VI kadencja
Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury - z upoważnienia ministra -
na zapytanie nr 10286
w sprawie realizacji łącznika drogi krajowej nr 4 (E40) z autostradą A4
Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na zapytanie posła Wiesława Rygla, przesłane przy piśmie SPS-024-23186/11, z dnia 30 czerwca 2011 r., w sprawie przyjęcia do realizacji łącznika w projekcie autostrady A4 z drogą krajową nr 4 przekazuję niniejsze wyjaśnienia.
Budowa autostrady A4 na odcinku węzeł Dębica Pustynia (bez węzła) do węzła Rzeszów Zachodni (bez węzła), w ciągu którego zlokalizowany miałby być przedmiotowy łącznik, rozpoczęta została w dniu 9 czerwca 2010 r. Kontrakt przewiduje wykonanie robót w ciągu 24 miesięcy, tj. do 8 czerwca 2012 r. Projektowana droga, przejmując większość ruchu tranzytowego z drogi krajowej nr 4, wpłynie na poprawę jej przepustowości, co ma szczególne znaczenie dla obszarów zabudowanych, przez które przechodzi. Mniejsze zatłoczenie w tych obszarach poprawi bezpieczeństwo ruchu zarówno pieszym, rowerzystom, jak i użytkownikom zmotoryzowanym oraz wpłynie radykalnie na poprawę stanu środowiska.
W ramach przedsięwzięcia przewidziano powiązanie autostrady A4 z innymi drogami w postaci węzłów, m.in. poprzez węzeł Ropczyce z drogą powiatową nr 1225R (Sędziszów Małopolski - Kosowy), tj. w rejonie, w którym poseł wnioskuje budować łącznik do drogi krajowej nr 4. Przyjęte do realizacji rozwiązanie umożliwia połączenie w tym miejscu autostrady A4 z drogą krajową nr 4 poprzez drogę powiatową Sędziszów - Kamionka.
Ponadto informuję, iż w ramach budowy autostrady realizowane są węzły oraz te elementy dróg niższych kategorii, które leżą w granicach objętych decyzją o ustaleniu lokalizacji drogi i stanowią połączenie węzłów z istniejącą siecią dróg w sposób zapewniający komunikację pomiędzy autostradą a drogami bezpośrednio obsługującymi przyległy teren. Zgodnie z tą zasadą w ramach budowy autostrady A4 w rejonie węzła Ropczyce - Sędziszów zostaną wykonane roboty w liniach rozgraniczających pas drogowy autostrady. Natomiast podniesienie parametrów technicznych pozostałego odcinka drogi powiatowej Kamionka - Sędziszów należy do zadań jej zarządcy.
Nadmieniam, iż rozpoczęcie budowy przedmiotowego odcinka autostrady możliwe było dzięki uzyskaniu prawomocnych decyzji administracyjnych:
- decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, wydanej przez regionalnego dyrektora ochrony środowiska w Rzeszowie, określającej trasę drogi,
- decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji, wydanej przez wojewodę podkarpackiego, ustalającej szczegółową lokalizację drogi i zatwierdzającej granice inwestycji.
Podkreślić należy, iż działania resortu infrastruktury związane z przygotowaniami do budowy przedmiotowej drogi prowadzone były z należytą starannością i są zgodne z obowiązującymi przepisami prawa. W każdym przypadku ich podstawowym celem jest zapewnienie właściwego poziomu bezpieczeństwa ruchu drogowego, ograniczenie negatywnego wpływu inwestycji na środowisko oraz umożliwienie udziału społeczeństwa w wyborze najkorzystniejszego wariantu przebiegu projektowanej drogi. W ich trakcie podawane były do publicznej wiadomości ogłoszenia o możliwości zgłaszania wniosków, uwag i zastrzeżeń do poszczególnych etapów przeprowadzonych przygotowań - również w sprawie projektowanego układu komunikacyjnego w Sędziszowie.
Nawiązując do możliwości wsparcia finansowego dla dróg samorządowych, uprzejmie informuję, że zarządcy dróg powiatowych mogą korzystać z rezerwy subwencji ogólnej tworzonej w budżecie państwa na mocy art. 26 ust. 1 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2010 r. Nr 80, poz. 526, z późn. zm.). Środki z tej rezerwy w zakresie dróg powiatowych mogą być przeznaczone jedynie na zadania inwestycyjne. W latach 2008-2011 omawiane środki wspierały realizację zadań ˝mostowych˝ obejmujących budowę lub przebudowę obiektów inżynierskich, którym nadane zostały jednolite numery inwentarzowe (JNI).
Ponadto informuję, iż aktualnie przygotowywana jest uchwała Rady Ministrów w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą ˝Narodowy program przebudowy dróg lokalnych - etap II: bezpieczeństwo - dostępność - rozwój˝. Zaplanowany na lata 2012-2015 program będzie kontynuacją poprzedniego z lat 2008-2011. Przewiduje on udzielanie jednostkom samorządu terytorialnego dotacji celowych z budżetu państwa na dofinansowanie zadań własnych w zakresie przebudowy, budowy lub remontów dróg powiatowych i gminnych. Jednostką organizacyjną koordynującą wykonanie programu jest Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji.
Z poważaniem
Podsekretarz stanu
Radosław Stępień
Warszawa, dnia 1 sierpnia 2011 r.