VI kadencja
Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury - z upoważnienia ministra -
na interpelację nr 4358
w sprawie uporządkowania i modernizacji sieci dróg
Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na interpelację Pani Poseł Danuty Pietraszewskiej, przesłaną przy piśmie nr SPS-023-4358/08 z dnia 21 lipca 2008 r., w sprawie modernizacji i uporządkowania sieci drogowe, uprzejmie przekazuję następujące informacje.
Szczegółowe plany realizacji inwestycji drogowych na lata 2008-2012 określone zostały w przyjętym przez Radę Ministrów w dniu 25 września 2007 r. ˝Programie budowy dróg krajowych na lata 2008-2012˝. Podstawą konstrukcji rządowego programu inwestycji drogowych stały są programy operacyjne, służące absorpcji środków unijnych w obecnej perspektywie finansowej. ˝Program budowy dróg krajowych na lata 2008-2012˝ jest ściśle skorelowany z planami realizacji inwestycji drogowych umieszczonych w wykazach załączonych do Programu Operacyjnego ˝Infrastruktura i środowisko˝ oraz Programu Operacyjnego ˝Rozwój Polski Wschodniej˝.
Oprócz inwestycji rzeczowych ww. program zawiera także precyzyjnie oszacowane środki, z pomocą których będą realizowane konkretne projekty drogowe. Jednocześnie pragnę poinformować, że w programie uwzględniona została również rezerwa, która przeznaczona jest na pokrycie wzrostu kosztów realizacji inwestycji drogowych w kolejnych latach, począwszy od 2008 r.
Zasadniczym celem podejmowanych działań jest stworzenie sieci drogowej o znacznie wyższych niż obecnie parametrach użytkowych, w szczególności poprzez stworzenie szkieletu dróg o dużej przepustowości, stanowiących sieć połączeń pomiędzy największymi ośrodkami gospodarczymi kraju.
Ponadto uprzejmie informuję, że w resorcie infrastruktury został przygotowany projekt ustawy o zmianie ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw. Główną ideą przedmiotowego projektu jest likwidacja decyzji o ustaleniu lokalizacji drogi i decyzji o pozwoleniu na budowę i zastąpieniu ich jedną decyzją o zezwoleniu na realizację przedsięwzięcia drogowego. Decyzja ta oprócz elementów składających się na dotychczasową decyzję o ustaleniu lokalizacji drogi oraz decyzję o pozwoleniu na budowę określałaby także ograniczenia w korzystaniu z nieruchomości, niezbędne do dokonania przebudowy istniejącej sieci uzbrojenia terenu oraz przebudowy dróg innych kategorii niż obecnie realizowana. Natomiast w obecnym systemie prawnym wykonanie tych czynności wymagało uzyskania odrębnej decyzji administracyjnej, co niepotrzebnie przedłużało proces inwestycyjny i powiększało jego koszty. Omawiany projekt ustawy w dniu 25 lipca br. został przyjęty przez Sejm RP, a w dniu 7 sierpnia br. przez Senat. Przewidywany termin wejścia w życie przepisów to wrzesień bieżącego roku.
Jak wynika z powyższego, resort infrastruktury podejmuje działania zmierzające do rozbudowy infrastruktury drogowej oraz przyspieszenia i usprawnienia procesu przygotowania i realizacji inwestycji.
Odnosząc się do kwestii uporządkowania sieci drogowej, uprzejmie wyjaśniam, że na zlecenie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, Politechnika Warszawska opracowuje studium układu dróg szybkiego ruchu w Polsce, układ kierunkowy horyzont 2025 r., wraz z analizą podziału funkcjonalnego całej sieci drogowej w Polsce. Celem studium jest analiza obowiązującego układu autostrad i dróg ekspresowych oraz potwierdzenie lub zaproponowanie ewentualnych zmian w układzie autostrad i dróg ekspresowych w horyzontach 2013 i 2025 oraz w podziale funkcjonalnym całej sieci drogowej w Polsce. Z tego też powodu wydaje się, iż o zasadniczych zmianach w sieci drogowej w naszym kraju zdecydować należy dopiero po opracowaniu powołanego studium.
Jednocześnie uprzejmie informuję, że w chwili obecnej w resorcie trwają prace analityczne nad kompleksową nowelizacją ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 19, poz. 115, z późn. zm.) w zakresie opracowania w pełni funkcjonalnego systemu zarządzania drogami publicznymi oraz wypracowania mechanizmów współpracy pomiędzy poszczególnymi zarządcami tych dróg. W szczególności prace te koncentrują się nad usprawnieniem zarządzania drogami krajowymi poprzez przekazanie części kompetencji zarządcy od generalnego dyrektora dróg krajowych i autostrad do samorządów województw wraz z zapewnieniem środków finansowych na przekazywane zadania.
Z poważaniem
Podsekretarz stanu
Zbigniew Rapciak
Warszawa, dnia 18 sierpnia 2008 r.