VI kadencja

Odpowiedź na interpelację w sprawie podwyżek płac dla służb mundurowych

Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji - z upoważnienia prezesa Rady Ministrów -

na interpelację nr 9711

w sprawie podwyżek płac dla służb mundurowych

   Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na pismo z dnia 28 maja 2009 r. (sygn. SPS-023-9711/09) dotyczące interpelacji posła na Sejm RP pana Jarosława Matwiejuka w sprawie podwyżek płac dla służb mundurowych, z upoważnienia prezesa Rady Ministrów, uprzejmie przedstawiam następujące informacje.

   W odniesieniu do służb mundurowych podległych ministrowi spraw wewnętrznych i administracji informuję, że od dnia 1 stycznia 2009 r. nastąpił wzrost przeciętnych uposażeń funkcjonariuszy: Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej i Biura Ochrony Rządu. W ustawie budżetowej na rok 2009 (Dz. U. Nr 10, poz. 58) nastąpiło podwyższenie kwoty bazowej dla funkcjonariuszy do wysokości 1523,29 zł, co oznacza jej wzrost w stosunku do 2008 r. o 29,87 zł, tj. o 2%. Ponadto Rada Ministrów dokonała podwyższenia od dnia 1 stycznia 2009 r. wskaźników wielokrotności kwoty bazowej, stanowiącej przeciętne uposażenie funkcjonariuszy ww. służb - rozporządzeniami z dnia 22 grudnia 2008 r. w sprawie:

   - wielokrotności kwoty bazowej stanowiącej przeciętne uposażenie policjantów (Dz. U. Nr 236, poz. 1623) - z 2,48 do 2,65,

   - wielokrotności kwoty bazowej, stanowiącej przeciętne uposażenie funkcjonariuszy Straży Granicznej (Dz. U. Nr 236, poz. 1624) - z 2,50 do 2,67,

   - wielokrotności kwoty bazowej stanowiącej przeciętne uposażenie funkcjonariuszy Państwowej Straży Pożarnej (Dz. U. Nr 236, poz. 1625) - z 2,37 do 2,59,

   - wielokrotności kwoty bazowej, stanowiącej przeciętne uposażenie funkcjonariuszy Biura Ochrony Rządu (Dz. U. Nr 236, poz. 1626) - z 2,58 do 2,76.

   Powyższe wzrosty wskaźników wielokrotności wynikały z ustawy z dnia 12 stycznia 2007 r. o ustanowieniu ˝Programu modernizacji Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej i Biura Ochrony Rządu w latach 2007-2009˝ (Dz. U. Nr 35, poz. 213). W załączniku nr 4 do przedmiotowej ustawy przewidziano, że od dnia 1 stycznia 2009 r. wskaźnik ten wzrośnie dla: policjantów i funkcjonariuszy Straży Granicznej - o 0,17, funkcjonariuszy Państwowej Straży Pożarnej - o 0,22 oraz funkcjonariuszy Biura Ochrony Rządu - o 0,18.

   W konsekwencji przeciętne miesięczne uposażenie (łącznie z 1/12 nagrody rocznej) wzrosło, uwzględniając podwyższenie uposażeń wynikające z 2% wzrostu kwoty bazowej, w:

   - Policji - o 333 zł, tj. 9,0%,

   - Straży Granicznej - o 333 zł, tj. 8,9%,

   - Państwowej Straży Pożarnej - o 406 zł, tj. 11,5%,

   - Biurze Ochrony Rządu - o 351 zł, tj. 9,1%.

   Z kolei wzrosty uposażeń od dnia 1 stycznia 2009 r. na poszczególnych stanowiskach wynikają z rozporządzeń ministra spraw wewnętrznych i administracji:

   1) z dnia 17 lutego 2009 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad otrzymywania i wysokości uposażenia zasadniczego policjantów, dodatków do uposażenia oraz ustalania wysługi lat, od której jest uzależniony wzrost uposażenia zasadniczego (Dz. U. Nr 30, poz. 201),

   2) z dnia 11 lutego 2009 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie uposażenia zasadniczego oraz dodatków do uposażenia funkcjonariuszy Straży Granicznej (Dz. U. Nr 24, poz. 150),

   3) z dnia 11 marca 2009 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie uposażenia strażaków Państwowej Straży Pożarnej (Dz. U. Nr 43, poz. 352),

   4) z dnia 22 stycznia 2009 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie stawek uposażenia zasadniczego funkcjonariuszy Biura Ochrony Rządu (Dz. U. Nr 23, poz. 143).

   W oparciu o ww. przepisy formacje realizują wypłaty podwyższonych, od dnia 1 stycznia 2009 roku, uposażeń. Również uposażenia żołnierzy zawodowych zostały podwyższone od dnia 1 stycznia 2009 r. Podwyżka stawek uposażeń zasadniczych żołnierzy zawodowych dokonana została na podstawie art. 6 ustawy z dnia 23 grudnia 1999 r. o kształtowaniu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. Nr 110, poz. 1255 z późn. zm.), w myśl którego podstawę do określenia wysokości uposażeń żołnierzy zawodowych w danym roku budżetowym stanowią: limit zatrudnienia, kwota bazowa oraz wielokrotność kwoty bazowej. W 2009 r. wartości te przedstawiają się następująco:

   - limit zatrudnienia żołnierzy zawodowych oraz odbywających nadterminową zasadniczą służbę wojskową (w wojskowych jednostkach budżetowych) określony w ustawie budżetowej na 2009 r. wynosi 95 582 żołnierzy,

   - kwota bazowa określona w ustawie budżetowej na 2009 r. wynosi 1523,29 zł,

   - wielokrotność kwoty bazowej określona w rozporządzeniu prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 3 października 2007 r. w sprawie określenia wielokrotności kwoty bazowej stanowiącej przeciętne uposażenie żołnierzy zawodowych (Dz. U. Nr 192, poz. 1383, z późn. zm.) wynosi 2,60.

   W związku z powyższym w 2009 r. na uposażenia żołnierzy zawodowych oraz odbywających nadterminową zasadniczą służbę wojskową przeznaczono łączną kwotę 4 267 793 tys. zł.

   Wskazać należy, iż prowadzone obecnie prace zmierzające do pełnej profesjonalizacji Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, w szczególności decyzja rządu o zawieszeniu od 2009 r. obowiązku odbywania zasadniczej służby wojskowej, a także znaczący wzrost wynagrodzeń na cywilnym rynku pracy, otwarcie rynków pracy przez państwa członkowskie Unii Europejskiej oraz wzrost poziomu uposażeń oferowanych kandydatom na najniższych stanowiskach służbowych w innych niż wojsko służbach mundurowych spowodowały, że jednym z zasadniczych zadań realizowanych przez resort obrony narodowej w 2008 r. w sferze zabezpieczenia materialnego żołnierzy zawodowych było uatrakcyjnienie warunków służby żołnierzy korpusu szeregowych zawodowych. Powyższe miało na celu zoptymalizowanie warunków, które umożliwią nabór i utrzymanie w służbie wojskowej odpowiedniej liczby szeregowych zawodowych. Obecnie nabór ten ma charakter dobrowolny. W związku z tym system zachęt finansowych ukierunkowany został na pozyskiwanie żołnierzy korpusu szeregowych zawodowych.

   W 2008 r. opracowano założenia podwyżki uposażeń żołnierzy zawodowych od dnia 1 stycznia 2009 r., zgodnie z którymi największy powinien być wzrost uposażeń szeregowych zawodowych oraz żołnierzy pełniących nadterminową zasadniczą służbę wojskową (którzy od dnia 1 stycznia 2010 r. staną się żołnierzami zawodowymi). W związku z powyższym od dnia 1 stycznia 2009 r. podwyższono kwoty miesięcznych uposażeń żołnierzy:

   - szeregowych nadterminowych - o 26,3% (o 500 zł - do kwoty 2400 zł),

   - szeregowych zawodowych - o 13,6% (o 300 zł - do kwoty 2500 zł),

   - oficerów i podoficerów - od 3,5% (dla generałów, tj. o 500 zł) do 8,9% (dla kaprali, tj. o 240 zł).

   Zgodnie z art. 8 ww. ustawy o kształtowaniu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej oraz o zmianie niektórych ustaw, podwyższenie wynagrodzeń dla pracowników państwowej sfery budżetowej następuje w ciągu 3 miesięcy od dnia ogłoszenia ustawy budżetowej, z wyrównaniem od dnia 1 stycznia danego roku. Nowe stawki uposażenia zasadniczego żołnierzy zawodowych zostały określone w rozporządzeniu ministra obrony narodowej z dnia 8 stycznia 2009 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie stawek uposażenia zasadniczego żołnierzy zawodowych (Dz. U. Nr 6, poz. 36) i wypłacone żołnierzom zawodowym w marcu 2009 r., z wyrównaniem od dnia 1 stycznia 2009 r.

   Natomiast w odniesieniu do poruszonej w wystąpieniu kwestii kształtowania wynagrodzeń cywilnych pracowników wojska pragnę poinformować, że stosownie do informacji przekazanych przez Ministerstwo Obrony Narodowej, minister obrony narodowej, odpowiadając pismem z dnia 1 czerwca 2009 r. (sygn. 603/888/I100/09/PNP) na interpelację posła na Sejm RP Pana Jarosława Matwiejuka w sprawie groźby protestów pracowników cywilnych wojska (SPS-023-9544/09), udzielił stosownych informacji w przedmiotowym zakresie.

   Odnosząc się zaś do podwyżek płac dla funkcjonariuszy Służby Więziennej, wskazać należy, iż funkcjonariusze tej formacji objęci zostali podwyżką uposażeń wynikającą z dwóch tytułów: wzrostu o 2% kwoty bazowej, co wynika z zapisów zawartych w ustawie budżetowej na rok 2009, oraz wzrostu wskaźnika wielokrotności kwoty bazowej z 2,48 do 2,65, tj. o 0,17. Przeciętne uposażenie funkcjonariusza Służby Więziennej wzrosło o 303,91 zł, zaś liczone wraz z nagrodą roczną o 333,04 zł. Podwyżka została zrealizowana w pierwszej dekadzie maja 2009 r., tj. po wejściu w życie rozporządzenia ministra sprawiedliwości z dnia 7 kwietnia 2009 r. w sprawie uposażenia zasadniczego funkcjonariuszy Służby Więziennej (Dz. U. Nr 57, poz. 474). Środki wynikające z ww. wzrostów przeznaczone zostały na:

   1) stosownie do uzgodnień zawartych z partnerem społecznym jednakową 9% podwyżką uposażenia zasadniczego oraz dodatku z tytułu wysługi lat objęto wszystkie stanowiska funkcjonariuszy Służby Więziennej, z wyłączeniem stanowiska młodszego referenta. Przeciętne uposażenie funkcjonariusza wzrosło z tego tytułu o 204,27 zł,

   2) pozostałe środki przeznaczono na:

   - wzrost dodatku za wysługę lat z tytułu upływu czasu uprawniającego do wyższego dodatku,

   - awanse w stopniu i na stanowisku,

   - regulację dodatków służbowych.

   Jednocześnie informuję, że w dniu 16 września 2008 r. Rada Ministrów przyjęła uchwałę nr 187/2008 w sprawie ustanowienia programu wieloletniego ˝Modernizacja Służby Celnej w latach 2009-2011˝. Celem programu jest między innymi wzmocnienie motywacyjnego systemu uposażeń i wynagrodzeń w Służbie Celnej. Uchwała zakłada przeznaczenie dodatkowych środków na realizację ww. celu, co umożliwi wzrost wysokości wskaźnika wielokrotności kwoty bazowej w 2009 r. do poziomu 2,50, w 2010 r. - 2,67, a w 2011 r - 2,72. Element motywacyjny w systemie wynagradzania funkcjonariuszy Służby Celnej zostanie osiągnięty poprzez wprowadzenie kategorii uposażeń na poszczególnych stanowiskach, a także rozszerzenie katalogu dodatków związanych z miejscem pełnienia służby i charakterem wykonywanych zadań - wprowadzone zostaną między innymi dodatki z tytułu pełnienia służby w oddziałach celnych granicznych, grupach mobilnych, a także dla funkcjonariuszy realizujących zadania poborców. Ponadto elementem uposażenia osób zajmujących stanowiska kierownicze będą dodatki funkcyjne, których wysokość uzależniona będzie od zakresu sprawowanego nadzoru.

   Zasady ustalania wysokości uposażeń funkcjonariuszy celnych określone zostały w projekcie nowej ustawy o Służbie Celnej i zostaną doprecyzowane w aktach wykonawczych. W związku z tym wymienione składniki uposażeń zostaną wprowadzone po wejściu w życie przedmiotowej ustawy, której projekt aktualnie jest przedmiotem prac połączonych: Komisji Finansów Publicznych oraz Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych. Powyższe pozwoli na wykorzystanie środków w sposób założony w ww. programie wieloletnim ˝Modernizacja Służby Celnej w latach 2009-2011˝.

   Z poważaniem

   Podsekretarz stanu

   Adam Rapacki

   Warszawa, dnia 22 czerwca 2009 r.