VI kadencja

Odpowiedź na interpelację w sprawie uporządkowania systemu CEPiK i wprowadzenia abolicji dotyczącej umów OC niezawartych przez posiadaczy pojazdów mechanicznych oraz określenia terminu rozwiązania umowy ubezpieczenia OC w przypadku przekazania pojazdu do stacji demontażu

Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji - z upoważnienia ministra -

na interpelację nr 10453

w sprawie uporządkowania systemu CEPiK i wprowadzenia abolicji dotyczącej umów OC niezawartych przez posiadaczy pojazdów mechanicznych oraz określenia terminu rozwiązania umowy ubezpieczenia OC w przypadku przekazania pojazdu do stacji demontażu

   Panie Marszałku! W odpowiedzi na pismo z dnia 14 lipca 2009 r. (sygn. SPS-023-10453/09), dotyczące interpelacji posła na Sejm RP pana Pawła Poncyljusza w sprawie uporządkowania systemu CEPiK i wprowadzenia abolicji dotyczącej umów OC niezawartych przez posiadaczy pojazdów mechanicznych oraz określenia terminu rozwiązania umowy ubezpieczenia OC w przypadku przekazania pojazdu do stacji demontażu, uprzejmie przedstawiam następujące informacje.

   Na wstępie pragnę poinformować, że minister spraw wewnętrznych i administracji nie może ustosunkować się do przedstawionej w wystąpieniu liczby pojazdów zarejestrowanych w systemie Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, które nie są użytkowane lub faktycznie nie istnieją. Administrator danych gromadzonych w ewidencji nie dysponuje bowiem tego rodzaju informacjami.

   Zgodzić należy się z twierdzeniem, że w niektórych przypadkach dane zawarte w systemie CEPiK odzwierciedlają jedynie stan prawny, natomiast nie są zgodne ze stanem faktycznym. Przyczyną takiej sytuacji jest m.in. niedopełnianie przez właścicieli pojazdów formalności związanych z ich wyrejestrowaniem.

   Zgodnie z ustawą z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908, z późn. zm.) w zakresie rejestracji (wyrejestrowania) pojazdów właściwy jest minister infrastruktury. Podjęcie inicjatywy legislacyjnej w celu zmiany obowiązujących regulacji prawnych w zakresie wskazanym w wystąpieniu Pana Posła pozostaje więc poza kompetencją ministra spraw wewnętrznych i administracji. niemniej jednak minister SWiA, dostrzegając potrzebę uregulowania kwestii poruszonych w interpelacji, występował do ministra infrastruktury o podjęcie stosownych działań.

   Jednocześnie pragnę podziękować za przedstawione przez Pana Posła propozycje zmian legislacyjnych. Większość propozycji dotyczy przepisów, które pozostają we właściwości innych resortów, niemniej jednak pozwalam sobie przedstawić ogólne i wstępne stanowisko Ministerstwa SWiA w tym względzie.

   Propozycję zmiany art. 33 ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczeń Komunikacyjnych (Dz. U. Nr 124, poz. 1152, z późn. zm.) poprzez dodanie pkt 2a w brzmieniu: ˝z chwilą przekazania pojazdu lub niekompletnego pojazdu do przedsiębiorcy prowadzącego stację demontażu lub punkt zbierania pojazdów˝ należy uznać za zasadną. Bardzo często w momencie zgłoszenia się właściciela do organu właściwego w sprawach rejestracji pojazdów w celu wyrejestrowania pojazdu z powodu demontażu organ ten, na podstawie art. 84 ww. ustawy, wymaga przedstawienia ważnej polisy OC. Proponowany zapis zniósłby obowiązek legitymowania się ważnym ubezpieczeniem OC w okresie pomiędzy przekazaniem pojazdu np. do stacji demontażu pojazdów a wnioskiem o wyrejestrowanie pojazdu.

   Zmiana art. 79 ust. 3 ustawy Prawo o ruchu drogowym nie wydaje się być konieczna dla funkcjonowania systemu CEPiK, bowiem przepis ten dotyczy wydania decyzji administracyjnej o wyrejestrowaniu pojazdu w przypadku, gdy właściciel nie wystąpi z wnioskiem o wyrejestrowanie po przekazaniu pojazdu np. do stacji demontażu pojazdów. W związku z tym należy mieć na względzie, iż w systemie CEPiK rejestrowane są informacje o wydanym zaświadczeniu przez stację demontażu, a więc data przekazania pojazdu do tej stacji jest dostępna. Sama decyzja natomiast powinna być wydawana zgodnie z datą zaistnienia czynności administracyjnej w urzędzie - z tą datą również pojawi się odpowiednia informacja w systemie CEPiK o wyrejestrowaniu pojazdu. Zmiana powyższa wprowadziłaby stan, w którym w ewidencji pojawiałaby się informacja o tym, że dokonano czynności wyrejestrowania pojazdu w przeszłości (co tworzyłoby lukę czasową od momentu faktycznego wyrejestrowania pojazdu - z chwilą przekazania np. do stacji demontażu pojazdów - do czasu wydania decyzji o wyrejestrowaniu pojazdu z mocą wsteczną).

   Dodanie w art. 79 ust. 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym pkt 7 nie rozwiązuje problemu pojazdów figurujących w systemie CEPiK jako zarejestrowane, choć prawdopodobnie od wielu lat nieistniejących, ponieważ w większości tych przypadków nie jest możliwe ustalenie właściciela pojazdu albo właściciel nie żyje. Sytuacja powyższa jest konsekwencją procedur stosowanych w latach osiemdziesiątych i na początku lat dziewięćdziesiątych, kiedy w przypadku wystąpienia szkody całkowitej zakład ubezpieczeń przejmował pojazd od właściciela, ale go nie rejestrował lub nie wyrejestrowywał.

   Propozycja zmiany art. 88 ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych (...) poprzez dodanie ust. 1a wraz z uzasadnieniem powinna uwzględniać wcześniejsze uwagi, a także fakt, iż nie każdy pojazd mający ponad 25 lat jest pojazdem zabytkowym (przykładowo pojazdy marki Żuk, których znaczna liczba ma powyżej 30 lat). Z powyższych względów wiek pojazdu nie powinien stanowić kryterium dla obciążania posiadacza pojazdu opłatą karną z tytułu braku obowiązkowego ubezpieczenia OC. Nadmienić należy, iż w przypadku pojazdów mających co najmniej 25 lat, które mają status zabytkowych w rozumieniu ustawy Prawo o ruchu drogowym, obowiązują szczególne przepisy w zakresie ubezpieczeń OC.

   W ocenie ministra SWiA zmiana dotycząca dopłat realizowanych w oparciu o przepisy ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo o ochronie środowiska (Dz. U. z 2008 r. Nr 25, poz. 150, z późn. zm.) mogłaby przyczynić się do wzrostu liczby pojazdów przekazywanych do legalnych punktów zbierania i stacji demontażu pojazdów.

   Z poważaniem

   Podsekretarz stanu

   Witold Drożdż

   Warszawa, dnia 5 sierpnia 2009 r.