VI kadencja

Odpowiedź na interpelację w sprawie gazu ziemnego, jego kaloryczności, parametrów ilościowych oraz jakościowych dostarczanego odbiorcom paliwa, a także zasadności wprowadzenia zmian w tym zakresie, metod pomiaru i rozliczania kosztów dostaw gazu z uwzględnieniem roli, jaką miałby w omówionej kwestii odegrać monopolista, jakim w praktyce jest PGNiG SA, a także inni mogący się pojawić w przyszłości dostawcy

Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Gospodarki - z upoważnienia ministra -

na interpelację nr 8073

w sprawie gazu ziemnego, jego kaloryczności, parametrów ilościowych oraz jakościowych dostarczanego odbiorcom paliwa, a także zasadności wprowadzenia zmian w tym zakresie, metod pomiaru i rozliczania kosztów dostaw gazu z uwzględnieniem roli, jaką miałby w omówionej kwestii odegrać monopolista, jakim w praktyce jest PGNiG SA, a także inni mogący się pojawić w przyszłości dostawcy

   Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na pismo z dnia 20 lutego 2009 r. (znak: SPS-023-8073/09), przy którym przesłana została interpelacja pana posła Krzysztofa Lipca w sprawie jakości paliw gazowych dostarczanych odbiorcom, przedstawiam poniższe informacje w sprawach poruszonych przez pana posła.

   Zgodnie z art. 9c ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne (Dz. U. 2006 r. Nr 89, poz. 625, z pózn. zm.) operator systemu przesyłowego lub dystrybucyjnego odpowiedzialny jest między innymi za prowadzenie ruchu sieciowego w sposób skoordynowany i efektywny, z zachowaniem wymaganej niezawodności dostarczania paliw gazowych i ich jakości.

   Parametry jakościowe, jakie powinien spełniać gaz ziemny dostarczany odbiorcom zostały określone w rozporządzeniu ministra gospodarki, pracy i polityki społecznej z dnia 6 kwietnia 2004 r. w sprawie szczegółowych warunków przyłączenia podmiotów do sieci gazowych, ruchu i eksploatacji tych sieci (Dz. U. Nr 105, poz. 1113).

   Zgodnie z przepisami ww. rozporządzenia gaz ziemny powinien spełniać następujące parametry:

   1) zawartość siarkowodoru nie powinna przekraczać 7,0 mg/m3;

   2) zawartość siarki całkowitej nie powinna przekraczać 40,0 mg/m3;

   3) zawartość par rtęci nie powinna przekraczać 30,0 Śg/m3;

   4) intensywność zapachu gazu powinna być wyczuwalna w powietrzu po osiągnięciu stężenia:

   a) 1,5% V/V - dla nominalnej liczby Wobbego wynoszącej 25-35,

   b) 1,0% V/V - dla nominalnej liczby Wobbego wynoszącej 41,5-50;

   1) ciepło spalania powinno wynosić nie mniej niż:

   a) 18 MJ/m3 - dla nominalnej liczby Wobbego 25,

   b) 22 MJ/m3 - dla nominalnej liczby Wobbego 30,

   c) 26 MJ/m3 - dla nominalnej liczby Wobbego 35,

   d) 30 MJ/m3 - dla nominalnej liczby Wobbego 41,5,

   e) 34 MJ/m3 - dla nominalnej liczby Wobbego 50.

   Ponadto pragnę poinformować pana posła, iż przedsiębiorstwo energetyczne zobowiązane jest wykonywać badania poszczególnych parametrów jakościowych w zakresie:

   1) zawartości siarkowodoru - raz na 12 miesięcy;

   2) zawartości siarki całkowitej - raz na 12 miesięcy;

   3) zawartości par rtęci - tylko dla złóż paliwa gazowego zawierających rtęć - raz na 6 miesięcy;

   4) stopnia nawonienia paliwa gazowego w sieci rozdzielczej - raz na 14 dni;

   5) ciepła spalania - raz na 24 godziny.

   Zgodnie z przepisami ww. rozporządzenia w razie zastrzeżeń dotyczących jakości dostarczanych paliw gazowych odbiorca może zażądać wykonania badania ich jakości w laboratorium badawczym posiadającym akredytację jednostki certyfikującej. W przypadku gdy uzyskano potwierdzenie, że dostarczane paliwa gazowe nie spełniają wymagań określonych w ww. rozporządzeniu, to zgodnie z rozporządzeniem ministra gospodarki z dnia 6 lutego 2008 r. w sprawie szczegółowych zasad kształtowania i kalkulacji taryf oraz rozliczeń w obrocie paliwami gazowymi (Dz. U. Nr 28, poz. 165) odbiorcy przysługują bonifikaty z tego tytułu. Przedsiębiorstwo energetyczne udziela lub odmawia udzielenia bonifikaty w terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku przez odbiorcę, wysokość bonifikaty określa taryfa.

   Pragnę także poinformować, że w dniach od 29 maja do 13 grudnia 2007 r. Najwyższa Izba Kontroli przeprowadziła kontrolę przedsiębiorstw gazowniczych wykonujących obsługę indywidualnych odbiorców gazu ziemnego. Kontrolą został objęty okres od 1 stycznia 2005 r. do 30 czerwca 2007 r. W przedstawionej ˝Informacji o wynikach kontroli obsługi odbiorców końcowych gazu ziemnego˝ z dnia 7 maja 2008 r. wynika, że skontrolowane przedsiębiorstwa gazownicze, wykonując obsługę indywidualnych odbiorców gazu ziemnego wykonywały badania parametrów jakościowych gazu zgodnie z wymaganą częstotliwością, a niekiedy nawet częściej, co zostało przez NIK ocenione pozytywnie. Badania były przeprowadzone zarówno w laboratoriach własnych, jak i należących do Operatora Gazociągów Przesyłowych GAZ-SYSTEM SA, PGNiG SA lub w innych podmiotach, jak np. Instytut Nafty i Gazu w Krakowie. Wyniki badań były z reguły pozytywne, co oznacza, że parametry gazu były zgodne z wymaganiami ww. przepisów. W 2005 r. ciepło spalania sprawdzano 1545 razy, a jego zaniżoną wartość wykryto tylko 5 razy (0,32%), w roku 2006 ciepło spalania badano 1557 razy, w tym 4 razy (0,26%) ustalono jego niższą wartość od normatywnej. W okresie objętym kontrolą odbiorcy gazu złożyli zaledwie 50 wniosków o udzielenie bonifikaty z tytułu ograniczenia ciśnienia gazu poniżej wartości umownej oraz niespełniania przez to paliwo wymaganych parametrów jakościowych. Spółki pozytywnie rozpatrzyły 16 wniosków.

   Odnosząc się do kwestii metody prowadzenia rozliczeń między przedsiębiorstwami energetycznymi a odbiorcami, uprzejmie informuję, iż § 2 pkt 3 rozporządzenia ministra gospodarki, pracy i polityki społecznej w sprawie szczegółowych warunków przyłączenia podmiotów do sieci gazowych, ruchu i eksploatacji tych sieci dopuszcza możliwość dokonywania rozliczeń zarówno w jednostkach objętości, jak i w jednostkach energii. Z informacji posiadanych przez ministra gospodarki wynika, iż w chwili obecnej przedsiębiorstwa energetyczne prowadzą rozliczenia z odbiorcami w jednostkach objętości. Zaznaczyć należy, iż zmiana systemu rozliczeń, z pewnością korzystna dla odbiorców, pociągnie za sobą szereg kosztów, które poniosą przede wszystkim przedsiębiorstwa energetyczne zajmujące się przesyłaniem lub dystrybucją paliw gazowych. Będą one musiały bowiem nabyć urządzenia pomiarowe, niezbędne do prowadzenia rozliczeń w jednostkach energii. Zaznaczyć należy, iż koszty nabycia ww. urządzeń mogą zostać zaliczone do kosztów uzasadnionych w rozumieniu ustawy Prawo energetyczne, na których podstawie przedsiębiorstwa energetyczne kalkulują stawki cen i stawek opłat za świadczone usługi.

   Ponadto pragnę poinformować, iż rozporządzenie (WE) nr 1775/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 28 września 2005 r. w sprawie warunków dostępu do sieci przesyłowych gazu ziemnego (Dz. U. L. 289 z dnia 3 listopada 2005 r., strony 1-13) wskazuje, iż bilansowanie systemu przesyłowego gazowego powinno odbywać się jednostkach energii. Nadmienić należy, iż Ministerstwo Gospodarki pracuje w chwili obecnej nad projektem rozporządzenia w sprawie szczegółowych warunków funkcjonowania systemu gazowego. W związku z powyższym w projektowanym rozporządzeniu jednostki energii zostaną wprowadzone jako podstawowe jednostki, w których zarówno operatorzy systemu przesyłowego, jak również dystrybucyjnego będą bilansowali system. Wydaje się, iż takie rozwiązanie może przyczynić się do stopniowego upowszechniania się rozliczeń w jednostkach energii.

   Przekazując powyższe wyjaśnienia na ręce Pana Marszałka, wyrażam nadzieję, że przedstawione informacje pan poseł uzna za wyczerpującą odpowiedź na poruszone w interpelacji kwestie.

   Z poważaniem

   Podsekretarz stanu

   Joanna Strzelec-Łobodzińska

   Warszawa, dnia 12 marca 2009 r.