VI kadencja
Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury - z upoważnienia ministra -
na interpelację nr 7296
w sprawie zwiększenia bezpieczeństwa w ciągu drogi krajowej nr 94 w miejscowości Olkusz poprzez m.in. budowę na skrzyżowaniach i przy przejściach dla pieszych sygnalizacji świetlnej
Szanowny Panie Marszałku! W nawiązaniu do interpelacji pana posła Jacka Osucha z dnia 5 stycznia 2009 r., przekazanej przy piśmie SPS-023-7296/09 z dnia 12 stycznia 2009 r., dotyczącej zwiększenia bezpieczeństwa w ciągu drogi krajowej nr 94 w miejscowości Olkusz, uprzejmie przekazuję następujące informacje.
Przebudowa drogi krajowej nr 94 na terenie woj. małopolskiego jest systematycznie realizowana od kilku lat. Proces przygotowania tego zadania jest procesem długotrwałym.
Odcinek miejski drogi krajowej nr 94 w Olkuszu posiada długość ok. 5,6 km. Został on częściowo w latach 2004-2005 przebudowany kosztem ponad 40 mln zł. Dokonano rozbudowy drogi do parametrów GP (główna przyspieszona) na odcinku o długości 1,7 km poprzez dobudowę drugiej jezdni, przebudowę i wzmocnienie istniejącej jezdni do obciążenia 115 kN/oś, dobudowę pasa ruchu do wyprzedzania, budowę poboczy bitumicznych oraz ziemnych, budowę czterech obiektów inżynierskich: dwóch wiaduktów nad torami kolejowymi, przepustu pod drogą krajową oraz mostu w ciągu drogi dojazdowej, budowę 2 sygnalizacji świetlnych, 36 m murów oporowych o zmiennej wysokości, 600 m ekranów akustycznych.
Na skutek podejmowanych działań w mieście pozostał do przebudowy odcinek o długości ok. 3 km. Odcinek ten wymaga oprócz robót nawierzchniowych także przebudowy skrzyżowań, infrastruktury technicznej z budową sygnalizacji świetlnych, przebudowy lub budowy dróg dojazdowych, budowy ekranów akustycznych. Taki zakres robót wymaga opracowania kompleksowej dokumentacji projektowej z uzyskaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia oraz decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej.
Zlecona w 2008 r. przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) dokumentacja projektowa zakłada, że decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej uzyskana zostanie w 2010 r.
Odpowiadając na ostatnie pytania zawarte w interpelacji, uprzejmie informuję, iż umowa na kompleksową dokumentację projektową dla rozbudowy drogi krajowej nr 94 w Olkuszu na odcinku od km 294+800 do km 299+180 została zawarta w dniu 9 października 2008 r., w związku z czym aktualnie opracowywana jest dokumentacja dla przedmiotowego zadania. Pragnę także zauważyć, że postulowane przez pana posła sygnalizacje świetlne: w rejonie ZGK Bolesław Kopalnia Olkusz-Pomorzany (zlokalizowana w km 295+520) oraz w rejonie skrzyżowania z ulicami Kruszcową i Spółdzielców (zlokalizowana w km 296+450) zostały również włączone do przedmiotu zamówienia. Jednakże dla zainstalowania sygnalizacji świetlnych na tych skrzyżowaniach niezbędne jest wykonanie przebudowy ich układu drogowego. Analogiczna sytuacja zachodzi w odniesieniu do istniejących sygnalizacji świetlnych zlokalizowanych na skrzyżowaniu ulic: Kościuszki i Rybsztyńskiej (w km 297+701) oraz 20 Straconych i Mickiewicza (w km 297+300), które zostały wykonane odpowiednio w roku 1989 i 1990 i również wymagają gruntownej przebudowy oraz dostosowania do obowiązujących przepisów. Z tego też powodu zostały także włączone do zakresu opracowania ww. dokumentacji projektowej.
Ponadto dla poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego w styczniu 2009 r. w Olkuszu (w km 296+300) w pasie rozdziału drogi krajowej nr 94 został ustawiony maszt fotoradaru.
Z poważaniem
Podsekretarz stanu
Zbigniew Rapciak
Warszawa, dnia 3 lutego 2009 r.