VI kadencja

Interpelacja w sprawie usprawnienia czynności wykonywanych przez pracowników Poczty Polskiej SA

Interpelacja nr 15395

do ministra infrastruktury

w sprawie usprawnienia czynności wykonywanych przez pracowników Poczty Polskiej SA

   Szanowny Panie Ministrze! Biurokracja jest to jedna z form organizacji, szczególnie rozpowszechniona w instytucjach państwowych. Z założenia przyjętego przez Maxa Webera biurokracja miała być idealną i bezbłędną formą organizacji, jednakże wraz z jej rozrostem staje się ona jako system organizacyjny coraz bardziej dysfunkcjonalna. Model idealnej biurokracji opracowany został przez Maxa Webera i przedstawiony w jego klasycznym dziele ˝The Theory of Social and Economic Organization˝. Odbiega on jednak od współczesnych realiów i oczekiwań społecznych.

   Biorąc pod uwagę zasady kodeksu pracownika Poczty Polskiej SA, pamiętając o chlubnych tradycjach w ponad czterdziestoletniej historii instytucji, są oni zobowiązani do pielęgnacji najlepszych wzorców postępowania polskich pocztowców. Powinni widzieć konieczność w ugruntowaniu trwałych wartości koniecznych do pełnienia służby publicznej i spełniania oczekiwań klientów, nade wszystko zaś stawiać czoła nowym wyzwaniom, aby zachować przewagę konkurencyjną na wolnym rynku usług pocztowych.

   Dlatego właśnie zaspokajanie wszystkich potrzeb klienta stanowi trzon dobrego rozwoju i rozkwitu branży. Pragnę zauważyć, iż obecna sytuacja w placówkach pocztowych, np. długie kolejki, często nawet godzinne wyczekiwanie na załatwienie dość prostej sprawy danego obywatela, stanowi element niekomfortowych warunków oraz przyczynę rosnącego niezadowolenia klientów.

   Wymagania stawiane przez podstawowe zasady kodeksu pracownika Poczty Polskiej nierzadko nijak się mają do rzeczywistości, a przecież w dzisiejszych czasach musimy w krótkim czasie załatwić wiele spraw. Dlatego właśnie opieszałość i skomplikowane zasady działania pracowników omawianej instytucji jest dla społeczeństwa zbędnym dodatkiem do codziennych problemów, zmagań i wysiłków, jakim muszą sprostać. W wielu firmach i przedsiębiorstwach istnieją zasady opierające się na kontrolowaniu i sprawdzaniu nie tylko jakości, ale też wydajności pracy personelu. System taki podnosi w sposób znaczny efektywność pracy i zwiększa zadowolenie i komfort odbiorców danej usługi czy produktu. Pracownik opisywanej instytucji powinien być osobą godną zaufania i starać się być przykładem dla innych. Niestety w naszym kraju coraz częściej dochodzi do sytuacji, kiedy kodeks działań pracownika Poczty Polskiej staje się fikcją.

   W związku z powyższym zapytuję uprzejmie:

   Organizacja pracy na poczcie jest przestarzała, system niewydolny, a brak konkurencji skutkuje monopolistyczną strukturą. Jakie założenia na nadchodzący czas ma Ministerstwo Infrastruktury w sprawie przekształceń i zmian organizacji na poczcie w celu usprawnienia pracy?

   Poseł Beata Małecka-Libera

   Dąbrowa Górnicza, dnia 8 marca 2010 r.