VI kadencja
Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury - z upoważnienia ministra -
na zapytanie nr 7580
w sprawie ciągłych opóźnień pociągów pośpiesznych i osobowych na trasie kolejowej Radom - Warszawa
Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na zapytanie posła Krzysztofa Sońty w sprawie opóźnień pociągów pośpiesznych i osobowych na trasie kolejowej Radom - Warszawa, przekazuję poniższe informacje.
Do czynników mających wpływ na powstałe utrudnienia należy zaliczyć m.in.:
- maksymalną liczbę pociągów kursujących w szczytach przewozowych na linii nr 1 i 448 na szlaku Warszawa Wschodnia - Warszawa Zachodnia, opóźnienie jednego pociągu powoduje opóźnienia wtórne innych pociągów;
- opóźnienia z winy PKP Polskich Linii Kolejowych SA, do których należą: usterki urządzeń sterowania ruchem kolejowym i samoczynnej sygnalizacji przejazdowej, ograniczenia prędkości spowodowane złym stanem toru, ograniczenia spowodowane robotami inwestycyjnymi;
- opóźnienia z winy przewoźnika, do których zalicza się: późne zgłoszenie gotowości pociągu, wydłużony czas jazdy, przyczyny trakcyjne, niesprawny tabor;
- inne przyczyny, do których zalicza się: wypadki, interwencje pogotowia ratunkowego, Policji, SOK, kradzieże i dewastacje urządzeń, zjawiska atmosferyczne i inne wydarzenia.
Główną przyczyną powstałych utrudnień jest zły stan infrastruktury kolejowej. Niedostateczna ilość środków finansowych przeznaczana corocznie na remonty i bieżące utrzymanie spowodowała, że zachowanie bezpiecznych warunków prowadzenia ruchu odbywa się kosztem wprowadzanych ograniczeń prędkości, co skutkuje wydłużaniem czasu jazdy i rzutuje na punktualność pociągów. Poprawa warunków podróżowania na trasie Radom - Warszawa nastąpi z chwilą całkowitego zakończenia modernizacji linii nr 8, natomiast w miarę wykonywania poszczególnych jej etapów sukcesywnie usuwane będą mankamenty obniżające komfort jazdy na poszczególnych odcinkach.
Prace inwestycyjne związane z linią kolejową nr 8 na odcinku Radom - Warszawa obejmują kompleksową przebudowę linii kolejowej o długości ok. 93 km z modernizacją stacji, budową i przebudową obiektów inżynieryjnych, sieci trakcyjnej i elektroenergetyki nietrakcyjnej wraz z układem zasilania oraz przebudową urządzeń s.r.k. i łączności, budowę Europejskiego Systemu Zarządzania Ruchem Kolejowym (European Railway Traffic Management System - ERTMS). Ponadto przewiduje się wybudowanie dwóch lokalnych centrów sterowania (Warszawa-Okęcie - Radom), przebudowę mostu na rzece Pilica oraz budowę drugiego toru na odcinku Warka - Radom. W zakresie modernizacji zakłada się zmianę lokalizacji przejazdu kolejowego kat. D oraz zmianę kategorii przejazdu z D na B, czyli przejazd zostanie zabezpieczony półrogatkami i samoczynną sygnalizacją świetlną. Przesunięcie przejazdu do 59,400 km przedmiotowej linii w kierunku Warki (aktualnie znajdującego się w 59,636 km) podyktowane jest koniecznością zmiany układu geometrycznego linii kolejowej. W związku ze zmianą lokalizacji przejazdu konieczne będzie wybudowanie ok. 0,6 km drogi dojazdowej.
W wyniku modernizacji projektowany układ torów będzie dopuszczał jazdę pociągami pasażerskimi z prędkością 160 km/h, co w efekcie skróci czas przejazdu dla tych pociągów o ok. 60 minut. Zakończenie całości realizacji inwestycji przewidywane jest na 2015 r.
Z poważaniem
Podsekretarz stanu
Juliusz Engelhardt
Warszawa, dnia 24 sierpnia 2010 r.