VI kadencja
Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji - z upoważnienia ministra -
na interpelację nr 12110
w sprawie informatyzacji administracji publicznej
Panie Marszałku! W nawiązaniu do pisma z dnia 20 października 2009 r. (sygn. SPS-023-12110/09) przekazującego interpelację posła na Sejm RP pana Grzegorza Karpińskiego z dnia 5 października 2009 r. w sprawie informatyzacji administracji publicznej uprzejmie przedstawiam następujące wyjaśnienia.
Na wstępie uprzejmie informuję, że usługi świadczone przez administrację publiczną przez Internet są uruchamiane stopniowo. W 2008 r. zbudowano portal rządowy o nazwie elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej (ePUAP), za pośrednictwem którego urzędy publiczne mogą udostępniać swoje usługi przez Internet. Obecnie realizowana jest część usług publicznych, m.in. obsługa wpisu do ewidencji działalności gospodarczej.
Centrum Projektów Informatycznych MSWiA - jednostka organizacyjna MSWiA realizująca zadania w zakresie informatyzacji - prowadzi działania mające na celu udostępnienie kolejnych usług dla obywateli, przedsiębiorców i administracji publicznej.
Na przełomie 2009 i 2010 r. planowane jest wdrożenie 60 usług, które za pośrednictwem platformy ePUAP świadczyć będą urzędy wojewódzkie i jednostki samorządu terytorialnego. Lista wdrażanych usług została opracowana m.in. w oparciu o kryteria częstotliwości świadczenia usług oraz stopnia ˝uciążliwości˝ załatwienia sprawy. W związku z powyższym do realizacji zostały wytypowane usługi najbardziej pożądane zarówno przez obywateli, jak i przez pracowników administracji publicznej.
Odnosząc się natomiast do kwestii udziału samorządów w procesie informatyzacji administracji publicznej, podkreślić należy, że minister spraw wewnętrznych i administracji docenia rolę, którą w ww. procesie odgrywają jednostki samorządu terytorialnego. Wiele z nich posiada ugruntowany dorobek w tym zakresie. Dyskusja o efektywnym sposobie upowszechniania tego dorobku i włączania go do systemu krajowego prowadzona jest na licznych spotkaniach przedstawicieli resortu odpowiedzialnego za sprawy informatyzacji ze środowiskami samorządowymi. Jednym z miejsc powyższej dyskusji jest Portal Interoperacyjności platformy ePUAP i założony tam wątek o nazwie ˝Linia współpracy centralnych i regionalnych systemów teleinformatycznych˝.
W kwestii stanu infrastruktury teleinformatycznej województwa kujawsko-pomorskiego wyjaśnić należy, że z raportu generalnego z badań ilościowych wykonanych dla MSWiA pt. ˝Stopień informatyzacji urzędów w Polsce za rok 2007˝ wynika, że stopień przygotowania infrastruktury informatycznej potrzebnej do informatyzacji usług publicznych jest dobry. Region kujawsko-pomorski znajduje się na środkowych lub pierwszych pozycjach w wykazach charakteryzujących stopień informatyzacji. Dla zobrazowania powyższego można przytoczyć następujące dane:
- średnia liczba komputerów przypadająca na jedną osobę w samorządzie terytorialnym województwa wynosi 0,84 (84% osób używa komputera w pracy);
- średnia liczba komputerów przypadająca na jedną osobę w urzędzie wojewódzkim wynosi 1,24 (2 miejsce w kraju);
- lokalne sieci występują w 90,6% samorządów terytorialnych;
- lokalne sieci występują w 88,8% urzędów gmin;
- wszystkie urzędy samorządu terytorialnego mają dostęp do Internetu, z czego 63% posiada połączenie szerokopasmowe DSL z szybkością powyżej 2 Mb/s.
Biorąc pod uwagę inwestycje prowadzone w ww. województwie w 2008 i 2009 r., można przewidywać, że stan przygotowania podmiotów publicznych jest jeszcze lepszy niż wykazują to powyższe dane. W chwili obecnej trwa inwentaryzacja inwestycji wykonanych od roku 2007 i wkrótce można oczekiwać pełniejszych danych w tym zakresie.
Z poważaniem
Podsekretarz stanu
Witold Drożdż
Warszawa, dnia 12 listopada 2009 r.