VI kadencja

Interpelacja w sprawie ograniczenia dostępu do portów Świnoujście i Szczecin w związku z planowaną budową Gazociągu Północnego z Rosji do Niemiec

Interpelacja nr 14108

do prezesa Rady Ministrów

w sprawie ograniczenia dostępu do portów Świnoujście i Szczecin w związku z planowaną budową Gazociągu Północnego z Rosji do Niemiec

   Szanowny Panie Premierze! W ostatnim czasie ogólnopolskie i lokalne media informowały o planach spółki Nord Stream budującej Gazociąg Północny z Rosji do Niemiec, dotyczących położenia rurociągu na dnie Morza Bałtyckiego. Kontrowersyjne plany położenia rurociągu dotyczą m.in. rejonu toru wodnego, którym wpływają statki do portów w Szczecinie i Świnoujściu. Nord Stream prezentuje stanowisko, że rozkopywanie dna morskiego i zagłębianie w dno morskie rurociągu w miejscu przecięcia się z obecnym torem wodnym nie jest zalecane z uwagi na negatywne skutki ekologiczne, jakie będą temu działaniu towarzyszyć. W związku z tym wykonawca gazociągu uważa, że w tym rejonie należy rurociąg położyć na dnie Morza Bałtyckiego.

   Obecna głębokość morza w miejscu przecięcia się gazociągu z torem wodnym podejściowym do Świnoujścia wynosi do 15 m. Położenie rurociągu, którego średnica wynosi 1,4 m spowoduje, że głębokość nad nim ograniczona zostanie do 13,6 m. Jest to głębokość niewystarczająca, gdyż obecny tor wodny dopuszczony jest dla statków o maksymalnym zanurzeniu 13,2 m, a w tym rejonie wymagane jest co najmniej 2 m wody pod kilem (Minimum Under Keel Clearance). W związku w tym do bezpiecznej żeglugi statków o zanurzeniu 13,2 m potrzebna jest głębokość co najmniej 15,2 m. Jeżeli rura na dnie morza nie będzie wkopana, tylko położona, tak że uniemożliwi wpływanie do portu statków o zanurzeniu większym niż 13 m, to porty w Szczecinie oraz Świnoujściu zostaną zmarginalizowanie, ponieważ będą dostępne tylko dla mniejszych jednostek. Rurociąg na dnie Bałtyku, jeżeli zostanie położony, tak jak planuje Nord Stream, w oczywisty sposób wyeliminuje wpływanie do portów w Szczecinie i Świnoujściu statków o takim zanurzeniu jak dotychczas. Przede wszystkim gazociąg może zagrozić funkcjonowaniu powstającemu w Świnoujściu terminalu do odbioru gazu skroplonego LNG.

   W grudniu 2006 r. Zarząd Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa ogłosił, że terminal gazowy, który pomoże w dywersyfikacji dostaw gazu do Polski, powstanie w Świnoujściu. Czynniki, które wpłynęły na wybór tej lokalizacji, to przede wszystkim uregulowana sytuacja prawna gruntów pod budowę terminala oraz niższe koszty, krótsza droga transportu LNG, dostęp do portu i bliskie sąsiedztwo dużych odbiorców gazu. Dziś okazuje się, że Rosja, obecnie największy dostawca gazu do Polski, może budową gazociągu do Niemiec zablokować inwestycję, która ma pomóc w uniezależnieniu Polski właśnie od rosyjskich dostaw gazu.

   W związku z powyższym uważamy, że Rada Ministrów powinna podjąć intensywne i skuteczne działania zmierzające do wyeliminowania zagrożeń dla rozwoju i funkcjonowania portów w Szczecinie i Świnoujściu. Niewątpliwie w świetle przytoczonych faktów zagrożeniem takim jest budowa i eksploatacja rurociągu Nord Stream. Nasze wątpliwości dotyczące funkcjonowania gazociągu podzielają samorządowcy nadmorskich gmin Rewal oraz Świnoujście, a także Związek Miast i Gmin Morskich, którzy podjęli uchwały sprzeciwiające się budowie gazociągu.

   Opinia publiczna przyjmuje z niepokojem dotychczasowe informacje udzielane przez przedstawicieli Pańskiego rządu. Są one dość skąpe i bywają niespójne, mogą świadczyć o nieco niefrasobliwym podejściu do opisanego powyżej zagrożenia. Chcielibyśmy, aby kierowany przez Pana rząd, a zwłaszcza Ministerstwo Spraw Zagranicznych i Ministerstwo Infrastruktury oraz podległa mu administracja morska podejmowały bardziej intensywne, skoordynowane i efektywne działania w celu oddalenia ryzyka utrudniania dostępu do portów polskich w wyniku budowy gazociągu Nord Stream.

   Mając powyższe na uwadze, kierujemy do Pana Premiera następujące dwa pytania o zasadniczym charakterze:

   Jakie konkretne działania podejmie w najbliższym czasie Rada Ministrów, aby wyeliminować zagrożenie ograniczenia dostępu do portów Szczecin i Świnoujście oraz funkcjonowania strategicznego dla naszego bezpieczeństwa energetycznego gazoportu w Świnoujściu?

   Czy Rada Ministrów, a w tym Ministerstwo Infrastruktury, na bieżąco i z należytą wnikliwością prowadzą analizę wszelkich zagrożeń, jakie może nieść ze sobą budowa gazociągów, w szczególności w sferze dostępności polskich portów dla jednostek o większym zanurzeniu?

   Niezależnie od powyższych pytań wnosimy do polskiego rządu o podjęcie wszelkich niezbędnych czynności w celu przeprowadzenia pomiarów głębokości morza na omawianym obszarze przez właściwe polskie służby hydrograficzne, niezależnie od danych deklarowanych przez administrację niemiecką i inwestora.

   Pozostajemy z poważaniem

   Poseł Sławomir Preiss

   oraz grupa posłów

   Szczecin, dnia 18 stycznia 2010 r.