VI kadencja
Interpelacja nr 2058
do ministra spraw wewnętrznych i administracji
w sprawie wątpliwości interpretacyjnych w przepisach regulujących zasady wydawania legitymacji emeryta-rencisty policyjnego, zawartych w rozporządzeniu ministra spraw wewnętrznych i administracji z dnia 18 października 2004 r. w sprawie trybu postępowania i właściwości organu w zakresie zaopatrzenia emerytalnego funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu i Państwowej Straży Pożarnej
Szanowny Panie Ministrze! Pismami z dnia 19 listopada 2007 r. oraz z dnia 23 stycznia 2008 r. Zakład Emerytalno-Rentowy Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji odmówił pani Mariannie Rewerze wydania legitymacji emeryta-rencisty policyjnego, mimo iż osobie tej, jako małżonce zmarłego policjanta, przyznano na stałe rodzinną rentę policyjną. Sytuacja, w której osobie uprawnionej do pobierania renty policyjnej odmawia się wydania legitymacji potwierdzającej jej uprawnienia, prowadzi w praktyce do znacznych utrudnień w codziennym życiu takiej osoby. Tytułem przykładu można tu podać ogólny brak świadomości pracowników administracji państwowej i samorządowej co do tego, iż taka legitymacja zastąpiona być może zaświadczeniem o przysługującym uprawnieniu. To z kolei powoduje, że od pani Marianny Rewery, dla potwierdzenia jej uprawnień rentowych, permanentnie wymaga się okazania legitymacji rencisty policyjnego, np. w szpitalu, przychodni lekarskiej czy nawet w autobusie lub pociągu. W takich życiowych sytuacjach posiadanie zaświadczenia wydanego przez Zakład Emerytalno-Rentowy MSWiA okazuje się niewystarczające, gdyż nie jest respektowane lub co najmniej wymaga długiego i uciążliwego tłumaczenia i powoływania się na przepisy prawne, tudzież pisma wyjaśniające Zakładu Emerytalno-Rentowego MSWiA.
Odmowa wydania legitymacji tłumaczona jest przez urzędników zapisem zamieszczonym w § 32 rozporządzenia ministra spraw wewnętrznych i administracji z dnia 18 października 2004 r. w sprawie trybu postępowania i właściwości organu w zakresie zaopatrzenia emerytalnego funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu i Państwowej Straży Pożarnej (Dz. U. z 2004 r. Nr 239, poz. 2404). Zdaniem pracowników ZE-R MSWiA rozporządzenie to nie przewiduje wydawania legitymacji emeryta-rencisty dla członków rodzin pobierających policyjne renty rodzinne po zmarłych emerytach/rencistach policyjnych.
W mojej ocenie taka wykładnia przepisów jest błędna, gdyż przepis § 32 ww. rozporządzenia stanowi, iż legitymacja emeryta-rencisty policyjnego jest dokumentem potwierdzającym uprawnienia emeryta lub rencisty, wynikające z posiadania statusu świadczeniobiorcy policyjnego. Przecież osoba, której przyznano na stałe policyjną rentę rodzinną (żona zmarłego policjanta), posiada status ˝świadczeniobiorcy policyjnego˝. Gdyby takiego statusu nie posiadała, to Zakład Emerytalno-Rentowy MSWiA nie przyznałby jej prawa do renty policyjnej. Widoczna jest tu zatem jaskrawa niekonsekwencja w działalności urzędników ZE-R MSWiA. Skoro bowiem dana osoba jest świadczeniobiorcą policyjnym, to dlaczego odmawia się jej wydania legitymacji potwierdzającej ten stan?
W tym kontekście warto zwrócić uwagę na inną jeszcze okoliczność podważającą zasadność odmowy wydania legitymacji pani Mariannie Rewerze. Oto bowiem inna osoba będąca w niemal identycznej sytuacji, gdyż jest uprawniona do emerytury po zmarłym mężu - żołnierzu, otrzymała taką legitymację i bez najmniejszych trudności korzysta z niej w szpitalach, urzędach, środkach komunikacji. Rozporządzenie ministra obrony narodowej z dnia 23 lutego 2004 r. w sprawie trybu postępowania i właściwości organów w sprawach zaopatrzenia emerytalnego żołnierzy zawodowych oraz uprawnionych członków ich rodzin w § 26 ust. 1 stanowi, iż osoba posiadająca uprawnienia do emerytury lub renty otrzymuje legitymację emeryta-rencisty wojskowego, zwaną dalej ˝legitymacją˝. Przepis ten ma niemal identyczną treść jak jego odpowiednik w ˝rozporządzeniu policyjnym˝, a mimo to nie stanowi przeszkody do wydania odpowiedniej legitymacji rencisty wojskowego dla członka rodziny.
W związku z powyższym zwracam się do Pana Ministra z prośbą o odpowiedź na następujące pytania:
1. Dlaczego odmawia się wydania legitymacji rencisty policyjnego osobie, której przyznano prawo do renty rodzinnej po zmarłym policjancie, a zatem osobie posiadającej status świadczeniobiorcy policyjnego?
2. Czy istnieje możliwość odpowiedniej zmiany przez Pana Ministra treści § 32 rozporządzenia ministra spraw wewnętrznych i administracji z dnia 18 października 2004 r. w sprawie trybu postępowania i właściwości organu w zakresie zaopatrzenia emerytalnego funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu i Państwowej Straży Pożarnej (Dz. U. z 2004 r. Nr 239, poz. 2404) w ten sposób, aby możliwe było wydawanie legitymacji także członkom rodzin zmarłych funkcjonariuszy?
3. Dlaczego praktyka urzędników ministerialnych wykształciła tak jaskrawą różnicę pomiędzy członkami rodzin policjantów i żołnierzy, skoro ich sytuacja bytowa jest niemal identyczna?
Jednocześnie uprzejmie proszę, aby w przypadku uznania przez Pana Ministra uprawnienia żony zmarłego policjanta do otrzymania legitymacji rencisty na podstawie obecnie obowiązujących przepisów (bez konieczności zmian legislacyjnych) wydał Pan odpowiednie polecenie urzędnikom Zakładu Emerytalno-Rentowego MSWiA, na mocy którego pani Marianna Rewera mogłaby wreszcie otrzymać niezbędną jej w codziennym życiu legitymację.
Z wyrazami szacunku
Poseł Marek Kwitek
Sandomierz, dnia 10 marca 2008 r.