VI kadencja
Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Zdrowia - z upoważnienia ministra -
na interpelację nr 3054
w sprawie warunków kontraktowania usług opieki długoterminowej przez NFZ
Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na interpelację pana posła Zbigniewa Chmielowca z dnia 7 maja 2008 r., przekazaną przy piśmie pana Krzysztofa Putry, wicemarszałka Sejmu, z dnia 13 maja 2008 r., znak: SPS-023-3054/08, w sprawie warunków kontraktowania usług opieki długoterminowej przez Narodowy Fundusz Zdrowia, uprzejmie proszę o przyjęcie następujących wyjaśnień.
Warunki udzielania świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz zasady i tryb finansowania tych świadczeń zostały określone w ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. Nr 210, poz. 2135, ze zm.), aktach wykonawczych do tej ustawy oraz zarządzeniach prezesa NFZ w sprawie określenia warunków zawierania i realizacji umów w poszczególnych rodzajach świadczeń, wydanych w oparciu o art. 102 ust. 5 pkt 21 i 25 oraz art. 146 ust. 1 pkt 1 i 3 ww. ustawy.
Uprzejmie informuję, że zgodnie z przepisem art. 97 ust. 3 pkt 1 ww. ustawy Narodowy Fundusz Zdrowia określa jakość i dostępność do świadczeń opieki zdrowotnej oraz analizuje ich koszty w zakresie niezbędnym dla prawidłowego zawierania umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej. Wysokość środków finansowych przeznaczonych na realizację poszczególnych rodzajów świadczeń opieki zdrowotnej, w tym opieki długoterminowej, określa się w planie finansowym funduszu (w rozbiciu na poszczególne oddziały wojewódzkie Narodowego Funduszu Zdrowia), podczas tworzenia którego uwzględnia się potrzeby zdrowotne mieszkańców oraz dane epidemiologiczne i historyczne. Wysokość łącznych zobowiązań Narodowego Funduszu Zdrowia wynikających z zawartych ze świadczeniodawcami umów nie może przekroczyć wysokości kosztów przewidzianych na ten cel w planie finansowym funduszu (art. 132 ust. 5 ww. ustawy).
Jednocześnie uprzejmie informuję, iż w trakcie prowadzonego postępowania w sprawie zawarcia umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej świadczeniodawcy ubiegający się o zawarcie umowy mogą prowadzić negocjacje z funduszem w celu ustalenia ceny za udzielane świadczenia opieki zdrowotnej, natomiast w trakcie obowiązywania umowy, zgodnie z brzmieniem przepisu § 43 ust. 1 rozporządzenia ministra zdrowia z dnia 6 maja 2008 r. w sprawie ogólnych warunków umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej (Dz. U. Nr 81 poz. 484), każda ze stron umowy może w uzasadnionych przypadkach wnioskować na piśmie o zmianę warunków umowy.
Mając na uwadze, iż wspomniana możliwość renegocjowania warunków umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej zależy w dużej mierze od środków finansowych określonych w planie finansowym NFZ, uprzejmie informuję, że w oparciu o zarządzenie nr 33/2008/DEF prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia 11 czerwca 2008 r. w sprawie zmiany planu finansowego Narodowego Funduszu Zdrowia na 2008 r. nakłady na świadczenia opieki zdrowotnej w rodzaju: opieka długoterminowa zostały zwiększone o kwotę 91 239 000 zł, co stanowi 11,54% dotychczasowego planu finansowego NFZ na 2008 r. Jednocześnie w związku z wyższym niż założono w planie napływem środków ze składek na ubezpieczenie zdrowotne za miesiące I-IV 2008 r. w najbliższym czasie przewidywana jest kolejna zmiana planu finansowego NFZ na 2008 r. Projekt tej zmiany zakładający zwiększenie środków na świadczenia opieki zdrowotnej w rodzaju: opieka długoterminowa o kwotę 12 871 000 zł, został już pozytywnie zaopiniowany przez Radę NFZ. Jednocześnie uprzejmie informuję, że zgodnie z wyjaśnieniami złożonymi przez zastępcę prezesa do spraw medycznych NFZ, Zespół Problemowy Rady Narodowego Funduszu Zdrowia do spraw analizy jakości i dostępności oraz kosztów świadczeń opieki zdrowotnej w rodzaju: opieka długoterminowa, powołany uchwałą nr 7/2008/I Rady Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia 13 marca 2008 r., aktualnie przeprowadza analizę bieżącej sytuacji w zakresie jakości i dostępności oraz kosztów świadczeń zdrowotnych w rodzaju: opieka długoterminowa. Wnioski i rekomendacje opracowane przez ww. zespół zostaną przedstawione Radzie Narodowego Funduszu Zdrowia po zakończeniu prac w tym zakresie.
Odpowiadając na pytania pana posła dotyczące wiedzy i działań ministra zdrowia w zakresie wyceny osobodnia w zakładach opiekuńczo-leczniczych, uprzejmie informuję, iż minister zdrowia, sprawujący zgodnie z obowiązującym porządkiem prawnym nadzór nad działalnością NFZ, nie posiada kompetencji do ingerowania w wyniki postępowań w sprawie zawarcia umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej, w tym w ustalenia dotyczące m.in. ceny za świadczenia opieki zdrowotnej będące przedmiotem umowy.
Jednocześnie uprzejmie informuję, że w celu zapobieżenia ewentualnym nadużyciom w dokonywaniu wyceny i uniknięcia niejednoznaczności w tej kwestii minister zdrowia w przywołanym rozporządzeniu w sprawie ogólnych warunków o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej, które weszło w życie z dniem 13 maja br., dookreślił mechanizm wyceny świadczeń.
Zgodnie z § 15 ust. 2 ww. rozporządzenia punktem wyjścia uzgodnień dotyczących ceny poszczególnych świadczeń lub ceny odpowiadających im jednostek rozliczeniowych jest cena określona w ofercie złożonej przez podmiot ubiegający się o zawarcie umowy. Jednocześnie § 15 ust. 3 i 4 tego rozporządzenia stanowi, iż prezes funduszu określa jednostki rozliczeniowe dla poszczególnych zakresów świadczeń i ustala wycenę poszczególnych świadczeń w tych jednostkach, biorąc pod uwagę wzajemne relacje kosztowe udzielanych świadczeń z uwzględnieniem kosztów ich udzielania przez świadczeniodawców, a w wybranych zakresach świadczeń także kosztów zapewnienia gotowości ich udzielania. W przedmiocie ustalania kosztów oraz relacji kosztowych w poszczególnych rodzajach i zakresach świadczeń fundusz wykorzystuje informacje pozyskane od wybranych świadczeniodawców oraz innych podmiotów, które w ramach dwu- lub wielostronnej współpracy udostępnią dane o kosztach udzielania świadczeń (§ 15 ust. 5 ww. rozporządzenia).
Uprzejmie informuję, iż przepisy ww. rozporządzenia mają zastosowanie do umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej zawartych lub zmienianych po dniu wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, natomiast postanowienia umów zawartych na podstawie dotychczasowych przepisów rozporządzenia obowiązują do czasu ich zmiany, nie dłużej niż do 31 grudnia 2008 r.
Z poważaniem
Podsekretarz stanu
Marek Twardowski
Warszawa, dnia 19 czerwca 2008 r.