VI kadencja

Odpowiedź na interpelację w sprawie zwolnień usług kulturalnych z podatku VAT

Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów - z upoważnienia ministra -

na interpelację nr 20817

w sprawie zwolnień usług kulturalnych z podatku VAT

   Szanowny Panie Marszałku! Nawiązując do przesłanej przy piśmie z dnia 28 lutego 2011 r., znak: SPS-023-20817/11, interpelacji pana posła Michała Marcinkiewicza w sprawie obowiązującego od 1 stycznia 2011 r. zwolnienia od podatku od towarów i usług dla usług związanych z organizacją imprez kulturalnych, uprzejmie informuję.

   Przepisy dotyczące funkcjonowania podatku VAT w Unii Europejskiej podlegają harmonizacji na zasadach określonych w dyrektywie 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. L 345, ze zm.). W zakresie kultury ww. dyrektywa daje możliwość stosowania zwolnienia na ˝świadczenie niektórych usług kulturalnych, a także dostawę towarów ściśle z nimi związanych, przez podmioty prawa publicznego lub inne instytucje kulturalne uznane przez dane państwo członkowskie˝ (por. art. 132 ust. 1 lit. n dyrektywy). Oznacza to, że w zakresie kultury zwolnienie może mieć wyłącznie charakter przedmiotowo-podmiotowy.

   Odzwierciedleniem ww. zapisu dyrektywy w polskich przepisach od dnia 1 stycznia 2011 r. jest art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy, zgodnie z którym zwolnione są od podatku od towarów i usług ˝usługi kulturalne świadczone przez:

   a) podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, oraz dostawa towarów ściśle z tymi usługami związana,

   b) indywidualnych twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów˝.

   Na tle powyższego stanu prawnego uprzejmie informuję, że w zakresie organizacji imprez kulturalnych ze zwolnienia od podatku od towarów i usług mogą korzystać podmioty wpisane do rejestru, o którym mowa w art. 14 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2001 r. Nr 13, poz. 123, ze zm.), zgodnie z którym to przepisem instytucje kultury uzyskują osobowość prawną i mogą rozpocząć działalność z chwilą wpisu do rejestru prowadzonego przez organizatora. Wpisem do rejestru mogą być objęte jedynie instytucje kultury utworzone przez urzędy centralne lub jednostki samorządu terytorialnego.

   W związku z powyższym podmioty nieobjęte wpisem do ww. rejestru muszą z tytułu organizacji imprezy (np. koncertu) uiszczać podatek od towarów i usług wg 23-procentowej stawki od całej otrzymanej należności za świadczenie tej usługi, obejmującej również honoraria artystów zwolnione od podatku VAT.

   Należy jednak pamiętać, że zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zatem nieodpłatne świadczenie usług, polegające np. na organizowaniu masowej imprezy kulturalnej, nie stanowi, co do zasady, czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

   Pragnę podkreślić, że podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług reguluje art. 29 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, który stanowi, że ˝podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku˝.

   Niezależnie od statusu organizatora usługi kulturalnej, a także bez względu na fakt, czy organizator nastawiony jest na osiągniecie zysku, czy też nie - świadczenie usługi kulturalnej bądź rozrywkowej w zakresie wstępu:

   1) na widowiska artystyczne, takie jak spektakle, koncerty, przedstawienia teatralne, widowiska cyrkowe,

   2) do wesołych miasteczek, parków rozrywki, dyskotek, sal tanecznych i sal balowych,

   3) do obiektów kulturalnych, np. bibliotek, muzeów, archiwów, a także pozostałych usług w zakresie kultury,

   4) na projekcję filmów

   - podlega opodatkowaniu wg 8-procentowej stawki podatku od towarów i usług na podstawie art. 146a pkt 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług w związku z poz. 165 i 182-184 załącznika nr 3 do tej ustawy. Stawka ta dotyczy zatem również biletów sprzedawanych na koncerty.

   Z poważaniem

   Podsekretarz stanu

   Maciej Grabowski

   Warszawa, dnia 23 marca 2011 r.