VI kadencja

Interpelacja w sprawie likwidacji przez PKP Cargo SA zakładu napraw wagonów towarowych w Białymstoku

Interpelacja nr 11273

do prezesa Rady Ministrów

w sprawie likwidacji przez PKP Cargo SA zakładu napraw wagonów towarowych w Białymstoku

   Związki zawodowe działające w Podlaskim Zakładzie Spółki PKP Cargo SA zwróciły się do mnie z prośbą o interwencję w sprawie likwidacji zakładu napraw wagonów towarowych w Białymstoku i przekazaniu hali napraw wagonów przy ul. Kopernika 60 Podlaskiemu Zakładowi Przewozów Regionalnych w Białymstoku. Takie działania zarządu PKP Cargo SA muszą budzić stanowczy sprzeciw.

   Z informacji przedstawionych w piśmie wystosowanym przez związki wynika, że zarząd PKP Cargo SA od początku roku podejmował działania mające na celu przeprowadzenie likwidacji zakładu napraw wagonów towarowych w Białymstoku. Na potwierdzenie tego faktu zainteresowani przytaczają decyzje zarządu PKP Cargo SA o zabraniu napraw wagonów z Białegostoku i przekazaniu ich innym zakładów spółki Cargo. Dotyczyły one 156 napraw odroczeniowych wagonów (przeglądów) oraz 30 napraw rewizyjnych wagonów. Skutkiem tych decyzji było zwiększenie jednostkowego kosztu napraw wagonów. Dodatkowo zarząd podjął decyzję o wstrzymaniu montażu nowej tokarki do zestawów kołowych i przekazaniu jej innemu zakładowi.

   Wyżej wymienione działania zarządu PKP Cargo SA ewidentnie świadczą o zamiarze likwidacji sekcji napraw wagonów w Białymstoku.

   Obecnie sekcja napraw wagonów w Białymstoku jest jedynym zakładem spółki PKP Cargo SA na terenie północno-wschodniej Polski. Zakład ten obsługuje ruch towarowy w ciągach komunikacyjnych Wschód - Zachód z trzema przejściami granicznymi i utrzymuje się w czołówce planowanych przewozów towarowych w spółce. Na terenie Polski północno-wschodniej ruch pociągów towarowych jest wzmożony. Związane jest to z koniecznością przeprowadzania częstych napraw wagonów, które ulegają zniszczeniu podczas przeładunku. Likwidacja sekcji napraw wagonów w Białymstoku spowoduje, że naprawy będą musiały być przeprowadzone w zakładzie napraw wagonów, który jest oddalony od obecnego o ponad 300 km.

   Argumenty przytaczane przez związkowców są w pełni uzasadnione i przemawiają za niedopuszczeniem do likwidacji, która nie ma racjonalnego uzasadnienia.

   Oburzenie budzi fakt, że jest to kolejna likwidacja, po ZNTK w Łapach, zakładu wykonującego naprawy taboru kolejowego działającego w regionie północno-wschodniej Polski. Natomiast w świetle ostatniej kontroli NIK przeprowadzonej w PKP Cargo SA można przypuszczać, że obie ww. likwidacje to świadome działanie tej spółki, nieuzasadnione względami ekonomicznymi.

   Likwidacja naprawy wagonów w Białymstoku będzie miała tragiczne skutki dla pracowników zakładu, a także ich rodzin. Mając na uwadze fakt, iż w ramach restrukturyzacji zatrudnienia i przeprowadzonych zwolnień grupowych Podlaski Zakład Spółki PKP Cargo SA zwolnił ponad 200 pracowników, nie można doprowadzić do kolejnych, nieuzasadnionych merytorycznymi względami, zwolnień.

   W związku z powyższym proszę o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania:

   1. Dlaczego Rada Ministrów nie podejmuje stosownych działań zmierzających do ochrony miejsc pracy i zapobiegnięcia likwidacji zakładów pracy w woj. podlaskim?

   2. Czy Rada Ministrów uwzględni prośbę związków zawodowych działających w Podlaskim Zakładzie Spółki PKP Cargo SA i zmieni decyzję o likwidacji wagonowni w Białymstoku?

   3. Jaka jest koncepcja funkcjonowania spółki PKP Cargo SA w Polsce?

   Poseł Krzysztof Jurgiel

   Białystok, dnia 31 sierpnia 2009 r.