VI kadencja
Zapytanie nr 4640
do ministra infrastruktury
w sprawie rozszerzenia istniejącej transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T) o Port Lotniczy Lublin SA Świdnik
Szanowny Panie Ministrze! W ostatnim okresie do naszych biur poselskich z prośbą o poparcie starań w celu rozszerzenia istniejącej transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T) zwrócił się prezes Zarządu Portu Lotniczego Lublin SA (Świdnik) pan Grzegorz Muszyński.
Według zainteresowanego rewizja ww. sieci ma nastąpić w 2010 r. i właśnie wtedy możliwe byłoby rozszerzenie tejże sieci o Port Lotniczy Lublin SA (Świdnik). Zaznacza on ponadto, iż ogromny wysiłek inwestycyjny w zakresie komunikacji lotniczej będący zasługą głównych akcjonariuszy, środowiska samorządu Lubelszczyzny, władz miasta Lublin oraz mieszkańców Lubelszczyzny nie może być zaprzepaszczony.
Z przedstawionych nam informacji wynika, iż transeuropejska sieć transportowa jest tworzona etapami poprzez integrację infrastruktury sieci transportu drogowego, kolejowego, autostrad morskich, portów żeglugi morskiej i śródlądowej oraz transportu lotniczego. Wytyczne odnoszące się do sieci podlegają przeglądowi co 5 lat w celu dostosowania do zmian zachodzących w rozwoju gospodarczym i technologicznym w sektorze transportu. Plany rozwoju TEN-T na kolejne lata zakładają m.in. rozbudowę sieci TEN na tereny krajów sąsiadujących z UE. Podkreślono, iż według istniejących zapisów prawnych, m.in. art. 155 traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską, Wspólnota może wspierać projekty będące projektami, które realizowane są przez państwa członkowskie. Projekty te w sektorze transportu zostały określone w wytycznych wspólnotowych dotyczących rozwoju transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T). Rozwój tej sieci ma służyć zwiększeniu efektywności funkcjonowania wspólnego rynku.
Województwo lubelskie jest jednym z najbiedniejszych regionów całej UE i jednocześnie stanowi jej granicę. Społeczność naszego województwa liczy prawie 2,5 mln ludzi, pozbawionych do tej pory sprawnych połączeń transportowych: drogowych, kolejowych oraz lotniczych. Zgodnie z ˝Programem rozwoju sieci lotnisk i lotniczych urządzeń naziemnych˝, przyjętym uchwałą Rady Ministrów w dniu 8 maja 2007 r., z analizy obszarów ciążenia obecnie działających portów lotniczych wynika, iż zasadne jest uzupełnienie sieci portów regionalnych o lotnisko w województwie lubelskim.
Zainteresowany podnosi, iż po prawej stronie Wisły, w kierunku wschodnim, nie ma w Polsce lotniska zapasowego dla Warszawy. Stanowi to duże utrudnienie - zwłaszcza gdy ma miejsce tzw. front atmosferyczny i oddziaływanie prądów powietrznych nad Wisłą, wtedy lotnisko w Warszawie ma ograniczenia lotnicze ruchowe operacyjne, podczas gdy w Lublinie pogoda jest piękna i panują doskonałe warunki do wykonywania operacji lotniczych. W rejonie Portu Lotniczego Lublin przebiegają drogi lotnicze wschód - zachód. Są to korytarze oficjalnie publikowane w AIP dla operatorów lotniczych. Utworzenie lotniska w tym rejonie z odpowiednią drogą startową, urządzeniami nawigacyjnymi, obsadą służb ruchu lotniczego oraz służbami ratowniczo-gaśniczymi podnosi komfort operacyjny i bezpieczeństwo lotów dla samolotów lecących w tych korytarzach. Składając plan lotu (wzór ICAO), każdy pilot także planuje tzw. lotniska zapasowe na wypadek załamania pogody na lotnisku docelowym, nieoczekiwanego zamknięcia lotniska docelowego (np. alert bombowy) i innych podobnych sytuacji. Ze względu na strukturę naziemnych urządzeń zabezpieczenia ruchu lotniczego na mapie Polski infrastruktura lotniska Lublin i jego rejonu operacyjnego znakomicie poprawi aspekty nawigacji lotniczej w tym konkretnym rejonie Polski, dotychczas ubogim w te pomoce. Urządzenia postawione dla lotniska Lublin nie tylko będą pracowały dla tego portu, ale będą też wykorzystywane przez inne statki powietrzne.
W aspekcie ogólnogospodarczym utworzenie portu lotniczego daje szanse mobilnego przemieszczania się ludzi z naturalnego centrum aglomeracji - Lublina - i miast w promieniu 120 km przy słabej sieci dróg i relatywnie słabej sieci połączeń kolejowych. Plany strategiczne rozbudowy portu lotniczego w Lublinie - Świdniku zakładają również obsługę mieszkańców zachodnich regionów Ukrainy, gdzie także nie ma sprawnie funkcjonującego lotniska komunikacyjnego.
Kolejny termin rewizji sieci przypada na 2010 r., w związku z powyższym jako posłowie na Sejm RP reprezentujący Lubelszczyznę, wyrażając poparcie dla powyższego wniosku, zwracamy się z prośbą do Pana Ministra o uwzględnienie tego projektu w propozycji Polski dotyczącej uzupełnienia TEN-T. Pozwoli to na zmniejszenie różnic rozwojowych województwa lubelskiego z resztą kraju i całej Unii Europejskiej. Dzięki ujęciu tego projektu w TEN-T będzie możliwy dalszy rozwój z uwzględnieniem wsparcia ze środków funduszy europejskich, z których obecnie nie ma możliwości korzystania: Funduszu Spójności i jego specjalnego instrumentu - programu TEN-T.
Z uwagi na powyższe uprzejmie prosimy Pana Ministra o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania:
1. Czy w Ministerstwie Infrastruktury prowadzone są prace przygotowawcze celem ustalenia listy portów lotniczych Polski realizujących cele transeuropejskiej sieci transportowej?
2. Czy jest możliwe, aby przy okazji rewizji sieci połączeń lotniczych w 2010 r. Port Lotniczy Lublin (Świdnik) znalazł się na liście proponowanej przez Polskę w zakresie uzupełnienia TEN-T?
Z poważaniem
Posłowie Sławomir Zawiślak
i Jarosław Żaczek
Warszawa, dnia 28 sierpnia 2009 r.