VI kadencja
Interpelacja nr 6952
do ministra obrony narodowej
w sprawie planowanego zakupu w latach 2008-2016 samolotów M28B/PT Bryza - ponowna
Szanowny Panie Ministrze! Zmuszony jestem uznać za niewystarczającą Pańską odpowiedź na interpelację w sprawie planowanego zakupu w latach 2008-2016 samolotów M28B/PT Bryza. Poniżej przedstawiam swoje zastrzeżenia.
- W odpowiedzi na interpelację znajduje się informacja, że podczas negocjacji z PZL Mielec posiłkowano się powstałą w 2006 r. porównawczą analizą cenową samolotów podobnych do M28B/PT Bryza. Z przedstawionej przez Pana tabeli wynika, że z mielecką maszyną zestawiono samoloty w wersji cywilnej. Moje pytanie brzmi: Czy MON w trakcie negocjowania kontraktu znało aktualne ceny maszyn wojskowych tej samej klasy co M28 Bryza?
- Czy cena poszczególnych samolotów będzie zależeć wyłącznie od ich wersji, czy również od terminu ich dostarczenia? Jaka będzie cena poszczególnych egzemplarzy? Poproszę o informację z następującymi danymi: wersja samolotu - rok produkcji - cena.
- Czy samoloty z awioniką Gold Crown będą tańsze od samolotów z awioniką Glass Cockpit? Jeśli tak, to jaka będzie różnica w cenie?
- Na jakiej podstawie prognozowany był wzrost cen samolotów w nadchodzących latach? Kto dokonał tej prognozy? Czy zdaniem Pana Ministra naprawdę można precyzyjnie określić ceny energii, surowców i importowanej awioniki? Czy brano pod uwagę ewentualne wejście Polski do strefy euro? Co się stanie, jeśli prognoza wartości samolotów okaże się błędna? Czy w przypadku przeszacowania ceny samolotów ich producent zwróci nadpłatę?
- Czy wypłacenie producentowi samolotów zaliczki w wysokości 160 mln zł wpłynęło na obniżenie ceny samolotów (jak rozumiem, środki te posłużą do zakupu materiałów po cenach bieżących)?
- Proszę o potwierdzenie podanej przez Pana Ministra informacji o tym, że zobowiązania offsetowe związane z zakupem od PZL Mielec samolotów Bryza zostały skierowane m.in. do zakładów PZL Mielec, Pratt&Whitney Kalisz i WSK PZL Rzeszów, które należą do zagranicznego koncernu United Technologies Corporation? Czy zdaniem Pana Ministra kierowanie zobowiązań offsetowych do zakładów należących do właściciela producenta samolotów jest właściwe? Czy nie jest to dodatkowy zysk firmy United Technologies Corporation?
- Podaje Pan informację, że cena godziny lotu samolotu Bryza wynosi 3092 zł, a samolotu CASA C-295M - 5391 zł. Na oficjalnej stronie internetowej Sił Powietrznych można znaleźć informację, że cena godziny lotu samolotu Bryza wynosi 5300 zł, a samolotu CASA C-295M - 3184 zł. Jak wytłumaczy Pan Minister tę rozbieżność danych podawanych przez Pana i Siły Powietrzne?
Z poważaniem
Poseł Ludwik Dorn
Warszawa, dnia 27 stycznia 2009 r.