VI kadencja

Odpowiedź na zapytanie w sprawie uchwał walnych zgromadzeń akcjonariuszy Giełdy Papierów Wartościowych SA oraz Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych SA dotyczących wypłaty dywidendy

Odpowiedź ministra skarbu państwa

na zapytanie nr 4870

w sprawie uchwał walnych zgromadzeń akcjonariuszy Giełdy Papierów Wartościowych SA oraz Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych SA dotyczących wypłaty dywidendy

   Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na zapytanie pani poseł Gabrieli Masłowskiej z dnia 21 września 2009 r., znak: SPS-024-4870/09, dotyczące podjęcia przez zwyczajne walne zgromadzenie spółek Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie SA oraz Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych SA uchwał w sprawie wypłaty dywidendy oraz niepodzielonego zysku z lat ubiegłych, poniżej przedstawiam odpowiedzi na zawarte w tym zapytaniu pytania.

   Skarb Państwa, będąc akcjonariuszem posiadającym 98,80% udziału w kapitale zakładowym Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie SA oraz akcjonariuszem posiadającym 33,33% udziału w kapitale zakładowym Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych, był uprawniony do wniesienia na podstawie art. 401 § l w związku z art. 395 § 5 Kodeksu spółek handlowych do porządku obrad zwyczajnego walnego zgromadzenia punktu dotyczącego podjęcia uchwały o przeznaczeniu do podziału między akcjonariuszy niepodzielonego zysku z lat ubiegłych oraz kwot przeniesionych z utworzonych z zysku kapitałów, które mogą być przeznaczone na wypłatę dywidendy akcjonariuszom.

   Powyższy wniosek uzasadniony był faktem przewidywanego w najbliższym czasie wejścia w życie zmiany ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz ogólną zasadą wynikającą z Kodeksu spółek handlowych, iż prawo do dywidendy jest podstawowym prawem przysługującym każdemu akcjonariuszowi.

   Uchwalona przez Sejm w dniu 4 września 2008 r. ustawa o zmianie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi przewidywała uchylenie art. 23 oraz art. 46 ust. 3 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, umożliwiając wypłatę dywidendy akcjonariuszom obu spółek. Tym samym już w roku 2008 założono możliwość wypłaty na rzecz akcjonariuszy dywidendy za rok obrotowy 2008. Realizację uchwały dotyczącej wypłaty dywidendy opóźniła okoliczność skierowania przez prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej nowelizacji ustawy o obrocie instrumentami finansowymi do Trybunału Konstytucyjnego w zakresie niedotyczącym możliwości wypłaty dywidendy.

   W dniu 16 lipca 2009 r. Trybunał Konstytucyjny rozpoznał wniosek o zbadanie zgodności z konstytucją ustawy z dnia 4 września 2008 r. o zmianie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi i niektórych innych ustaw, orzekając o niezgodności art. 19 w związku z art. l pkt 37 lit. a zakwestionowanej rozpatrywanym wnioskiem ustawy z art. 227 ust. l w związku z art. 2 oraz art. 21 ust. l konstytucji. Trybunał Konstytucyjny równocześnie stwierdził, że niekonstytucyjne przepisy nie są nierozerwalnie związane z całą ustawą.

   Fakt skierowania przez prezydenta wniosku do Trybunału Konstytucyjnego nie mógł mieć wpływu na zamierzony przez akcjonariuszy sposób podziału zysku, gdyż wniosek prezydenta nie dotyczył spraw związanych z dywidendą.

   Opóźnienie wejścia w życie przewidywanych od przeszło roku zmian ustawy o obrocie instrumentami finansowymi stanowiło przesłankę podjęcia przez walne zgromadzenia obu spółek uchwał warunkowych zawierających zastrzeżenie, iż uchwały te mają moc obowiązującą od dnia wejścia w życie zmiany ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, umożliwiającej wypłatę dywidendy przez powyższe spółki. Prawidłowość działania Skarbu Państwa co do możliwości podjęcia uchwał warunkowych została potwierdzona w opinii prawnej opracowanej przez niezależną kancelarię prawną.

   Minister

   Aleksander Grad

   Warszawa, dnia 22 października 2009 r.