VI kadencja

Interpelacja w sprawie obliczania składki na ubezpieczenie zdrowotne pomniejszającej dochód członka rodziny na podstawie rozporządzenia ministra pracy i polityki społecznej z dnia 1 lipca 2009 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie sposobu i trybu postępowania w sprawach o świadczenia rodzinne

Interpelacja nr 13484

do ministra pracy i polityki społecznej

w sprawie obliczania składki na ubezpieczenie zdrowotne pomniejszającej dochód członka rodziny na podstawie rozporządzenia ministra pracy i polityki społecznej z dnia 1 lipca 2009 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie sposobu i trybu postępowania w sprawach o świadczenia rodzinne

   Powyższe rozporządzenie zmieniło rozporządzenie ministra pracy i polityki społecznej z dnia 2 czerwca 2005 r. w sprawach sposobu trybu postępowania w sprawach o świadczenia rodzinne (Dz. U. Nr 105, poz. 881, z późn. zm.) w ten sposób, że § 15, ust. 2 otrzymał brzmienie: W przypadku, gdy członek rodziny osiąga dochody podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach ogólnych, wysokość składki na ubezpieczenie zdrowotne, pomniejszającą dochód członka rodziny, oblicza się według wzoru: S = Sp /P - Sus/, gdzie znaczenie poszczególnych symboli jest następujące:

   - S - składka na ubezpieczenie zdrowotne wyrażona w złotych,

   - Sp - stopa procentowa składki na ubezpieczenie zdrowotne,

   - P - przychód w złotych,

   - Sus - składka na ubezpieczenie społeczne wyrażona w złotych.

   Zgodnie z art. 3 pkt 1a ustawy o świadczeniach rodzinnych (Dz. U. Nr 139, poz. 992, z późn. zm.) dochód oznacza: przychody podlegające opodatkowaniu na zasadach ogólnych na podstawie przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych, pomniejszone o koszty uzyskania przychodu, należny podatek dochodowy od osób fizycznych, składki na ubezpieczenie społeczne niezaliczone do kosztów uzyskania przychodu oraz składki na ubezpieczenie zdrowotne.

   Zdarza się, że osoby prowadzące działalność gospodarczą, które wykazały duży przychód, są uprawnione do pobierania zasiłku rodzinnego, a osoby zatrudnione, z niższym przychodem, zasiłku rodzinnego nie otrzymują.

   Dzieje się tak dlatego, że powyższy wzór stosuje się tylko przy wyliczeniu składki na ubezpieczenie zdrowotne ze stosunku pracy, natomiast osoby prowadzące działalność gospodarczą płacą zryczałtowaną składkę zdrowotną. Taki sposób wyliczenia składki zdrowotnej jest fikcyjny i niesprawiedliwy. Powinno się uwzględniać faktycznie zapłaconą składkę.

   Przedstawiam dwa przykłady ustalenia dochodu na osobę w rodzinie do celów przyznania zasiłku rodzinnego. Pierwszy przykład dotyczy 4-osobowej rodziny o dochodzie brutto 43 109,92 zł, w której jedno z rodziców prowadzi działalność gospodarczą, a drugi przykład dotyczy 4-osobowej rodziny o niższym dochodzie brutto - 39 764,95 zł, w której rodzice są pracownikami. Pierwsza rodzina jest uprawniona do świadczeń rodzinnych, bo dochód na osobę w rodzinie wynosi 274,31 zł, a druga rodzina nie, bo jej dochód na osobę wynosi 641,63 zł. Osoba prowadząca działalność gospodarczą odprowadziła składkę zdrowotną w wysokości 3979, 61 zł, a do wyliczeń przyjęto składkę znacznie wyższą - 19 897,19 zł.

   Szanowna Pani Minister, pragnę zapytać:

   1. Czy uważa Pani, że przyjęty sposób obliczania dochodu na osobę w rodzinie w sprawach o świadczenia rodzinne jest zgodny z zasadami udzielania pomocy?

   2. Czy przewiduje Pani zmianę rozporządzenia w sprawie sposobu i trybu postępowania w sprawach o świadczenia rodzinne, która wyeliminowałaby przypadki rażąco odmienne od zasad przyjętych przez państwo w rozdziale pomocy?

   Z poważaniem

   Poseł Stanisław Szwed

   Bielsko-Biała, dnia 14 grudnia 2009 r.