VI kadencja
Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości - z upoważnienia ministra -
na interpelację nr 19392
w sprawie planowanego przeniesienia XI Wydziału Gospodarczego KRS z Lublina do Świdnika
Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na interpelację pana posła Włodzimierza Karpińskiego w sprawie planowanego przeniesienia XI Wydziału Gospodarczego KRS z Lublina do Świdnika, przesłaną przy piśmie z dnia 24 listopada 2010 r., nr SPS-023-19392/10, uprzejmie przedstawiam, co następuje.
Na wstępie pragnę poinformować Pana Posła, że w dniu 14 grudnia 2010 r. minister sprawiedliwości podpisał rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie utworzenia sądów gospodarczych, na podstawie przepisów którego z dniem 1 stycznia 2011 r. pion gospodarczy obecnego Sądu Rejonowego w Lublinie zostanie usytuowany w strukturze Sądu Rejonowego Lublin-Wschód w Lublinie z siedzibą w Świdniku.
Uzasadniając przedmiotowe działanie, wskazać należy, że celem inwestycji w Świdniku było umożliwienie podziału Sądu Rejonowego w Lublinie, który w chwili obecnej jest największym sądem rejonowym w kraju. Powierzchnia użytkowa powstałego budynku została zatem zaplanowana tak, aby mógł on stać się siedzibą dużej jednostki.
Funkcjonowanie Sądu Rejonowego w Lublinie w niezmienionej formie organizacyjnej byłoby sprzeczne z racjonalnym wykorzystaniem potencjału kadrowego tej jednostki i wykraczałoby poza ramy właściwej gospodarki zasobami pozostającymi we władaniu resortu sprawiedliwości. Usytuowanie w Świdniku całego pionu gospodarczego Sądu Rejonowego w Lublinie uznać należy za zasadne, gdyż umożliwi racjonalne wykorzystanie odpowiednio do tego celu przygotowanej powierzchni nowego budynku, a co za tym idzie, odciąży i usprawni pracę lubelskich sądów rejonowych.
Ponadto należy zwrócić uwagę, że Lublin i Świdnik stanowią właściwie jedną aglomerację miejską, w związku z tym odległość między tymi miastami jest niewielka, a połączenia komunikacyjne wyjątkowo dogodne. Usytuowanie w Świdniku wydziałów gospodarczych Sądu Rejonowego w Lublinie (VIII, XI, XII i XVIII) nie będzie więc stanowiło utrudnienia w zakresie dostępu obywateli do sądu w sprawach gospodarczych.
Biorąc pod uwagę zaprezentowane powyżej argumenty, obawa obniżenia rangi Lublina jako stolicy regionu w związku z planowanym przeniesieniem do Świdnika Wydziału Gospodarczego Krajowego Rejestru Sądowego Sądu Rejonowego w Lublinie wydaje się nieuzasadniona.
W kwestii konsultacji omawianego przedsięwzięcia podnieść należy, że zmiany organizacyjne w sądownictwie powszechnym, z uwagi przede wszystkim na ich charakter, poddawane są konsultacjom społecznym w bardzo ograniczonym zakresie. Jednocześnie wszystkim podmiotom, w tym organizacjom pracodawców i przedsiębiorcom występującym w tej sprawie do ministra sprawiedliwości, została przedstawiona informacja uwzględniająca uzasadnienie przeprowadzenia przedmiotowej reorganizacji.
Koszty przeniesienia do Świdnika XI Wydziału Gospodarczego Krajowego Rejestru Sądowego Sądu Rejonowego w Lublinie stanowią część wszystkich wydatków, które poniesie resort sprawiedliwości w związku z podziałem Sądu Rejonowego w Lublinie. Przedstawienie dokładnej kwoty nie jest jednak możliwe, gdyż nie została ona wyodrębniona z całokształtu wydatków przeznaczonych na ten cel.
Z wyrazami szacunku
Podsekretarz stanu
Piotr Kluz
Warszawa, dnia 22 grudnia 2010 r.