VI kadencja
Zapytanie nr 3953
do ministra finansów
w sprawie przeznaczenia środków finansowych ze sprzedaży mieszkań zakładowych na fundusz świadczeń socjalnych
Szanowny Panie Ministrze! Do mojego biura poselskiego wpływają prośby o interwencję w sprawie przeznaczenia środków finansowych ze sprzedaży mieszkań zakładowych na fundusz świadczeń socjalnych.
Sprawa przedstawia się następująco. Aktem notarialnym z dnia 24 grudnia 1992 r. Izopol SA w Trzemesznie sprzedał prawo użytkowania wieczystego kilku nieruchomości wraz z prawem własności znajdujących się tam budynków, w tym budynków mieszkalnych z mieszkaniami zakładowymi oraz garaży. Zgodnie z umową, 10% ceny musiało być wpłacone do dnia 30 kwietnia 1993 r., a pozostała jej część miała być płatna miesięcznie w 460 równych ratach - 30 lat. W związku z tym kwoty z tytułu sprzedaży nieruchomości (mieszkań zakładowych) wpływały na konto spółki Izopol SA, a obecnie na konto następcy prawnego Cembrit SA, ul. Gnieźnieńska 4, 62-240 Trzemeszno.
W dniu sprzedaży ww. nieruchomości obowiązywała ustawa z dnia 20 października 1986 r. o zakładowych funduszach socjalnych i mieszkaniowych w jednostkach gospodarki uspołecznionej. Zdaniem obecnych właścicieli spółki kwestia zaliczania kwoty pochodzącej ze sprzedaży mieszkań zakładowych jako przychodu zakładowego funduszu świadczeń socjalnych musi być traktowana zgodnie z przepisami ustawy z 1986 r., a nie z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych.
Zdaniem byłych pracowników od samego początku obowiązywania ustawy, tj. od roku 1994, fundusz zasilały dochody z tytułu sprzedaży i likwidacji zakładowych domów i lokali mieszkalnych (art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy). Podobnie było wcześniej - tzn. na gruncie ustawy z 1986 r., kiedy to środki funkcjonujących przed 1994 r. zakładowych funduszy powiększano o kwoty ˝w wysokości stanowiącej różnicę między dochodami a kosztami z tytułu sprzedaży i likwidacji zakładowych domów i lokali mieszkalnych˝. Niewykorzystane środki zakładowego funduszu mieszkaniowego, zgodnie z przepisem przejściowym (art. 21), przeszły do ZFŚS. Od 1997 r. przychód funduszu stanowią wpłaty z tytułu sprzedaży i likwidacji zakładowych domów i lokali mieszkalnych w części nieprzeznaczonej na utrzymanie pozostałych zakładowych zasobów mieszkaniowych. W tym przypadku pracodawca objęty jest obowiązkiem posiadania ZFŚS (zgodnie z art. 3 ustawy), wszelkie przychody uzyskiwane przez niego, a wymienione w art. 7 ust. 1 ustawy, powinny co do zasady zasilać zasób tego funduszu. Dotyczy to również uzyskanych w danym roku przychodów z tytułu sprzedaży i likwidacji zakładowych domów i lokali mieszkalnych, niezależnie od tego, kiedy zawarta została umowa stanowiąca podstawę ich zbycia. Przepis art. 7 ust 1 pkt 8 ustawy jest w tym względzie jednoznaczny i wskazuje źródło przychodu i konkretne jego przeznaczenie.
Nakaz przekazywania wpłat z określonych źródeł na fundusz ma charakter publicznoprawny i dotyczy wszelkich przychodów uzyskiwanych przez pracodawcę w okresie obowiązywania wskazanego przepisu (art. 7 ust 1 pkt 8 ustawy). Również zdaniem nadinspektora pracy PiP Okręgowy Inspektorat Pracy w Poznaniu taki obowiązek przekazywania wpływów ze sprzedaży mieszkań zakładowych przez obcego pracodawcę na konto ZFŚS ma podstawy prawne. Obecny pracodawca stoi na stanowisku, że przychody ze sprzedaży ww. mieszkań zakładowych (co roku ok. 54 tys. zł) stanowią jego przychody i nie muszą być przekazywane na ZFŚS. Swoją decyzję uzasadnia m.in. pismem ministra finansów - podsekretarza stanu z dnia 31 października 1996 r., PO 3-MD-722-343/96 (Biuletyn Skarbowy 1997/1 str. 20).
Wobec powyższego proszę Pana Ministra o analizę opisanej sytuacji i odpowiedź na następujące pytanie: Czy w świetle obowiązujących przepisów prawa przychody ze sprzedaży mieszkań zakładowych wynikające z umowy sprzedaży z dnia 24 grudnia 1992 r., wpływające obecnie i w najbliższych latach do obecnego pracodawcy, powinny być przekazywane na ZFŚS?
Z poważaniem
Poseł Tadeusz Tomaszewski
Warszawa, dnia 7 maja 2009 r.