VI kadencja
Interpelacja nr 17065
do ministra infrastruktury
w sprawie wprowadzenia odpłatności za przejazd autostradami na odcinkach aglomeracyjnych
Szanowny Panie Ministrze! Na obszarze całego kraju istnieją odcinki autostrad (zwłaszcza autostradowe obwodnice aglomeracji miejskich), które oprócz przenoszenia ruchu tranzytowego spełniają również funkcję przenoszenia ruchu lokalnego. Dla odcinków tych na ogół nie istnieją alternatywne powiązania komunikacyjne, które wykluczałyby konieczność korzystania przez użytkowników ruchu lokalnego z autostrad. W tej sytuacji mieszkańcy jednego miasta, korzystając z autostrady, często podróżują z jednej dzielnicy do drugiej w ramach codziennych przejazdów do pracy, do ośrodków handlowych, urzędów itp. Poruszony problem wymaga rozwiązań systemowych dotyczących całego kraju. Korzystanie z przejazdu na odcinkach autostrad stanowiących obwodnice miast powinno być odpłatne jedynie dla przejeżdżających tranzytem, ruch lokalny zaś powinien pozostać bezpłatny.
Sytuacja ta występuje w szczególnie dużym natężeniu w aglomeracji górnośląskiej, będącej ogromnym, prawie dwumilionowym, spójnym organizmem urbanistycznym. W szczególności problem ten dotyczy autostrady A4, która na odcinku od węzła Kleszczów do węzła Brzęczkowice spełnia w ogromnym stopniu funkcję obsługi ruchu lokalnego między graniczącymi ze sobą miastami aglomeracji górnośląskiej, a także pomiędzy dzielnicami poszczególnych miast. Na tym odcinku w obrębie aglomeracji codziennie dojeżdża do pracy co najmniej kilkadziesiąt tysięcy osób. Wprowadzenie opłat na tej trasie sprawiłoby, że cały ruch powróciłby na ulice miast aglomeracji i je zakorkował. Podobne uwagi dotyczą również autostrady A1, która na niektórych odcinkach na obszarze województwa śląskiego będzie służyła także do obsługi ruchu lokalnego (zwłaszcza w odniesieniu do aglomeracji częstochowskiej, górnośląskiej i rybnickiej).
Z punktu widzenia mieszkańców wschodniej części Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego istotne jest, aby opłaty za przejazd autostradą A4 nie były pobierane na wyżej wskazanym odcinku, tj. od węzła z S1 do węzła Katowice-Murckowska, gdyż S1 stanowi tzw. obwodnicę wschodnią GOP, a zapewnienie sprawnego przepływu ludzi i towarów w istotny sposób może przełożyć się na rozwój gospodarczy tego regionu.
W związku z powyższym kieruję do Pana Ministra następujące pytania:
1. Mając na uwadze pojawiające się w prasie informacje dotyczące poglądu Ministerstwa Infrastruktury na zagadnienia bezpłatnych odcinków autostrad na terenie kraju, zwracam się z uprzejmą prośbą o doprecyzowanie stanowiska resortu w tym względzie w odniesieniu do autostrad A1 i A4 na obszarze Górnego Śląska, a mianowicie czy odcinki autostrady A1 od węzła Gliwice-Sośnica w kierunku północnym oraz autostrady A4 od węzła z S1 w kierunku zachodnim będą bezpłatne?
2. Kiedy należy spodziewać się nowelizacji przez Radę Ministrów rozporządzenia o autostradach płatnych?
3. Czy Rada Ministrów dokona niezbędnych zmian prawnych i organizacyjnych umożliwiających nieodpłatne korzystanie z autostrad na wyżej wymienionych odcinkach (zgodnie z art. 1 ust. 2 ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym, Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2571, z późn. zm. to rząd RP ustala w drodze rozporządzenia, które odcinki autostrad będą odpłatne)?
Z poważaniem
Poseł Witold Klepacz
Warszawa, dnia 21 lipca 2010 r.