VI kadencja
Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji - z upoważnienia ministra -
na interpelację nr 6356
w sprawie zaniechania planów komendanta głównego Policji dotyczących redukcji Oddziału Prewencji Policji w Olsztynie
Szanowny Panie Marszałku! W nawiązaniu do pisma z dnia 15 listopada 2008 r. (sygn. SPS-023-6356/08) przekazującego interpelację posła na Sejm RP pani Iwony Arent w sprawie zaniechania planów komendanta głównego Policji dotyczących redukcji Oddziału Prewencji Policji w Olsztynie, uprzejmie przedstawiam następujące informacje.
Na wstępie podkreślenia wymaga, iż korekta rozmieszczenia etatów oddziałów prewencji Policji (OPP) i samodzielnych pododdziałów prewencji Policji (SPPP) podyktowana jest koniecznością przygotowania Policji do zabezpieczenia Euro 2012. Zmiana ta ma również na celu obniżenie kosztów funkcjonowania jednostek. Przy czym korekty tej nie należy traktować jako redukcji etatów komend wojewódzkich Policji. Zgodnie z koncepcją zmian rozmieszczenia etatów w jednostkach oddziałów prewencji Policji i samodzielnych pododdziałów prewencji Policji - z 10 województw przesuwane są etaty policyjne do 6 województw. Najwięcej etatów policyjnych planuje się przesunąć z następujących województw: warmińsko-mazurskiego (105 etatów), podkarpackiego (95 etatów) i podlaskiego (105 etatów) - najwięcej do województw: lubelskiego (40), wielkopolskiego (106), małopolskiego (106) i mazowieckiego (92).
Ostateczna decyzja w sprawie przesunięć etatów policyjnych pomiędzy jednostkami oddziałów prewencji Policji i samodzielnych pododdziałów prewencji Policji, podjęta zostanie po dokonaniu analizy informacji w zakresie możliwości dokonania tych przemieszczeń, przekazanych przez poszczególnych komendantów wojewódzkich Policji.
Podkreślić należy, iż oddziały prewencji Policji utworzone zostały w celu zapewnienia możliwości reagowania na zagrożenia nadzwyczajne na terenie kraju. Stanowią one odwód centralny, podporządkowany i zarządzany przez komendanta głównego Policji, który:
- ustala strukturę, rozmieszczenie i uzbrojenie jednostek;
- określa taktykę i organizację działań pododdziałów;
- wydatkuje środki budżetu centralnego Policji na odpowiednie i jednolite zabezpieczenie materiałowo-techniczne oddziałów prewencji Policji.
Obowiązujące w Policji zasady naliczania etatów komend wojewódzkich (oraz stołecznej) Policji, nie dotyczą etatów oddziałów prewencji Policji. Liczba stanowisk w poszczególnych oddziałach i pododdziałach określana jest przez komendanta głównego Policji, a przyznane normatywy etatowe jednostek nie podlegają wliczeniu do stanu etatowego odpowiedniego garnizonu policyjnego.
Ponadto z przeprowadzonej analizy danych i informacji statystycznych w zakresie obciążenia służbą wynika, iż znaczna część zadań prewencyjnych może być skutecznie wykonywana przez stany osobowe jednostek terenowych Policji i nie wymaga angażowania policjantów oddziałów prewencji w takim stopniu, jak dotychczas. Szczególnie ważna jest współpraca z samorządami terytorialnymi, których wsparcie finansowe, obok efektywnej organizacji służby, odgrywa istotną rolę w utrzymaniu wysokiego poczucia bezpieczeństwa wśród obywateli.
Zasady określania stanów etatowych w poszczególnych województwach i miejscowościach wskazane zostały w zarządzeniu nr 21 komendanta głównego Policji z dnia 15 listopada 2001 r. w sprawie zasad naliczeń etatowych w Policji. Przedmiotowe zarządzenie zawiera zobiektywizowane kryteria, według których dokonuje się naliczeń etatów w Policji. Należą do nich: liczba ludności, wskaźnik przestępczości, liczba ludności miejskiej, liczba ludności w miastach liczących co najmniej 300 tys. mieszkańców, obszar, a także stołeczność.
Pragnę uprzejmie poinformować, iż według stanu etatowego (wprowadzonego rozkazem organizacyjnym komendanta głównego Policji nr 100/07 z dnia 30 października 2007 r.) jednostka Oddziału Prewencji Policji w Olsztynie składa się z 349 etatów policyjnych i 6 etatów pracowniczych. Jej struktura organizacyjna składa się z 3 kompanii prewencji, plutonu wzmocnienia oraz zespołów: organizacji służby, transportu, szkolenia i medycznego. Każda kompania prewencji składa się ze 100 etatów policyjnych podzielonych na 4 plutony prewencji i drużynę automatycznej wyrzutni gazów łzawiących. Każdy pluton podzielony jest na 3 drużyny. Jednostką kieruje dowódca oddziału i jego dwóch zastępców.
Zmniejszenie limitu stanowisk policyjnych pozostających w dyspozycji komendanta wojewódzkiego Policji w Olsztynie o 105 stanowisk policyjnych jest równoważone od 2007 r. zwiększaniem przez komendanta głównego Policji limitu stanowisk korpusu służby cywilnej i pracowniczych nieobjętych mnożnikowym systemem wynagrodzeń dla woj. warmińsko-mazurskiego, w ramach realizacji ustawy z dnia 12 stycznia 2007 r. o ustanowieniu ˝Programu modernizacji Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej i Biura Ochrony Rządu w latach 2007-2009˝ (Dz. U. Nr 35, poz. 213).
Zgodnie z założeniami przedmiotowego programu komendant główny Policji zarządzeniem organizacyjnym nr 15/07 z dnia 15 maja 2007 r. zwiększył dla woj. warmińsko-mazurskiego limit stanowisk pracowniczych o 120 etatów (111 etatów dla stanowisk korpusu służby cywilnej i 9 etatów pracowniczych bezmnożnikowych). Natomiast w 2008 r. liczba etatów dla stanowisk w korpusie służby cywilnej wzrosła o 22 etaty. Przyznane etaty pracownicze przeznaczone zostały na realizację procesu zastępowania etatów policyjnych w pionie logistyki, co skutkować będzie kierowaniem ˝uwolnionych˝ etatów policyjnych ze służb logistycznych do realizacji podstawowych zadań policyjnych, czyli pełnienia służby patrolowej. Powyższy proces kontynuowany będzie również w 2009 r.
Warto zaznaczyć, iż według stanu na dzień 1 października 2008 r. w jednostkach Policji woj. warmińsko-mazurskiego na 3725 posiadanych etatów policyjnych istnieją 32 wakaty. W świetle powyższego wydaje się, iż sposobem na rozwiązanie kwestii zrównoważenia etatów policyjnych, które planuje się przesunąć w ramach oddziałów prewencji Policji, jest kontynuowanie skutecznego doboru do służby przez Komendę Wojewódzką Policji w Olsztynie.
W związku z koncepcją planowanych zmian w stanach etatowych oddziałów prewencji Policji w dniu 23 października 2008 r. odbyło się spotkanie pierwszego zastępcy komendanta głównego Policji z przedstawicielami Zarządu Głównego NSZZ Policjantów, podczas którego poruszony został problem zaniepokojenia policjantów z regionów, w których przewiduje się zmniejszenia stanu etatowego. Omówione i wyjaśnione zostały wszystkie kwestie związane z planowanym wdrażaniem koncepcji przemieszczeń oddziałów prewencji Policji. Pierwszy zastępca komendanta głównego Policji zapewnił przedstawicieli Zarządu Głównego NSZZ Policjantów, że:
- przyjęty termin zmian organizacyjnych w oddziałach prewencji Policji jest terminem wstępnym i może być przedłużony w przypadku pojawienia się problemów ze znalezieniem równorzędnych stanowisk służby dla policjantów, których etaty planuje się przekazać do innych jednostek,
- decyzja o zmianach organizacyjnych podjęta zostanie wyłącznie wówczas, gdy zaistnieją przesłanki pełnej obsady przemieszczonych etatów,
- komendant główny Policji poszukuje również innych możliwości wsparcia jednostek Policji, które w 2009 r. utracą możliwość wykorzystywania do służby policjantów służby kandydackiej, tak aby brak tych policjantów nie pogorszył stanu bezpieczeństwa publicznego w miejscach szczególnie istotnych ze względu na bezpieczeństwo państwa,
- pomimo że oddziały prewencji Policji są centralnie podporządkowane komendantowi głównemu Policji, uprawnionemu do zmian w ich dyslokacji w trybie rozkazu, dobro policjantów będzie pierwszą i podstawową przesłanką decyzji koniecznych ze względu na zapewnienie bezpieczeństwa publicznego w miejscach strategicznie ważnych.
Wejście w życie przedmiotowych zmian w oddziałach prewencji Policji planowane jest na wrzesień 2009 r.
Z poważaniem
Podsekretarz stanu
Adam Rapacki
Warszawa, dnia 4 grudnia 2008 r.