VI kadencja

Odpowiedź na interpelację w sprawie prognozowanego przez NBP poziomu długu publicznego

Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów - z upoważnienia ministra -

na interpelację nr 11913

w sprawie prognozowanego przez NBP poziomu długu publicznego

   Szanowny Panie Marszałku! W załączeniu przesyłam odpowiedź na interpelację posła Kazimierza Moskala oraz grupy posłów w sprawie prognozowanego przez NBP poziomu długu publicznego, przedłożoną w piśmie z 8 października 2009 r. (znak: SPS-023-11913/09).

   Ad 1. Jakie jest stanowisko ministerstwa w opisanej powyżej kwestii? Jakie prognozy posiada ministerstwo?

   Zgodnie ze ˝Strategią zarządzania długiem sektora finansów publicznych w latach 2010-2012˝ opracowaną przez ministra finansów, przyjętą w dniu 29 września 2009 r. przez Radę Ministrów i przekazaną do Sejmu wraz z uzasadnieniem projektu ustawy budżetowej, przy przyjętych założeniach makroekonomicznych relacja długu publicznego do PKB (która na koniec 2008 r. wyniosła 47,0%) będzie rosła, przekraczając próg 50% w 2010 r. Zgodnie z ustawą o finansach publicznych przekroczenie progu 50% w 2010 r. oznaczać będzie konieczność przyjęcia w ustawie budżetowej na 2012 r. relacji deficytu budżetowego do dochodów nie wyższej niż założona w budżecie na 2011 r.

   W latach 2010-2012 relacja długu do PKB będzie utrzymywać się blisko progu 55% (odpowiednio: 54,7%, 54,5% i 54,8%). Oznacza to występowanie znacznego ryzyka przekroczenia tego progu i uruchomienia sankcji wynikających z ustawy o finansach publicznych. Celem rządu jest niedopuszczenie do przekroczenia przez dług publiczny progu 55%, a zatem również niedopuszczenie do przekroczenia konstytucyjnego limitu 60%. Wymagać to będzie znaczącej konsolidacji finansów publicznych od 2011 r.

   Jednocześnie należy podkreślić, że ok. 95% długu publicznego stanowi dług Skarbu Państwa, który powstaje w wyniku finansowania potrzeb pożyczkowych budżetu państwa, przede wszystkim wydatków budżetowych wynikających w znacznym stopniu z ustaw uchwalanych przez Sejm, a nieznajdujących pokrycia w dochodach.

   Ad 2. Wyżej wymieniony raport oprócz diagnozy sytuacji podaje także kilka propozycji kierunków polityki gospodarczej w następnych latach. Jak ministerstwo odnosi się do postulatów NBP? Jakie scenariusze ograniczenia długu publicznego posiada ministerstwo?

   W dniu 7 lipca 2009 r. Rada Ecofin zgodnie z trybem sformułowanym w art. 104 traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską - TWE ogłosiła, że w Polsce istnieje nadmierny deficyt, i zaleciła zredukowanie jego wysokości do poniżej wartości referencyjnej do 2012 r. Działania zmierzające do wypełnienia tej rekomendacji wraz z prognozą ścieżki fiskalnej obejmujące działania wynikające z objęcia Polski procedurą nadmiernego deficytu zostaną przedstawione w najbliższej aktualizacji programu konwergencji, nad którą obecnie trwają prace. Dodatkowo pragnę zwrócić uwagę, że obecnie w ramach rządu jest przygotowywany dwuletni program rozwoju i konsolidacji finansów publicznych, obejmujący działania związane z ograniczaniem deficytu sektora finansów publicznych i przeciwdziałający wzrostowi relacji długu publicznego do PKB.

   Ponadto w ustawie o finansach publicznych zawarte są procedury ostrożnościowe i sanacyjne chroniące przed niekontrolowanym i nadmiernym wzrostem deficytu i długu publicznego. W wyżej wymienionej ustawie, w zakresie jednostek samorządu terytorialnego, oprócz limitów na poziom zadłużenia, wprowadzono ograniczenia dotyczące możliwych kosztów obsługi długu jednostek samorządu terytorialnego w danym roku. Zasady te pośrednio ograniczają wysokość deficytu, jaki może uchwalić i wykonać jednostka samorządu terytorialnego. Znowelizowana ustawa o finansach publicznych (ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych) wprowadza m.in. wzmocnienie kontroli nad wydatkami publicznymi dzięki wprowadzeniu kontroli zarządczej oraz nowych regulacji dotyczących audytu wewnętrznego oraz nowe, zindywidualizowane podejście do kwestii zadłużenia jednostek samorządu terytorialnego. Należy również zwrócić uwagę, że na 2010 r. zakładane jest przyspieszenie procesów prywatyzacyjnych, a plan prywatyzacji przyjęty przez rząd wpływa na zmniejszenie tempa przyrostu długu, a pośrednio również ograniczenie kosztów obsługi długu publicznego w kolejnych latach, a więc i zmniejszenie poziomu deficytu.

   Z poważaniem

   Podsekretarz stanu

   Jacek Dominik

   Warszawa, dnia 27 października 2009 r.