VI kadencja

Odpowiedź na interpelację w sprawie budowy drogi ekspresowej S3 na odcinku z Legnicy do Lubawki

Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury - z upoważnienia ministra -

na interpelację nr 20332

w sprawie budowy drogi ekspresowej S3 na odcinku z Legnicy do Lubawki

   Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na interpelację pani poseł Marzeny Machałek, przekazaną przy piśmie z dnia 31 stycznia 2011 r. (sygnatura SPS-023-20332/11), w sprawie drogi ekspresowej S3 na odcinku z Legnicy do Lubawki uprzejmie przedstawiam informacje w sprawie.

   W dniu 25 stycznia br. Rada Ministrów uchwaliła ˝Program budowy dróg krajowych na lata 2011-2015˝. Limit finansowy w programie udało się zwiększyć o 4,8 mld zł w stosunku do projektu konsultowanego społecznie. Dzięki dodatkowemu limitowi finansowemu, mając na uwadze priorytetową rangę drogi ekspresowej S3, efekt sieciowy (połączenie z A2) oraz stan zaawansowania prac przygotowawczych, zdecydowano o budowie całego odcinka od Gorzowa do Sulechowa. O wysokim priorytecie całej drogi S3 świadczą nie tylko te działania, ale również ilość i tempo pozostałych zadań dotychczas zrealizowanych, a także zaplanowanych w ramach przyjętego przez Radę Ministrów programu.

   Przyznanie przez Radę Ministrów dodatkowych środków na realizację programu cieszy, jednak należy przy tym wskazać, że zakres rzeczowy zawarty w programie jest wynikiem aktualnych możliwości finansowych państwa i opiera się na trzech dokumentach finansowych:

   - Wieloletnim Planie Finansowym Państwa na lata 2011-2013,

   - ustawie budżetowej na rok 2011, która w załączniku nr 11 wskazuje limity wydatków zarówno budżetu państwa, jak i Krajowego Funduszu Drogowego na zadania drogowe,

   - uchwale Rady Ministrów z dnia 19 października 2010 r. w sprawie niektórych działań związanych z realizacją programu wieloletniego pod nazwą ˝Program budowy dróg krajowych na lata 2008-2012˝.

   Z uwagi na te ograniczenia zadania ujęte w programie zostały podzielone na 3 grupy umieszczone w 3 załącznikach - 1, 1a i 2. W załączniku nr 1 umieszczono inwestycje, których realizacja rozpocznie się do 2013 r. Tworząc listę zadań do załącznika nr 1, w pierwszej kolejności uwzględniono zadania autostradowe, zadania współfinansowane ze środków UE w ramach perspektywy finansowej 2007-2013 oraz zadania będące w budowie. W załączniku nr 1a umieszczono zadania, których stan przygotowania pozwala na ich rozpoczęcie do 2013 r., a dokładna data rozpoczęcia prac jest uzależniona od zapewnienia dodatkowych środków finansowych. W załączniku nr 2 znalazły się te fragmenty dróg, dla których brak jest jeszcze wszystkich decyzji administracyjnych pozwalających na rozpoczęcie prac budowlanych do końca 2013 r., w tym pod pozycją nr 6 wpisano zadanie pn. ˝Budowa drogi S3 Legnica (A4) - Lubawka˝.

   Chciałbym również zapewnić, że resort infrastruktury dostrzega konieczność odpowiedniego przygotowania zadań do realizacji jako czynnika niezbędnego dla zachowania ciągłości realizacji inwestycji drogowych. W związku z powyższym proces przygotowania zadań do realizacji, w tym zadań ujętych w załączniku nr 2, będzie kontynuowany, tak aby w sytuacji pojawienia się dodatkowych środków płynnie przejść w fazę realizacji.

   W przypadku inwestycji pn. ˝Budowa drogi S3 Legnica (A4) - Lubawka˝ prace przygotowawcze są już znacznie zaawansowane. Przetarg na opracowanie projektu budowlanego został rozstrzygnięty. Wyboru najkorzystniejszej oferty dokonano 8 września 2010 r. Wybrano ofertę firmy Mosty Katowice sp. z o.o. Umowę podpisano 16 grudnia 2010 r. w siedzibie oddziału GDDKiA we Wrocławiu. Zgodnie z postanowieniami specyfikacji istotnych warunków zamówienia zamówienie zostanie zrealizowane do 16 czerwca 2013 r. (w terminie 30 miesięcy od daty podpisania umowy). W ramach przygotowań tego zadania do realizacji w dniu 11 stycznia 2011 r. ogłoszono również przetarg na doradztwo naukowo-techniczne w ramach realizacji dokumentacji budowlanej dla tuneli drogowych (TS 26 oraz TS 32) dla tego zadania.

   Jednocześnie informuję, że w 2012 r. program zostanie zaktualizowany zgodnie z zawartymi w nim zapisami. Nastąpi to w momencie, kiedy znane już będą poziomy finansowania infrastruktury drogowej dostępne dla Polski w ramach Wieloletnich Ram Finansowych Unii Europejskiej na lata 2014-2020 oraz urealnione będą prognozy makroekonomiczne dla dwóch ostatnich lat realizacji programu. Pozwoli to na precyzyjne określenie potrzeb finansowych (w tym udziału środków krajowych) dla zakresu rzeczowego programu realizowanego w latach 2014-2015.

   Z wyrazami szacunku

   Podsekretarz stanu

   Radosław Stępień

   Warszawa, dnia 21 lutego 2011 r.