VI kadencja
Interpelacja nr 4824
do ministra pracy i polityki społecznej
w sprawie nowelizacji ustawy o świadczeniach przedemerytalnych - ponowna
Szanowna Pani Minister! Udzielona odpowiedź na interpelację DRP.IX.0700-39-1/WP/08 jest niekompletna, w związku z czym ponawiam pytanie, prosząc o udzielenie pełnej odpowiedzi do poruszanego przeze mnie problemu.
Nawiązując do pierwotnej odpowiedzi, jakiej mi Pani udzieliła w kwestii poruszanego przeze mnie tematu, chciałbym zapewnić, że nie budzi mojej wątpliwości to, że osoby pobierające świadczenie przedemerytalne i jednocześnie dorabiające są ograniczane pewną miesięczną kwotą przychodu (aktualnie około 1900 zł miesięcznie). Zgadzam się również ze stanowiskiem, że obywateli powyżej 50. roku życia należy zachęcać do dalszej aktywności zawodowej. I właśnie w związku z tym mam zastrzeżenia co do sposobu rozliczania osób, które na własny wniosek zawieszają pobieranie świadczeń przedemerytalnych, żeby powrócić do pracy.
W myśl ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o świadczeniach przedemerytalnych (Dz. U. Nr 120, poz. 1252) osoba pobierająca świadczenia przedemerytalne rozliczana jest przez ZUS po zakończeniu roku rozliczeniowego, ustalonego od dnia 1 marca każdego roku do ostatniego dnia lutego następnego roku. Niestety takie same zasady rozliczenia dotyczą osoby, która pobierała świadczenia przedemerytalne przez pewien okres, a następnie na własny wniosek zawiesiła pobieranie świadczeń i powróciła do aktywności zawodowej.
W sytuacji takiej znalazł się pewien obywatel, który pobierał świadczenie przedemerytalne przez okres 5 miesięcy (od marca 2007 r. do lipca 2007 r.), nie dorabiając w tym czasie. W ciągu tego okresu kwota pobranego świadczenia wyniosła 5354,60 zł. W lipcu 2007 r. nadarzyła się okazja do powrotu do aktywności zawodowej, z której świadczeniobiorca jak najbardziej skorzystał. Z racji tego na własny wniosek zawiesił pobieranie świadczeń z myślą, że będzie mógł być pełnoprawnym pracownikiem, w żaden sposób nieograniczonym przez państwo. Niestety w świetle obowiązującego prawa były świadczeniobiorca (wraz z wcześniej pobraną kwotą świadczenia) nie mógł do 1 marca 2008 r. zarobić więcej niż 19 994,40 zł. Przekroczenie tej granicy skutkuje całkowitym zwrotem pobranych świadczeń. Taki właśnie stan rzeczy zastał byłego świadczeniobiorcę, po zakończeniu roku rozliczeniowego ZUS wydał decyzję stwierdzającą, że nienależnie pobrał świadczenia i nakazał ich zwrot.
Właśnie w tym miejscu leży cały sens moich wątpliwości. Bo niby dlaczego osoba, która zrezygnowała z pobierania świadczeń przedemerytalnych, odciążając tym samym budżet państwa, nie może zarabiać ile chce?
Jak już wyżej wspominałem, nie mam zastrzeżeń co do ograniczeń przychodów osób pobierających świadczenia przedemerytalne i jednocześnie dorabiających. Ale ograniczanie zarobków osób, które na własny wniosek zawieszają pobieranie świadczeń, żeby powrócić do pracy, jest rażącą niesprawiedliwością. Jestem przekonamy, że w wielu przypadkach świadomość takiego ograniczenia powoduje brak motywacji do podjęcia aktywności zawodowej. Świadczeniobiorcy wiedzą, że jak zawieszą pobieranie świadczeń, a później zarobią za dużo, to pobraną kwotę świadczenia będą musieli zwrócić. Wolą dorobić i nadal otrzymywać pieniądze od państwa.
Najlepszym rozwiązaniem takiej sytuacji byłoby wprowadzenie bieżącego rozliczania osób zawieszających pobieranie świadczeń przedemerytalnych. Jeżeli świadczeniobiorca pobierał świadczenie przez 5 miesięcy, a następnie je zawiesił, to powinien być rozliczony tylko za okres pobierania tego świadczenia. Taki przepis byłby wyjściem naprzeciw oczekiwaniom osób myślących o powrocie do aktywności zawodowej, jak również dowodem na to, że rząd realizuje politykę promującą zatrudnianie osób powyżej 50. roku życia.
W związku w powyższym ponawiam pytania do Pani Minister i proszę o odpowiedź:
1. Czy nie widzi Pani potrzeby nowelizacji ustawy o świadczeniach przedemerytalnych w kwestii rozliczania osób, które na własny wniosek zawieszają pobieranie świadczeń i podejmują aktywność zawodową na rozliczanie tylko za okres otrzymywania tych świadczeń?
2. Jeżeli nie, to dlaczego osoba zawieszająca pobieranie świadczeń przedemerytalnych na rzecz podjęcia pracy nie może zarabiać ile chce?
3. Czy Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej prowadzi statystki dotyczące osób, które zawiesiły pobieranie świadczeń na rzecz powrotu do aktywności zawodowej? Jeżeli tak, to proszę o przedstawienie danych.
4. Czy Pani resort posiada informacje, jaki procent omawianych świadczeniobiorców uzyskuje przychód z innego źródła?
Z poważaniem
Poseł Antoni Błądek
Stalowa Wola, dnia 29 października 2008 r.