VI kadencja

Interpelacja w sprawie reorganizacji urzędów skarbowych w Wielkopolsce, w szczególności projektu połączenia Urzędu Skarbowego Poznań-Wilda i Urzędu Skarbowego Poznań-Śródmieście oraz utworzenia nowego Urzędu Skarbowego Centrum

Interpelacja nr 12092

do ministra finansów

w sprawie reorganizacji urzędów skarbowych w Wielkopolsce, w szczególności projektu połączenia Urzędu Skarbowego Poznań-Wilda i Urzędu Skarbowego Poznań-Śródmieście oraz utworzenia nowego Urzędu Skarbowego Centrum

   Szanowny Panie Ministrze! Urząd Skarbowy Poznań-Wilda działa od l stycznia 1983 r. z siedzibą przy ul. Wierzbięcice 45. Urząd początkowo obejmował swoim zasięgiem działania tereny dzielnic Poznania-Wildy, miasta Luboń, miasta Puszczykowo oraz teren miasta i gminy Mosina. Obecnie teren działania to dzielnica Wilda rozumiana w szerokim znaczeniu, obejmująca również Dębiec i Świerczewo, co przekłada się na 55 474 aktywnych podatników zarejestrowanych w tutejszym urzędzie.

   Według informacji przekazanych przez pracowników urzędu, powstał projekt reorganizacji Urzędu Skarbowego Poznań-Wilda oraz Poznań-Śródmieście mający na celu połączenie ich w jeden Urząd Skarbowy Centrum z dniem l stycznia 2009 r. Jednak mimo nieodległego terminu wprowadzenia planowanych zmian, do tej pory projekt ten nie został skonsultowany ze związkami zawodowymi ani z pracownikami.

   Informacje docierające do pracowników wskazują, że w projekcie uwzględniono tylko jeden wskaźnik - tzw. obciążenie pracą, wyrażający się liczbą czynnych podatników przypadających na jednego pracownika. Wskaźnik ten nie jest w pełni miarodajny, ponieważ nie uwzględnia liczby złożoności zadań, jakie generuje zarówno czynny, jak i bierny podatnik. Aby racjonalnie i rzetelnie określić faktyczne obciążenia pracą w administracji państwowej, zdaniem rządu niezbędne jest przeprowadzenie bezstronnego audytu. Należy zauważyć, że priorytetowym celem istnienia administracji skarbowej jest skuteczny pobór podatków, w czym Urząd Skarbowy Poznań-Wilda plasuje się na V miejscu skuteczności urzędów skarbowych w Polsce, według rankingu ˝Gazety Prawnej˝ opublikowanego 17 grudnia 2008 r.

   Dodatkowo w ramach reorganizacji, ze względu na zbyt duże obciążenie pracą, planuje się również odłączenie części gmin od Pierwszego Urzędu Skarbowego w Poznaniu i przyłączenie ich do innych, wybranych oddziałów. Położenie urzędu i dostępność dla podatników z sąsiadujących gmin mogłoby być wykorzystane do poszerzenia zakresu działania urzędu o tereny przyległych gmin.

   Należy podkreślić, że w przeciągu ostatnich 2 lat urząd otrzymał środki finansowe w wysokości 174 tys. zł, które w całości zostały wykorzystane do przystosowania budynku do potrzeb działania urzędu: rozbudowano infrastrukturę informatyczną, odświeżono pomieszczenia biurowe, przeniesiono wszystkie działy urzędu do jednego budynku i tym samym zminimalizowano koszty najmu, zmodernizowano system sygnalizacji włamania i napadu, dostosowano urząd do obsługi osób niepełnosprawnych, przygotowano dużą salę operacyjną dla podatników.

   W związku z planowaną reorganizacją wyżej wymienionych urzędów skarbowych zwracam się z następującym zapytaniem:

   1. Na jakim etapie znajdują się prace nad projektem reorganizacji?

   2. Czy projekt przewiduje prace dla teraźniejszych pracowników po wprowadzeniu projektu w życie?

   Z wyrazami szacunku

   Poseł Tomasz Górski

   Poznań, dnia 1 października 2009 r.