii i uzyskały tytuł zawodowy technika fizjoterapii, niezależnie od transformacji kształcenia w zawodach medycznych posiadają kwalifikacje do wykonywania zawodu fizjoterapeuty. Przepisy prawa nie nakładają obowiązku uzupełnienia wykształcenia na studiach licencjackich.

   W świetle obowiązujących przepisów prawnych kwalifikacje do wykonywania zawodu fizjoterapeuty w Polsce można obecnie zdobyć wyłącznie w toku studiów wyższych na kierunku fizjoterapia. Są to studia pierwszego i drugiego stopnia, w ramach których można uzyskać tytuł licencjata lub magistra na kierunku fizjoterapia. Zgodnie z załącznikiem nr 33 rozporządzenia ministra nauki i szkolnictwa wyższego z dnia 12 lipca 2007 r. w sprawie standardów kształcenia dla poszczególnych kierunków oraz poziomów kształcenia, a także trybu tworzenia i warunków, jakie musi spełniać uczelnia, by prowadzić studia międzykierunkowe oraz makrokierunki (Dz. U. Nr 164, poz. 1166), studia pierwszego stopnia na kierunku fizjoterapia trwają nie krócej niż 6 semestrów, a studia drugiego stopnia - nie krócej niż 4 semestry.

   Ponadto uprzejmie informuję, iż prowadzenie tzw. studiów pomostowych na kierunku fizjoterapia wymagałoby zmiany ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 164, poz. 1365, z późn. zm.), w świetle której studia licencjackie trwają od 6 do 8 semestrów. Wyjątek w systemie stanowią tzw. studia pomostowe dla pielęgniarek i położnych, dla których podstawę prawną stanowią przepisy ustawy z dnia 5 lipca 1996 r. o zawodach pielęgniarki i położnej (Dz. U. z 2001 r. Nr 57, poz. 602 - t.j. z późn. zm.) oraz rozporządzenia ministra zdrowia z dnia 11 maja 2004 r. w sprawie szczegółowych warunków prowadzenia studiów zawodowych na kierunku pielęgniarstwo lub położnictwo, przeznaczonych dla pielęgniarek i położnych posiadających świadectwo dojrzałości i będących absolwentami liceów medycznych oraz medycznych szkół zawodowych kształcących w zawodzie pielęgniarki i położnej (Dz. U. Nr 110, poz. 1170).

   Zmiany ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej w tym zakresie poprzedzone były długoletnimi pracami (w tym również z Komisją Europejską) w związku między innymi z koniecznością dostosowania systemu kształcenia w zawodzie pielęgniarki w Polsce do systemu obowiązującego w przepisach wspólnotowych.

   W przypadku grupy zawodowej fizjoterapeutów nie istnieją dyrektywy sektorowe, które nakazywałyby ujednolicenie kształcenia w państwach członkowskich Unii Europejskiej. Uznawanie kwalifikacji odbywa się w oparciu o system ogólny, czyli poprzez porównanie programu kształcenia realizowanego w kraju, w którym fizjoterapeuta zdobył kwalifikacje, z programem kształcenia w państwie przyjmującym.

   Ministerstwo Zdrowia w pełni popiera dążenia różnych środowisk zawodowych do uzupełniania wykształcenia, jednak wprowadzenie możliwości prowadzenia kształcenia w trybie skróconych studiów związane byłoby z koniecznością zmian przepisów prawnych, w tym także ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym. Jednakże podjęcie inicjatywy ustawodawczej nie leży tylko po stronie ministra zdrowia, lecz wymagałoby także akceptacji i poparcia ministra nauki i szkolnictwa wyższego.

   W chwili obecnej w Ministerstwie Zdrowia trwają prace nad projektem ustawy o niektórych zawodach medycznych, który to projekt reguluje kompleksowo zasady wykonywania 23 zawodów medycznych, w tym zawodu fizjoterapeuty, uprawnienia zawodowe oraz zasady doskonalenia zawodowego osób wykonujących zawody medyczne.

   Dziękując za okazane zainteresowanie problematyką dotyczącą kształcenia kadr medycznych, pragnę podkreślić, iż podejmę działania zmierzające do wprowadzenia rozwiązań systemowych pozwalających na uzupełnienie wykształcenia przez osoby wykonujące zawody medyczne w ramach tzw. studiów pomostowych.

   Z poważaniem

   Podsekretarz stanu

   Adam Fronczak

   Warszawa, dnia 7 lipca 2008 r.