VI kadencja
Interpelacja nr 10995
do ministra infrastruktury
w sprawie likwidacji połączeń kolejowych
Szanowny Panie Ministrze! Likwidacja dotknie kilkanaście procent połączeń PKP InterCity. Od września zawieszone mają być kursy na trasach m.in. Wrocław - Lublin, Gliwice - Kielce, Jelenia Góra - Szklarska Poręba, Częstochowa - Szczecin i Toruń - Poznań. Inne trasy spółka zamierza skrócić. Ekspres ˝Rejtan˝ z Warszawy do Wrocławia zakończy bieg w Gliwicach, a ˝Pogórze˝ ze stolicy do Jeleniej Góry - we Wrocławiu. Niektóre pociągi będą jeździć rzadziej lub zmienią trasę, np. ˝Pieniny˝ z Warszawy do Przemyśla dojadą tylko dwa razy w tygodniu. W pozostałe dni ekspres zatrzyma się w Krakowie. Trudniej będzie też dojechać na Śląsk, do Szczecina, Ełku na Mazurach i Słupska, skąd PKP InterCity chce przerzucić pociągi do Kołobrzegu. Zniknąć może ok. 70 połączeń pospiesznych i ekspresowych pomiędzy największymi miastami, np. Wrocławia z Białymstokiem, Torunia z Poznaniem czy Szczecina z Częstochową. Niektóre ekspresy będą miały skrócone trasy albo będą jeździć tylko dwa dni w tygodniu. Trudniej będzie dojechać np. do Słupska, Szklarskiej Poręby czy na Śląsk. Znikną pociągi z Zamościa (w zamian będą autobusy).
Wobec powyższego proszę Pana Ministra o odpowiedź na następujące pytania:
1. Dlaczego PKP InterCity likwiduje połączenia, nie licząc się w ogóle z podróżnymi?
2. Dlaczego PKP InterCity, szukając oszczędności, likwiduje połączenia, oszczędzając na pasażerach?
3. Czy likwidacja połączeń jest jednym z ˝cudów˝ rządu premiera Donalda Tuska i receptą na poprawienie sytuacji w PKP?
4. Dlaczego PKP InterCity likwiduje połączenia, skoro jest spółką publiczną i ma zapewniać transport publiczny, a nie działać tylko w sposób komercyjny?
5. Na jakich analizach oparto potrzebę likwidacji?
6. Czy rozważono inne alternatywne rozwiązania sytuacji?
7. Jakie podjęto kroki, aby na zmianach nie ucierpieli podróżni?
8. Jakie jeszcze ˝cudowne˝ recepty proponuje ministerstwo w sprawie transportu publicznego?
Z wyrazami szacunku
Poseł Tomasz Kamiński
Warszawa, dnia 20 sierpnia 2009 r.