VI kadencja

Odpowiedź na interpelację w sprawie remontu dworca kolejowego w Poznaniu

Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury - z upoważnienia ministra -

na interpelację nr 20870

w sprawie remontu dworca kolejowego w Poznaniu

   Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na interpelację pana posła Stanisława Steca, skierowaną do ministra infrastruktury pana Cezarego Grabarczyka przy piśmie z dnia 2 marca 2011 r., nr SPS-023-20870/11, w sprawie remontu dworca kolejowego w Poznaniu przedstawiam poniższe informacje.

   PKP SA wspólnie z wybraną w drodze rokowań firmą TriGranit realizuje zadanie pn. ˝Zintegrowane centrum komunikacyjne Poznań Główny˝. W ramach inwestycji powstanie nowoczesna konstrukcja obejmująca nowy dworzec kolejowy, terminal autobusowy i przystanek miejskiej komunikacji tramwajowej oraz parkingi, hotel i galerię handlową. Wartość inwestycji wynosi ok. 160 mln euro. Umowa inwestycyjna pomiędzy PKP SA i węgierską firmą TriGranit specjalizującą się w inwestycjach na rynku nieruchomości została podpisana w czerwcu ubiegłego roku i po spełnieniu wszystkich warunków weszła w życie w grudniu 2010 r. Zgodnie z zawartą umową inwestycyjną PKP SA wnosi do inwestycji nieruchomości gruntowe zlokalizowane w rejonie obecnego dworca, natomiast firma TriGranit zobowiązana jest do zaangażowania niezbędnego kapitału finansowego, przygotowania projektu inwestycji uzgodnionego z miastem Poznań i realizacji przedmiotowego przedsięwzięcia.

   Aktualnie strony koncentrują się na uzyskaniu wszystkich pozwoleń niezbędnych do rozpoczęcia budowy nowego dworca, który powstanie w pierwszym etapie inwestycji. Szacuje się, że prace budowlane rozpoczną się w pierwszej połowie 2011 r., a zakończą w drugim kwartale 2012 r., jeszcze przed Mistrzostwami Europy w Piłce Nożnej Euro 2012. Obecnie trwają roboty wyburzeniowe budynków zlokalizowanych za peronem 3. Prace rozbiórkowe mają na celu przygotowanie placu budowy pod zintegrowane centrum komunikacyjne, w tym nowy Dworzec Główny w Poznaniu. Zgodnie z założeniami budowa nowej hali dworcowej nie wymaga zamykania i wyburzania istniejącego Dworca Głównego w Poznaniu, a istniejąca infrastruktura może funkcjonować w trakcie budowy nowego obiektu dworcowego. Jedyne zakłócenia, jakie mogą występować w trakcie prowadzenia robót budowlanych, to niedogodności związane z budową nad peronami nowego dworca kolejowego, co wiąże się z tymczasowym zamykaniem poszczególnych peronów.

   Terminowa realizacja inwestycji zależy w dużej mierze od uzyskania i uprawomocnienia się wszystkich wymaganych decyzji administracyjnych. Umowa inwestycyjna przewiduje, że w przypadku opóźnienia w realizacji (budowie) nowego dworca kolejowego TriGranit zapłaci PKP SA karę umowną. Z założenia środki uzyskane z ww. kary umownej zostaną przeznaczone przez PKP SA na remont istniejącego dworca Poznań Główny. Szczegółowy zakres ewentualnego remontu istniejącego dworca Poznań Główny zostanie przez strony określony pomiędzy 4 maja a 1 września 2011 r. w przypadku zaistnienia opóźnień w realizacji zintegrowanego centrum komunikacyjnego Poznań Główny. Zarządca infrastruktury PKP Polskie Linie Kolejowe SA do chwili obecnej wyremontował peron 3. Aktualnie w trakcie remontu jest peron 2. oraz planowany jest remont peronu 1. Ponadto należy nadmienić, że w ramach realizowanych przez PKP SA remontów obiektów dworcowych (współfinansowanych ze środków budżetowych) zostanie wyremontowany również dworzec letni wraz z peronem 4b. (planowane zakończenie inwestycji - lipiec 2011 r.).

   Z poważaniem

   Podsekretarz stanu

   Andrzej Massel

   Warszawa, dnia 23 marca 2011 r.