VI kadencja
Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury - z upoważnienia ministra -
na interpelację nr 19869
w sprawie dramatycznie trudnej sytuacji kolejowej w Kotlinie Kłodzkiej
Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na interpelację poseł Moniki Wielichowskiej w sprawie dramatycznie trudnej sytuacji kolejowej w Kotlinie Kłodzkiej przekazuję poniższe informacje.
Zarządca infrastruktury PKP Polskie Linie Kolejowe SA przewidział rewitalizację linii nr 309 Kłodzko - Kudowa Zdrój w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego.
W ˝Projekcie wieloletniego programu inwestycji w infrastrukturę kolejową przewidzianych do realizacji przez PKP PLK SA w latach 2010-2013˝ przewiduje się wykonanie inwestycji pod nazwą ˝Modernizacja regionalnej linii kolejowej nr 309 Kłodzko Nowe - Kudowa Zdrój˝. Odcinek Duszniki Zdrój - Kudowa Zdrój został ujęty w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Dolnośląskiego na lata 2011-2012 w kwocie 56 695,0 tys. zł, zaś odcinek Kłodzko Nowe - Duszniki Zdrój został ujęty w ˝Programie rzeczowo finansowym wykorzystania środków Funduszu Kolejowego w 2011 r.˝, na którym zaplanowano roboty utrzymaniowo-naprawcze za kwotę 3000,0 tys. zł.
Według informacji udzielonych przez PKP Polskie Linie Kolejowe SA w chwili obecnej trwają prace związane z dokumentacją projektową na realizację zadania, projekt przewidziany jest na lata 2010-2012. Obecnie zostały wykonane prace nad studium wykonalności oraz raportem oddziaływania na środowisko. Wystąpiono również o uzyskanie decyzji środowiskowej. Ogłoszony został także przetarg na wykonanie dokumentacji budowlanej. Otwarcie ofert nastąpi 11 lutego 2011 r. i w ramach procedury przetargowej będzie wyłoniony wykonawca dokumentacji budowlanej. Po opracowaniu dokumentacji budowlanej ogłoszony zostanie przetarg na wykonanie robót.
Zakres projektu obejmuje opracowanie studium wykonalności - dokumentacji projektowej przedmiotowej linii. Zakres modernizacji będzie obejmował:
- roboty budowlane obejmujące modernizację nawierzchni kolejowej;
- naprawę obiektów inżynieryjnych;
- naprawę peronów;
- naprawę nawierzchni na przejazdach kolejowych;
- audyt zewnętrzny projektu.
Wobec zaistniałej sytuacji związanej z brakiem wystarczającej liczby sprawnych wagonów, do czasu unormowania sytuacji taborowej w PKP InterCity SA, nie przewiduje się przywracania wnioskowanych połączeń. Po ustabilizowaniu sytuacji taborowej Ministerstwo Infrastruktury przeanalizuje i zaproponuje rozwiązanie zapewniające bezpośrednie połączenia Kłodzka i Kudowy Zdroju z Warszawą oraz Trójmiastem.
Z poważaniem
Podsekretarz stanu
Andrzej Massel
Warszawa, dnia 28 stycznia 2011 r.