VI kadencja

Odpowiedź na zapytanie w sprawie likwidacji oddziału Poczty Polskiej SA w Biedrusku

Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury - z upoważnienia ministra -

na zapytanie nr 8634

w sprawie likwidacji oddziału Poczty Polskiej SA w Biedrusku

   Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na zapytanie posła Michała Stuligrosza, nr SPS-024-8634/11, w sprawie likwidacji oddziału Poczty Polskiej SA w Biedrusku, przedstawiam, co następuje.

   Pragnę poinformować pana posła, że przeprowadzana przez Pocztę Polską optymalizacja sieci pocztowej skupia się na przekształcaniu urzędów pocztowych w agencje pocztowe. Zgodnie z art. 3 pkt 14 ustawy z dnia 12 czerwca 2003 r. Prawo pocztowe (t.j. Dz. U. z 2008 r. Nr 189, poz. 1159, z późn. zm.) za placówkę operatora uznaje się jednostkę organizacyjną operatora, agenta lub agenta pocztowego. W związku z tym zastępowanie urzędów pocztowych agencjami nie powoduje ograniczenia dostępu do placówek pocztowych. Rozwiązanie takie pozwala na zapewnienie mieszkańcom dostępu do powszechnych usług pocztowych i jednocześnie umożliwia operatorom pocztowym optymalizację kosztów ponoszonych na sieć pocztową. Przekształcanie urzędów pocztowych w agencje może spowodować na obszarach o wysokim popycie na usługi (np. w dużych miastach) wzrost dostępności, gdyż przewidywane jest zastępowanie pojedynczego urzędu kilkoma agencjami. Również godziny otwarcia placówki pocztowej mogą ulec wydłużeniu, gdy zostanie ona zlokalizowana w punktach firm sieciowych.

   Przekształcanie placówek, w myśl zapewnień zarządu, nie spowoduje pogorszenia jakości i terminowości świadczenia usług. W szczególności biorąc pod uwagę fakt, że agenci zobowiązywani są w nowo zawieranych umowach agencyjnych do świadczenia nie tylko pełnego zakresu usług powszechnych, ale również usług dodatkowych, na które istnieje popyt na danym obszarze.

   Lista placówek, które Poczta Polska zamierza przekształcić w kolejnym roku, sporządzana jest przez spółkę pod koniec każdego roku. Zgodnie z tą listą filia urzędu pocztowego w znajdującej się pod Poznaniem miejscowości Biedrusko wskazana została do przekształcenia w agencję pocztową, której planowana lokalizacja znajdować się będzie w tej samej miejscowości.

   W tym miejscu chciałbym zaznaczyć, że minister infrastruktury nie ma prawnej możliwości decydowania o przekształceniu konkretnej placówki. Tego typu kwestie leżą w kompetencji zarządu i właściwych jednostek organizacyjnych spółki.

   Przeprowadzone przez Pocztę Polską badania sieci placówek pocztowych wykazują, że przeciętnie w placówce wiejskiej wykonywane jest miesięcznie 9-krotnie mniej usług niż w placówce miejskiej. Problem znikomej ilości usług dotyczy zwłaszcza placówek pocztowych zlokalizowanych w miejscowościach wiejskich niebędących siedzibami władz gmin, w których miesięcznie przeciętnie na placówkę realizowanych jest ponad 11-krotnie mniej usług niż w placówce wiejskiej zlokalizowanej w miejscowości będącej siedzibą władz gminy. Dlatego też przy jednoczesnym wzroście kosztów utrzymania placówek odnotowywany był stały wzrost liczby placówek nierentownych i wysoko nierentownych. Jednocześnie działalność Poczty Polskiej nie jest finansowana z budżetu państwa, co oznacza, że koszty związane z utrzymywaniem placówek nierentownych w całości ponoszone są przez spółkę.

   Odnosząc się do pytania dotyczącego utrudnień w korzystaniu z usług Poczty Polskiej SA, informuję, że spółka ta, jako operator publiczny, zobowiązana jest do utrzymania dostępu do powszechnych usług pocztowych na poziomie określonym w rozporządzeniu ministra infrastruktury z dnia 9 stycznia 2004 r. w sprawie warunków wykonywania powszechnych usług pocztowych (Dz. U. Nr 5, poz. 34, z późn. zm.). § 44 rozporządzenia stanowi, że na terenie kraju powinno być minimum 8240 placówek pocztowych operatora publicznego, a ponadto jedna placówka powinna przypadać (średnio w skali kraju) na 7000 mieszkańców - na terenie miast oraz na 85 km2 powierzchni - na obszarach wiejskich. Na koniec 2010 r. Poczta Polska utrzymywała 8365 placówek. Jedna placówka przypadała średnio na 6090 mieszkańców miast oraz na 64,7 km2 obszarów wiejskich. Z powyższych danych wynika, że Poczta Polska utrzymuje większą liczbę placówek niż wymagana przepisami prawa.

   Minister infrastruktury, nowelizując w 2009 r. przepisy rozporządzenia, przewidział możliwość realizowania na terenach wiejskich podstawowych usług pocztowych u listonosza obsługującego rejon doręczeń. Zmienione regulacje rozporządzenia umożliwiły także szersze funkcjonowanie tzw. placówek ruchomych, co pozwala na zapewnienie dostępu do usługi powszechnej na obszarach wiejskich w stopniu skorelowanym z rzeczywistym zapotrzebowaniem występującym na danym terenie.

   Ponadto w myśl § 15 rozporządzenia istnieje możliwość doręczania przesyłek poleconych do oddawczej skrzynki pocztowej adresata, jeżeli złożył on we właściwej miejscowo placówce oddawczej operatora pisemne żądanie w tej sprawie. Przepis ten nie ma zastosowania jedynie w przypadku przesyłek z potwierdzeniem odbioru. Zgodnie z § 26 ust. 2 Regulaminu świadczenia powszechnych usług pocztowych takie żądanie jest nieodpłatne. Rozwiązanie to również wpływa na dostęp do usług pocztowych, gdyż przesyłki polecone nie muszą być odbierane w urzędzie pocztowym, w przypadku gdy listonosz nie zastanie adresata.

   W odpowiedzi na pytanie dotyczące planowanych zmian w regulacjach prawnych wyjaśniam, że potrzeba uchwalenia nowego prawa wynika bezpośrednio z obowiązku implementacji do polskiego porządku prawnego do dnia 31 grudnia 2012 r. postanowień dyrektywy 2008/6/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 lutego 2008 r. zmieniającej dyrektywę 97/67/WE w odniesieniu do pełnego urzeczywistnienia rynku wewnętrznego usług pocztowych Wspólnoty (Dz. U. L 52 z dnia 27.02.2008 r., s. 3). Z chwilą wejścia w życie nowego prawa pocztowego rynek pocztowy zostanie w pełni otwarty.

   Obowiązek państwa zagwarantowania społeczeństwu dostępu do usługi powszechnej będzie zrealizowany poprzez wyznaczenie operatora pocztowego do świadczenia określonego katalogu usług pocztowych na określonych warunkach. Operator wyznaczony będzie obowiązany do świadczenia usług powszechnych na terenie całego kraju, zapewniając odpowiednią gęstość swoich placówek oraz odpowiednie do zapotrzebowania na danym terenie rozmieszczenie pocztowych skrzynek nadawczych. Warunki w zakresie gęstości placówek określone będą (podobnie jak to ma miejsce obecnie) w rozporządzeniu ministra właściwego do spraw łączności. Zatem przygotowywana konstrukcja prawna dotycząca zapewnienia dostępu do powszechnych usług pocztowych będzie analogiczna do obecnej.

   Przedstawiając powyższe, wyrażam nadzieję, że zaprezentowane informacje w sposób wyczerpujący wyjaśniają kwestie poruszone w zapytaniu.

   Z poważaniem

   Podsekretarz stanu

   Maciej Jankowski

   Warszawa, dnia 24 lutego 2011 r.