VI kadencja

Odpowiedź na interpelację w sprawie planowania zakupów i dystrybucji sprzętu komputerowego w wojsku

Odpowiedź ministra obrony narodowej

na interpelację nr 11314

w sprawie planowania zakupów i dystrybucji sprzętu komputerowego w wojsku

   Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na interpelację pani poseł Anny Sobeckiej w sprawie planowania zakupów i dystrybucji sprzętu komputerowego w wojsku (SPS-023-11314/09), uprzejmie proszę o przyjęcie następujących wyjaśnień.

   Podstawową formą realizacji potrzeb na sprzęt informatyczny i oprogramowanie w resorcie obrony narodowej są dostawy centralne. W uzasadnionych przypadkach, podyktowanych pilną potrzebą operacyjną, szkoleniową lub gospodarczą, jako uzupełnienie powyższego trybu realizowane są na poziomie wojskowych jednostek budżetowych zakupy zdecentralizowane. Proces ten składa się z trzech głównych etapów: planowania, pozyskiwania (zakupu) i dystrybuowania (dostarczania). W przypadku dostaw sprzętu realizowanych centralnie uwzględnić należy również (do chwili wydania sprzętu użytkownikowi końcowemu) etap jego przechowywania w składach rejonowych baz materiałowych.

   Odpowiadając na pytanie pani poseł Anny Sobeckiej dotyczące działań Ministerstwa Obrony Narodowej na rzecz usprawnienia procesu planowania zakupów i dystrybucji sprzętu komputerowego, uprzejmie informuję, że z dniem 1 stycznia br. w resorcie obrony narodowej rozpoczęto eksploatację użytkową systemu informatycznego SIGMAT-RBM (w zakresie służb: mundurowej, paliwowej, środków bojowych i żywnościowej). System ten wspomaga zarządzanie i kierowanie w organach wykonawczych rejonowego systemu zaopatrywania wojsk, jakimi są rejonowe bazy materiałowe. Pozwoli to m.in. na efektywne dystrybuowanie zgromadzonych zasobów i na sprawne szacowanie ich aktualnego stanu ewidencyjnego. Zakończenie wdrażania systemu zaplanowano do końca bieżącego roku.

   Rozpoczęto również budowę systemu informatycznego wspomagającego proces planowania rzeczowego. Podstawą rozpoczęcia realizacji tego zadania była decyzja nr 463/MON ministra obrony narodowej z dnia 8 października 2008 r. w sprawie powołania zespołu zadaniowego do spraw integracji i rozwoju logistycznych systemów informatycznych (Dz. Urz. MON Nr 19, poz. 255). Według założeń prototyp systemu powinien zostać opracowany do końca bieżącego roku. W ramach realizacji przedsięwzięcia założono, że wszystkie procesy zachodzące od momentu powstania (zgłoszenia) potrzeby, aż do momentu jej zrealizowania (dostarczenia zasobu) będą wspierane przez system informatyczny. Tworzony system, wspomagający proces planowania rzeczowego, jest częścią zintegrowanego wieloszczeblowego systemu informatycznego resortu obrony narodowej. Przewidywane korzyści z budowy i wdrożenia systemu planowania rzeczowego jednostek wojskowych wspomaganych informatycznie (w wariancie docelowym) to:

   1) zapewnienie pełnej i wiarygodnej informacji na każdym etapie realizacji procesu:

   - aktualna wersja planu, dostępna dla wszystkich uczestników procesu (zgodnie z przyznanymi uprawnieniami),

   - informacja o aktualnych stanach zasobów obronnych w jednostkach i komórkach organizacyjnych resortu obrony narodowej (w wymiarze ilościowym i jakościowym),

   - możliwość sprawdzenia stanu zapotrzebowania - do natychmiastowego wglądu,

   - natychmiastowy dostęp do zgłoszonych i zatwierdzonych propozycji korekt planów rzeczowych;

   2) zmniejszenie do niezbędnego minimum obiegu dokumentów papierowych przez zapewnienie możliwości realizowania niezbędnych korekt, uzgodnień i akceptacji w ramach systemu informatycznego;

   3) skrócenie czasu realizacji procesu planowania rzeczowego;

   4) przyspieszenie obiegu informacji;

   5) zmniejszenie liczby osób zaangażowanych w realizację procesu.

   Podjęte zostały również prace nad zbudowaniem systemu informującego o zasobach dla wszystkich szczebli decyzyjnych. Systemem ten pozwoli zgromadzić w jednym miejscu i przedstawić w sposób syntetyczny oraz analityczny informacje o wszystkich zasobach resortu obrony narodowej posiadanych we wszystkich jego jednostkach i komórkach organizacyjnych. Zakończenie prac nad wersją testową systemu zaplanowano na czwarty kwartał bieżącego roku.

   Z dniem 1 stycznia br. wprowadzono w resorcie obrony narodowej również system jednolitego indeksu materiałowego. Planuje się, że do końca 2010 r. całość zasobów resortu będzie identyfikowana w oparciu o ten indeks jako wyróżnik jednoznacznej identyfikacji wyrobów, stanowiący podstawę dla optymalnych rozwiązań ewidencyjnych i planistycznych. Rozpoczął się także proces opracowania i wdrożenia norm należności tzw. naliczeniowego sprzętu informatycznego w postaci indywidualnych norm należności - według stanowisk etatowych oraz zbiorczych norm należności - według komórek oraz jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej. Zakończenie prac w tym zakresie przewidziano na czwarty kwartał br. Trwa również opracowywanie procedur dostosowanych do aktualnej struktury organizacyjnej resortu obrony narodowej, obejmujących mapę procesów logistycznych, finansowych i kadrowych.

   Wszystkie powyższe działania mają na celu wsparcie procesu kierowania i zarządzania zasobami w oparciu o aktualne dane ewidencyjne.

   Pragnę ponadto poinformować, że wykazane podczas kontroli Najwyższej Izby Kontroli problemy i niedociągnięcia w zakresie planowania zakupów oraz dystrybucji sprzętu informatycznego i oprogramowania zostały uwzględnione w zaktualizowanej ˝Instrukcji prowadzenia gospodarki materiałowo-technicznej sprzętem informatyki i oprogramowaniem w resorcie obrony narodowej˝, wprowadzonej do użytku decyzją nr 97/MON ministra obrony narodowej z dnia 27 marca 2009 r. (Dz. Urz. MON Nr 6, poz. 74), obowiązującej od dnia 1 czerwca br. Instrukcja określa m.in. szczegółowo ilość sprzętu informatycznego i kopii oprogramowania, która może znajdować się w zasobach magazynowych na potrzeby utrzymania ciągłości zaopatrywania komórek i jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej.

   W odniesieniu do kwestii ewentualnych strat finansowych, wynikłych ze sposobu gospodarowania magazynowanym mieniem, uprzejmie informuję, że przechowywany przez dłuższy czas sprzęt został rozdysponowany i przydzielony właściwym użytkownikom, którzy wykorzystują jego w pełni zachowane parametry techniczne. Opóźnienia w dystrybucji wynikały z dążenia do zapewnienia posiadania zapasów magazynowych na wypadek wystąpienia nagłego zapotrzebowania, w sytuacji braku ciągłości dostaw w latach 2005-2007.

   Ze względu na fakt, że warunki przechowywania sprzętu nie spowodowały obniżenia jego walorów użytkowych oraz parametrów technicznych, sprzęt ten jako pełnowartościowy mógł zostać wykorzystany zgodnie z przeznaczeniem i dlatego nie można w tym przypadku mówić o wystąpieniu strat finansowych.

   Przedstawiając powyższe wyjaśnienia, pozostaję w przekonaniu, że uzna je Pan Marszałek za wystarczające.

   Łączę wyrazy szacunku i poważania

   Minister

   Bogdan Klich

   Warszawa, dnia 5 października 2009 r.