VI kadencja
Odpowiedź sekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury - z upoważnienia ministra -
na zapytanie nr 2667
w sprawie dokumentów potwierdzających tożsamość w portach lotniczych
Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na pismo, znak: SPS-024-2667/08, z dnia 28 października br. dotyczące zapytania poseł Magdaleny Kochan w sprawie dokumentów potwierdzających tożsamość w portach lotniczych, uprzejmie informuję, co następuje.
W świetle aktualnych przepisów prawa istnieją dwa dokumenty poświadczające tożsamość każdego obywatela Rzeczypospolitej Polskiej: dowód osobisty (art. 1 ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych (Dz. U. z 2001 r. Nr 87, poz. 960, z późn. zm.)) oraz paszport (art. 3 i 4 ustawy z dnia 13 lipca 2006 r. o dokumentach paszportowych (Dz. U. Nr 143, poz. 1027)).
Obowiązujące przepisy prawa nie nakładają na osobę niepełnoletnią obowiązku posiadania dokumentu tożsamości, jak też nie regulują kwestii związanych z potwierdzaniem tożsamości takiej osoby. Posiadanie dowodu osobistego od ukończenia 15. roku życia jest wymagane wówczas, gdy obywatel polski pozostaje w stosunku pracy lub nie zamieszkuje wspólnie z osobami, pod których władzą rodzicielską lub opieką się znajduje, albo nie pozostaje pod władzą rodzicielską lub opieką. Natomiast osoba będąca obywatelem polskim ma prawo otrzymać dowód osobisty od ukończenia 13. roku życia, poniżej tego wieku osoba małoletnia może otrzymać dowód osobisty jedynie na uzasadniony wniosek rodziców lub opiekunów. Z kolei prawo do posiadania przez obywatela polskiego dokumentu paszportowego wynika z przepisów ww. ustawy o dokumentach paszportowych (art. 21).
Ustawodawca zatem pozostawił do decyzji rodziców małoletniego dziecka, czy będą ubiegać się o wydanie dla niego dokumentu tożsamości. Zasadne jest więc dopuszczenie każdego rodzaju dokumentu ze zdjęciem dziecka (np. legitymacji szkolnej), który ułatwiłby ustalenie tożsamości osoby małoletniej. Należy jednak podkreślić, iż takie odstępstwo dotyczy tylko osób niepełnoletnich i odnosi się wyłącznie do kwestii poświadczania tożsamości, a nie przekraczania granicy państwowej.
W stosunku do osób pełnoletnich zastosowanie mają przepisy, które w sposób jednoznaczny definiują dany dokument jako dokument poświadczający tożsamość. Tak więc legitymacja poselska lub senatorska nie może zostać uznana - w świetle obowiązujących przepisów prawa - za taki dokument.
Jednocześnie informuję, iż w związku z różną interpretacją pojęcia ˝dokument tożsamości˝ Urząd Lotnictwa Cywilnego zabiega o ujednolicenie i dostosowanie tych pojęć do aktualnych realiów. Po uzyskaniu akceptacji Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji końcowego kształtu dokumentów interpretujących powyższą kwestię ULC wystąpi do zarządzających lotniskami oraz agentów handlingowych obsługujących przewoźników lotniczych z oficjalną interpretacją obecnego stanu prawnego, która ułatwi podróżowanie komunikacją lotniczą.
Z poważaniem
Sekretarz stanu
Tadeusz Jarmuziewicz
Warszawa, dnia 27 listopada 2008 r.