VI kadencja

Odpowiedź na interpelację w sprawie skutków likwidacji kolejnych placówek pocztowych

Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury - z upoważnienia ministra -

na interpelację nr 20214

w sprawie skutków likwidacji kolejnych placówek pocztowych

   Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na interpelację Posła Dariusza Lipińskiego, nr SPS-023-20214/11, w sprawie skutków likwidacji kolejnych placówek pocztowych przedstawiam, co następuje.

   Reorganizacja sieci placówek pocztowych jest jedną z inicjatyw strategicznych opracowanej przez Zarząd Poczty Polskiej SA strategii Poczty Polskiej na lata 2010-2015. Strategia przewiduje podjęcie szeregu działań, których celem jest poprawa sytuacji finansowej spółki (przez ostatnie dwa lata Poczta Polska ponosiła straty) oraz przygotowanie jej do konkurowania na zliberalizowanym od 2013 r. rynku usług pocztowych. Zgodnie z § 30 ust. 1 pkt 5 Statutu Poczty Polskiej SA strategia została pozytywnie zaopiniowana przez Radę Nadzorczą Poczty Polskiej. Nie jest ona natomiast dokumentem rządowym i nie podlegała zatwierdzeniu przez ministra infrastruktury.

   Poczta Polska jako publiczny operator pocztowy zobowiązana jest do świadczenia powszechnych usług pocztowych na terenie całego kraju po jednolitych cenach. Przy podejmowaniu decyzji odnośnie do rozmieszczenia placówek pocztowych zobowiązana jest uwzględniać wskaźniki dostępności do powszechnych usług pocztowych określone w § 44 rozporządzenia ministra infrastruktury z dnia 9 stycznia 2004 r. w sprawie warunków wykonywania powszechnych usług pocztowych (Dz. U. Nr 5, poz. 34, z poźn. zm.). Zatem na Pocztę Polską nałożone zostały prawne obowiązki zachowania określonej dostępności usług pocztowych, natomiast koszty wynikające z tego faktu nie są pokrywane z budżetu państwa. Dlatego też to właśnie na tej spółce spoczywa cały ciężar utrzymywania nierentownych placówek.

   W związku z tym Poczta Polska podejmuje działania mające na celu ograniczenie kosztów utrzymywania sieci placówek pocztowych. Działania te w pierwszej kolejności polegają na przekształcaniu urzędów pocztowych w tańsze w utrzymaniu formy organizacyjne (filię urzędów pocztowych oraz agencje pocztowe). Jest to praktyka stosowana również przez innych europejskich operatorów publicznych. Rozwiązanie to pozwala na zapewnienie mieszkańcom dostępu do powszechnych usług pocztowych i jednocześnie umożliwia operatorom pocztowym optymalizację kosztów ponoszonych na sieć pocztową. Ponadto przekształcanie urzędów pocztowych w agencje może spowodować na obszarach o wysokim popycie na usługi (np. w dużych miastach) wzrost dostępności, gdyż przewidywane jest zastępowanie pojedynczego urzędu kilkoma agencjami. Również godziny otwarcia placówki pocztowej mogą ulec wydłużeniu, gdy zostanie ona zlokalizowana w punktach firm sieciowych.

   Ewentualne likwidacje placówek następować będą w szczególnie uzasadnionych przypadkach (np. wysoka nierentowność, brak podmiotów zainteresowanych prowadzeniem agencji), przy uwzględnieniu wyżej wskazanych wymagań prawnych w zakresie dostępności. Lista placówek, które Poczta Polska zamierza otworzyć, przekształcić albo zamknąć, sporządzana jest pod koniec każdego roku przez spółkę.

   Zgodnie z wyjaśnieniami Zarządu Poczty Polskiej docelowa sieć pocztowa składać się będzie z sieci głównej (tzw. szkieletowej) oraz pomocniczej (pozaszkieletowej). Sieć szkieletowa opierać się będzie na placówkach własnych operatora, zaś w ramach sieci pozaszkieletowej co do zasady funkcjonować będą agencje pocztowe. Zakwalifikowanie placówki do powyższych rodzajów sieci poprzedzone jest analizą obejmującą kwestie ekonomiczne oraz konieczność zapewnienia obsługi klientów w zakresie usług powszechnych. Przekształcanie placówek, w myśl zapewnień zarządu, nie spowoduje pogorszenia jakości i terminowość świadczenia usług.

   Ponieważ Poczta Polska utrzymuje placówki również na terenach o niskim popycie na usługi pocztowe (gdzie przychody nie są w stanie zrekompensować kosztów związanych z utrzymywaniem placówki), decyzje o przekształcaniu urzędów w tańsze formy placówek pocztowych należy ocenić pozytywnie. W szczególności biorąc pod uwagę fakt, że agenci zobowiązywani są w nowo zawieranych umowach agencyjnych do świadczenia nie tylko pełnego zakresu usług powszechnych, ale również usług dodatkowych, na które istnieje popyt na danym obszarze.

   Ograniczanie liczby placówek pocztowych może odbywać się wyłącznie z uwzględnieniem wspomnianego na wstępie rozporządzenia. Natomiast ze względu na brak finansowania działalności Poczty Polskiej z budżetu państwa minister nie ma możliwości zobowiązania operatora publicznego do utrzymywania większej niż określonej prawem liczby placówek.

   Przedstawiając powyższe, wyrażam nadzieję, że zaprezentowane informacje w sposób wyczerpujący wyjaśniają kwestie poruszone w interpelacji.

   Z poważaniem

   Podsekretarz stanu

   Maciej Jankowski

   Warszawa, dnia 4 lutego 2011 r.